تمدید رایگان گذرنامه زائران اربعین از امروز آغاز می شود

تسهیل در زیارت اربعین یکی از مواردی است که امسال در ستاد اربعین حسینی مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به اینکه در روزهای اخیر کلانتری +10 مملو از جمعیت بود و زائران زیادی برای سفر اربعین برای تمدید گذرنامه اقدام کردند، با توافق طرف عراقی مقرر شد گذرنامه زائران بیش از کمتر از سال اعتبار داشته باشد. 6 ماه یا حتی منقضی شده با روش های مختلف پذیرفته شده است.

یکی از این روش ها تمدید گذرنامه با ثبت مهر است که با این اقدام گذرنامه زائرانی که اعتبار آن کمتر از 6 ماه است حداقل 6 ماه تمدید می شود تا عاشقان حسینی فرصت زیارت داشته باشند. حماسه بزرگ اربعین حسینی

بر این اساس از امروز پنجم شهریور ماه دفاتر پلیس گذرنامه در سراسر کشور برای تمدید گذرنامه زائران اربعین فعال می شود و بدین ترتیب افرادی که گذرنامه آنها سالم اما فاقد اعتبار است می توانند با مراجعه به پلیس مهاجرت نسبت به تمدید گذرنامه خود اقدام کنند. علاوه بر این، در شهرهای کوچک، تمدید گذرنامه های نامعتبر در پلیس اطلاعات گذرنامه انجام می شود.

البته با توجه به اینکه تمدید گذرنامه های منقضی شده فقط برای اربعین حسینی است، اعتبار گذرنامه ها در هنگام ثبت مهر 6 ماه است و زائران تنها یک بار می توانند با این گذرنامه ها به کشور عراق سفر کنند. این اقدام به صورت رایگان انجام می شود و هیچ هزینه ای ندارد.

یکی دیگر از راه های تمدید گذرنامه زائران اربعین، صدور گذرنامه موقت است. این اقدام همچنین برای کاهش زمان صدور گذرنامه برای زائران در نظر گرفته شده است، افرادی که دارای گذرنامه موقت هستند تنها یک بار یعنی در ایام اربعین می توانند به عراق سفر کنند.

روند صدور گواهی موقت اربعین با ثبت تمبر برای تمدید 6 ماهه متفاوت است. بنابراین برای صدور گذر موقت ویژه اربعین، زائران باید با مراجعه به کلانتری +10 و پرداخت هزینه پست گذر موقت، نسبت به دریافت گذر موقت اقدام کنند. گذر موقت ظرف 24 ساعت صادر می شود، اما زائران برای دریافت آن از طریق پست باید تا 72 ساعت منتظر بمانند. صدور گذرنامه موقت برای زائران اربعین از روز دوشنبه هفتم شهریور ماه اجرایی می شود.

در روزهای اخیر رئیس ستاد اربعین از زائران خواسته بود برای تمدید گذرنامه خود به کلانتری +10 مراجعه نکنند و منتظر اجرای سازوکاری برای کاهش زمان تمدید گذرنامه و یا حتی صدور اربع در گذر باشند.

به گزارش فارس، بر اساس دستورالعمل ستاد اربعین، سفر اربعین از هفتم شهریور ماه آغاز می شود و زائران می توانند از مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، باشماق و تمرچین به عراق سفر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید