تله تئاتر و شروعی نو با کاتب اعظم/ نگاهی به تاریخچه این داستان تا آشتی تلویزیون و تئاتر


ساعت: 13:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898038

سال ها از پخش تله تئاترهای شبکه چهار می گذشت و مدتی بود که نه مدیران و نه مردم آن رسانه تمایلی به دیدن این آثار نداشتند. اما با پخش سریال نمایشی «کاتب اعظم» از شبکه دو، تولید و پخش این آثار از سر گرفته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تله تئاتررئیس کاتب» از امشب پخش از شبکه دوم سیما آغاز می شود; این مجموعه نمایشی به نویسندگی و کارگردانی مهدی غفوری و کارگردانی علی عبادی بر اساس کتاب اعترافات کاتب مقتول، وقایع شب تا شب عاشورا را از خیمه دشمن روایت می کند.

نمایش مجموعهرئیس کاتباین فیلم در 7 قسمت با دو ماه ساخت و یک ماه تصویربرداری تولید شده و محصولی از حوزه هنری سوره حوزه است که قرار است در قالب باشد. تله تئاتر از شبکه دوم سیما پخش می شود.

این تله تئاتر این داستان چوپانی است که فرزند کاتبی فراری است که در دربار معاویه کشته شد و آمد تا برخورد لشکر شمر و عمر بن سعد با سپاه امام حسین (علیه السلام) را ببیند و بنویسد. بعد از ظهر عاشورا در اینجا بین او و عده ای از سربازان و نگهبانان خیمه کاتب عمر بن سعد چالشی پیش می آید و داستان به این ترتیب ادامه می یابد.

امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی، امیر شهرابی، محسن علیخانی، محمد محسن شفیعی، آرش رحیمی، محمدرضا تاجیکیان، امیر تکفا اله و امیر تکف اله در «کاتب» اعظم به ایفای نقش می پردازند.

در این سریال آریا عظیمی نژاد آهنگساز، پویان شاله ور تدوین و حسین ابوالصادق نیز طراحی صدا و میکس پروژه «کاتب اعظم» را بر عهده دارند..

امین زندگانی درباره حضور خود در این مجموعه نمایشی می گوید: کاتب اعظم تله تئاتری است که با سه دوربین ساخته شده و داستان آن از سحرگاه عاشورا آغاز می شود و به نبرد نهایی می رسد و این اتفاق را از منظر دیگری می بینیم. که تاریخچه جالبی است و دیالوگ های روانشناختی وجود دارد. وقتی دوستانی از دفتر تولید تماس گرفتند و متن را خواندم، اولین چیزی که گفتم این بود که یاد «مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی افتادم، چون متن این اثر ظاهر متفاوت و جذابی داشت.. فکر می کنم ایجاد این مجموعه بازگشت خوبی به بازتولید تله تئاتر است. این مقوله چند سالی است که از مجموعه تلویزیونی خارج شده و امیدوارم با این پروژه ساخت تله تئاتر دوباره فعال شود..»


c9dbb3bf 8618 402c 80e0 7b2d16bd877e خبر خاکستری

نگاهی به تاریخچه این داستان تا آشتی تلویزیون و تئاتر

سابقه پخش تله تئاتر از تلویزیون به سال های اولیه تولد این رسانه در ایران برمی گردد. داریوش مودبیان، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر که آثار زیادی را کارگردانی کرده است، درباره اولین پخش تله تئاتر در ایران می گوید: تلویزیون ملی از سال 45 شروع به کار کرد و اولین نمایش آن شهر خورشید و مهتاب به کارگردانی بود. ضبط و پخش آن توسط عباس جوانمرد و نویسندگی مرحوم علی خاتمی انجام شد. از سال 45 تا 57 حدود 25 برنامه تلویزیونی ضبط و به صورت زنده از شبکه پخش شد و از سال 58 تاکنون 255 برنامه تلویزیونی از سه شبکه پخش شده است و در مجموع در طول 48 سال نزدیک به 800 برنامه تلویزیونی ضبط و اجرا کرده ایم. “

در دهه 1960 که تلویزیون شبکه های زیادی نداشت و کشور درگیر جنگ با عراق بود، مضامین برنامه هایی که از تلویزیون پخش می شد، بیشتر جنبه جنگ، مقاومت یا نوسانات خلقی و با موضوعات طنز داشت. یکی از اولین کارهای تجسمی ساخته شده برای دفاع مقدس، تله تئاتر دو قسمتی «خانه» بود که در سال 59 به کارگردانی جواد اسافی ساخته شد. ماجرای او از این قرار بود که فردی به نام «مبارک» که به جبهه های جنگ رفته بود به اسارت سربازان عراقی درآمد. بعثی ها او را به کاخ صدام می برند و مبارک تلاش می کند تا مقامات کاخ صدام را متقاعد کند که علیه صدام شورش کنند..

در همان سال ها تله تئاتری به نام «سنگر» به کارگردانی بهزاد فراهانی از تلویزیون پخش شد که به موازات آن به موضوعاتی چون: «تحریم انقلاب اسلامی ایران توسط استکبار جهانی» و برنامه های صدام برای حمله به ایران اشاره می کرد..

باجناقها یکی دیگر از نمایش های آن سال ها بود که در سال 66 پخش شد. نمایشی تک قسمتی بر اساس علی بهروز نسب به کارگردانی داریوش مودبیان و با بازی اکبر عبدی، رسول نجفیان، آزاده پورمختار، سوسن مکسودلو، حسین محب آری و داریوش مودبیان و … با لحن و زبانی طنزآمیز، رابطه بین دو باگناگ که او آنها را در یک محله به تصویر می کشد.


3a33c359 ed48 4f2a 9776 9693db5dddc2 خبر خاکستری

تله تئاتر و شروعی نو با کاتب اعظم

این روند تا سال 1357 ادامه پیدا کرد و پخش برنامه های تلویزیونی و تئاتری رایج و مورد استقبال مردم قرار گرفت و این برنامه ها مورد توجه متون خارجی قرار گرفت و در نتیجه مخاطب عام تلویزیون نتوانست با این نوشته ها کنار بیاید.دیالوگ ها و لباس هایی که هیچ قرابت فرهنگی با آنها نداشت و همین امر باعث شد فیلمسازان به جای اصلاح رویه و حرکت به سمت تولید و پخش آثار بومی، کل پخش این داستان را لغو کنند و تلویزیون و مخاطب را از این هنر محروم کنند.

حالا پس از سال ها دوری تلویزیون از این قالب نمایشی و با آمدن مدیران جدید و سیاست های جدیدتر، تولید و پخش تله تئاتر این بار دوباره از تلویزیون آغاز می شود، برخلاف سال های گذشته که تنها شبکه چهار میزبان این برنامه بود، اکنون همه شبکه ها می توانند نمایش های تله تئاتر بر اساس آزادی کنداکتور و جنسیت مخاطب بپذیرند و این ماجرا از امشب با پخش کاتب اعظم از شبکه دو رسمیت می یابد.


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید