زراعت راه حلی برای نجات کشاورزی از بحران کم آبی است


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885176

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت؛

صبوری گفت: در حال حاضر 97 درصد آبیاری در تربت جام به صورت آبیاری تیپ و قطره ای و کشت خربزه با حداقل آبیاری انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; محمد صبور معاون جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در جشنواره خربزه تربت جام که در سالن همایش های مؤسسه آموزش عالی وحدت تربت جام برگزار شد، کشت را راهکاری برای نجات کشاورزی از بحران کم آبی دانست. . تربت جام آبیاری قطره ای است و خربزه با حداقل آبیاری کشت می شود.

وی گفت: آمارها نشان می دهد که عملکرد خربزه 25 تن در هکتار است و کاهش سطح زیر کشت با افزایش عملکرد جبران می شود، سطح زیر کشت را کاهش و واحد سطح برداشت را افزایش دادیم.

معاون اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان ترباجم در حوزه کشاورزی برنامه و برنامه ریزی دارند و کشت گندم و علوفه را رها نکرده اند اما از نظر کشت گندم در استان، سطح زیر کشت خربزه از 16 هزار هکتار به 9 هزار هکتار افزایش یافت و به 500 هکتار رسید.

صبور خاطرنشان کرد: برای محصول خربزه و آب کشاورزی باید بیش از این برنامه باشد، در آینده صادرات آب نخواهیم داشت، برای هر کیلوگرم خربزه 250 یا 150 لیتر آب مصرف می شود.

او گفت: «هنوز هنر فرآوری خربزه را به کار نبرده‌ایم و همگام با زمانه نیستیم و باید این موضوع را توسعه دهیم، باید مراکز فرآوری برای جداسازی گوشت و جداسازی آن ایجاد کنیم. میوه خربزه و پوست و دانه آن از این شهر پاک نمی شود.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید