تمساح “پوزه کوتاه”؛ گنجینه ملی سیستان و بلوچستان


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912045

هر آنچه باید در مورد کروکودیل ایرانی بدانید؛

گاندو یکی از گنجینه های طبیعی و خدادادی منطقه بلوچستان است که می تواند سرمایه مهمی برای توسعه صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، گاندو که نام دیگرش تمساح پوزه کوتاه ایرانی است، یکی از حیوانات بومی ایران است، این حیوان یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین حیوانات سطح زمین است. زمین و تنها تمساح به طور طبیعی در ایران زندگی می کند.

گاندو در گروه کروکودیل ها قرار می گیرد، این حیوان مانند سایر کروکودیل ها غذای خود را از کمین و شکار حیوانات می گیرد، به عبارتی این حیوان گوشتخوار است و در رژیم غذایی آن می توان پستانداران، پرندگان، ماهی ها و … را یافت. .

کروکودیل ها معمولا در شب شکار می کنند، ماهی ها، پرندگان و پستانداران از غذاهای مورد علاقه کروکودیل ها هستند.

پس از صید کروکودیل، طعمه خود را کاملاً با آرواره های قوی فشرده می کند و سپس آن را کاملاً به داخل آب می برد یا در نزدیکی رودخانه یا دریاچه پنهان می کند.

بی مهرگانی که وارد زیستگاه گندوس می شوند به راحتی تبدیل به غذای این حیوان می شوند، آنچه قابل ذکر است این است که این حیوان می تواند حتی گوزن هایی با وزن حدود 230 کیلوگرم یا حتی گاومیش را بخورد، آنهایی که وزن آنها 450 کیلوگرم است را نیز شکار می کنند.

گاندرها از حیوانات اجتماعی محسوب می شوند و مصرف غذای آن ها روزانه یک و نیم تا دو کیلوگرم تخمین زده می شود. گاندوها حدود 40 تا 60 سال عمر می کنند. البته در صورت حفاظت از این حیوان می تواند بیش از شصت سال عمر کند.

علت نامگذاری این خزنده گاندو در واقع به دلیل شکل پوزه این حیوان است، مردم محلی منطقه به چیزهایی که کوچک و کوتاه هستند به گاندو می گویند.

تمساح ها و تمساح ها پوزه های بسیار بزرگی دارند. اما در گاندو پوزه ها کوچک و کوتاه هستند. این ویژگی راهی است که می توان به راحتی این سه خزنده را تشخیص داد.

مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این حیوان را نماد برکت و سعادت می دانند و معتقدند با مهاجرت و مرگ این حیوان، خشکسالی و قحطی بر زندگی آنها سایه افکنده و از حیوانات استفاده می کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، گاندوس شناسنامه سیستان و بلوچستان و برای مردم این منطقه مقدس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون اظهار کرد: تمساح پوزه کوتاه منطقه پراکنش آن در ایران به بخش هایی از منطقه حفاظت شده باهوکلات و در رودخانه های سرباز، باهوکلات و کاجو و اطراف آن محدود می شود. زیستگاه های آبی . است

وی منطقه حفاظت شده باهوکلات را شامل بخش هایی از شهرستان های کاسارقند، راسک و چابهار عنوان کرد و افزود: این گونه در منابع آبی رودخانه ها، دریاچه ها، سدها، پشت سد قبلی مشاهده می شود.

میرشکار تصریح کرد: این گونه از سازگاری بسیار بالایی برخوردار است و زیستگاه های وسیعی مانند رودخانه ها، دریاچه ها، برکه ها و چشمه ها را پوشش می دهد. ،

وی بیان کرد: گاندوها با حفر کانال هایی به عمق چندین متر و طول تا 15 متر سرپناهی برای زندگی و استراحت خود در ساعات گرم روز فراهم می کنند و همچنین از تبخیر آب جلوگیری می کنند و با ذخیره آب در دریاچه ها و تالاب ها در مصرف آب صرفه جویی می کنند. فصول گرم و خشکسالی

میرشکار ادامه داد: مردم جنوب استان گندوس را حیوانی با ارزش و منشأ خیر می دانند به همین دلیل از آسیب رساندن به گندوس پرهیز می کنند. اذعان به این موضوع کمک بزرگی به حفاظت از این گونه ها می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه رفتار اجتماعی کروکودیل ها در دوره پرورش ظاهر می شود و حس ایجاد پناهگاه یا سرزمین گرایی جدید به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، تصریح کرد: رفتاری با واکنش های خاص به این عادت بروز می کند و تبدیل می شود. بسیار تهاجمی

و ادامه داد: به همین منظور با وجود وسعت زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و عدم امکان فنس کشی و ایجاد محدودیت، جدا از نصب علائم هشدار دهنده جدید و گشت و کنترل مستمر توسط همکاران و بوم شناسان این اداره کل. ، آموزشی و بحثی به اشکال مختلف، اما متاسفانه بی احتیاطی و عدم توجه به علائم هشداردهنده گاهی باعث بروز چنین حوادث ناخوشایندی می شود.

میرشکار در پایان به شهروندان توصیه کرد: تا پایان شهریور ماه با توجه به تخم ریزی و تولد کروکودیل های کوچک و افزایش رفتار تهاجمی این گونه از هرگونه نزدیک شدن به رودخانه های سرباز، باهوکلات و کاجو و شنا در این آب ها خودداری کنند. منابع .و نکات ایمنی را رعایت کنید تا شاهد حوادث جبران ناپذیری نباشید. ،

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید