اصلاح الگوی کشت و زراعت قراردادی برنامه دولت برای بهبود وضعیت کشاورزی است


ساعت: 16:40
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907380

رئیس جمهور در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، طرح اصلاح الگوی کشت و زراعت پیمانی را دو برنامه مهم دولت برای ارتقای جایگاه کشاورزی در اقتصاد کشور و همچنین حمایت از اقتصاد عنوان کرد. روستاها با صرفه جویی در کشاورزی که اجرای آن آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صبح امروز دوشنبه در جلسه اعضای کمیته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت و جایگاه کشاورزی در توسعه و پیشرفت کشور و همچنین تضمین استقلال و امنیت غذایی، امکانات موجود در کشور از جمله زمین های حاصلخیز وسیع و حتی آب مورد نیاز بخش کشاورزی را کافی ارزیابی کرد و گفت: علیرغم کاهش بارندگی، با مدیریت صحیح منابع موجود، توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی امکان پذیر است. می توان به دست آورد.

رئیس جمهور اصلاح الگوی کشت را یکی از برنامه های دولت برای استفاده بهتر از منابع موجود دانست و بر همکاری دولت و مجلس برای اجرای کامل این طرح تاکید کرد.

رئیس جمهور توجه به اقتصاد روستایی و سودآوری آن را برای توسعه روستاها و افزایش تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی ضروری دانست و افزود: برای تحقق این امر دولت مردمی اجرای زراعت قراردادی را آغاز کرده است. طرحی که می توان با بهبود شاخص های پیش بینی پذیری و اطمینان بخشی کشاورزان، موجب رونق اقتصاد کشاورزی شود.

رئیسی بر سرمایه گذاری و نظارت بر بخش های مختلف از تولید، عرضه تا توزیع و مصرف محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: جبران خسارت های ناشی از بلایای طبیعی به کشاورزان، بهبود عملکرد بیمه محصولات کشاورزی، لایروبی و ارتقای بهره وری قنوات. اعمار بند و بند و اعطای تسهیلات به کشاورزان برای تحویل تجهیزات از اقدامات مهم امدادی است که حکومت مردمی به اجرای آن توجه ویژه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار بیش از 12 هزار استاد در دانشگاه های کشاورزی و مراکز علمی و تحقیقاتی داریم که سرمایه بزرگی برای کشور و کشاورزی کشور هستند، خاطرنشان کرد: ارتقای بهره وری کشور حلقه مفقوده است، بنابراین مردم در این زمینه حضور دارند. دولت باید جدی باشد به دنبال ایجاد پیوندهای مؤثر در زمینه علوم پایه و همکاری بین بخش های مختلف تولیدی با گروه های دانشگاهی مرتبط است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در تدوین بودجه 1402 و همچنین برنامه 5 ساله هفتم، رونق کشاورزی را در اولویت قرار می دهد، به نمایندگان مجلس توصیه کرد در بررسی و تصویب این دو لایحه نیز همین نگاه را دنبال کنند.

رئیسی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی با تسهیل شرایط و همچنین حمایت از بازاریابی، تلاش برای رفع مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه دام به ویژه خرده دامداران و عشایر، تعلل و ایجاد شرایط برای پذیرش درخواست استقراض تسهیلات کشاورزی. برای کشاورزان آسیب دیده از بلایای طبیعی، کمک به حل آنها. وی مشکلات و رونق شیلات و آبزیان و احیای بخش حمایتی پنبه و دانه های روغنی را از دیگر برنامه های دولت برای ایجاد رونق و ارتقای جایگاه کشاورزی در اقتصاد کشور برشمرد.

در این جلسه سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز با ارائه آماری از بهبود و رونق تولید، خرید و عرضه تضمینی کالاهای اساسی، صادرات محصولات کشاورزی و باغی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، کشاورزی دیم و … سردخانه، افزایش تعداد باغات مادر برای تامین نهال با باغداران، اجرای طرح هوشمند توزیع کالاهای اساسی، شیلات و آبزی پروری، صدور اسناد زمین های کشاورزی و همچنین ذخایر کالاهای اساسی و منابع دامی، وی گفت: طی سال گذشته شاهد کاهش تدریجی تقاضاها و صدور مجوز برای واردات کالاهای کشاورزی بوده ایم که گواه رشد است و تولید این محصولات در داخل کشور است.

ساداتی نژاد کل تولید غلات را از 17.9 میلیون تن به 20.3 میلیون تن، برنج از 1.8 به 2.3 میلیون تن، جو از 1.6 به 2.35 میلیون تن، ذرت علوفه ای از 14 به 1 افزایش داد و 5 میلیون تن و محصولات باغی را از 24.7 میلیون تن به 25 و 25 میلیون تن عنوان کرد. بیان کرد: در سال اول فعالیت دولت مردمی و همچنین خرید تضمینی محصولات کشاورزی 55 درصد، ظرفیت تولید محصولات صنایع تکمیلی 20 درصد، صدور اسناد اراضی کشاورزی 700 درصد افزایش یافت. و ارزش صادرات محصولات آبزی پروری از 555 میلیون دلار به 700 میلیون دلار افزایش یافت که این آمار باعث شد ارزش افزوده کل محصولات کشاورزی که در ابتدای دولت منفی 5.4 درصد بود، 4.3 افزایش یابد. درصد بهار امسال به منفی 0.8 درصد خواهد رسید و با انتشار آمار در تابستان امسال قطعا شاهد افزایش آن خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، تاکید کرد: اجرای موفق این طرح مستلزم همکاری همه بخش‌های دولت و همچنین حمایت شورای اسلامی و شورای اسلامی است. از دیگر ارکان نظام گفت: دولت مردمی اجرای طرح کشاورزی پیمانی را مهمترین و مؤثرترین می داند و بهترین راه برای حمایت از کشاورز و رونق و توسعه کشاورزی آغاز و ادامه خواهد یافت.

همچنین اعضای کمیته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی در خصوص لزوم جلوگیری از تکه تکه شدن بیش از حد زمین های کشاورزی، لزوم حمایت جدی تر شبکه بانکی از کشاورزان و دامداران، اجرای سریعتر طرح تغییر الگوی کشاورزی متناسب با اقلیم جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، توجه به توسعه شیلات و آبزی پروری به ویژه در سواحل جنوبی کشور، توسعه صنایع تکمیلی، ارائه تسهیلات. برای خرید ماشین آلات کشاورزی و توجه بیشتر به ارتقای بهره وری بیمه محصولات کشاورزی و همچنین کمک به کشاورزان آسیب دیده از بلایای طبیعی مهمترین دغدغه ها و مطالبات خود را بیان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید