تناقضات دولت به حوزه آمار هم رسید

تناقضات دولت به حوزه آمار هم رسید

روز جدید : شاخص های اصلی اقتصادی مانند رشد تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ بیکاری و غیره. نوعی دماسنج سیاست اقتصادی یک کشور محسوب می شوند. بررسی تغییرات این شاخص‌ها در مقابل سیاست‌های دولت نشان می‌دهد که اجرای چنین سیاست‌هایی به نفع اقتصاد کشور بوده و تا چه اندازه ریسک‌پذیر بوده است، از این رو آمار دقیق و بدون جهت‌گیری سیاسی ارائه می‌شود.به مراکز رسمی کشور، این سوالی است که بسیار مهم است.

هفته گذشته مرکز آمار ایران گزارشی از شاخص های بازار کار در بهار 1401 منتشر کرد که بر اساس این گزارش، تمامی شاخص های اصلی بازار کار در ایران در جهت نزولی قرار دارند، بنابراین کشور با افزایش نرخ مواجه است. نرخ بیکاری، کاهش جمعیت فعال کشور و کاهش مشاغل رسمی در بهار 1393. 1401 نسبت به بهار 1400 که نشان دهنده سیاست غلط دولت سیزدهم در ایجاد اشتغال است. اما در فاصله یک هفته از انتشار این گزارش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار گزارشی به موفقیت های مکرر دولت در بازار کار اشاره کرد، موضوعی که بار دیگر تناقضات ظاهری در دولت 13 را نمایان می کند. آن را ثابت می کند.

اعدادی که مطابقت ندارند

این گزارش که شاید واکنشی به گزارش مرکز آمار باشد، مدعی شده است که بر اساس آخرین آمار به دست آمده از سامانه پایش اشتغال کشور، از ابتدای سال 1401 تا تاریخ 31 تیرماه، 228 هزار و 128 نفر در استان های مختلف کشور ثبت نام کرده اند. کشور ارائه کلی نیمه اول دهه 1400 که مربوط به دولت قبل است بیشتر است.

برای تایید این آمار به گزارش های قبلی مرکز آمار نگاه می کنیم. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری کشور در پایان زمستان 1398 که در 24 فروردین 1393 منتشر شد، جمعیت شاغل 15 سال به بالا در پایان فصل جاری 23 میلیون و 135 هزار نفر بود. گزارش بعدی مرکز آمار ایران از این شاخص ها در اواخر تابستان 1400 (پایان دولت دوازدهم و همچنین بازه زمانی ذکر شده در گزارش وزارت کار یعنی پایان نیمه اول سال 1400) در تاریخ 8 مهر 1400 منتشر شد. در این گزارش جمعیت کارگران 15 ساله به بالا در پایان این فصل 23 میلیون و 405 هزار نفر است که تفاوت این دو آمار نشان دهنده خالص اشتغال ایجاد شده در پایان نیمه اول سال 1400 است که نشان دهنده تعداد 270 هزار مشخص نیست که چگونه وزارت کار تعداد 270000 شغل ایجاد شده را کمتر از 228000 شغل تخمین زده است.

نیمه پر لیوان را دیده اند

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: «در گزارش فصلی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران در زمستان 1400 نسبت به زمستان 1398 70 هزار نفر کاهش داشته است، نرخ بیکاری زنان حدوداً کاهش یافته است. 1.6 درصد و نرخ بیکاری جوانان 23.1 درصد کاهش و 6.5 درصد کاهش بیکاری در بین زنان جوان 15 تا 24 ساله و کاهش 2 دهم درصدی بیکاری در بین جمعیت 18 تا 35 سال نشان دهنده درستی است. سیاست دولت و حل معضل بیکاری

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری افزایش و جمعیت فعال کشور کاهش یافته است، اما گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش 10 هزار نفری جمعیت فعال کشور خبر می دهد. و ایجاد امید برای یافتن شغل.

برای قانع شدن در صحت این گفته، مراجعه به دو گزارش مرکز آمار در مورد شاخص های بازار کار در پایان زمستان 1398 و 1393 ضرری ندارد. در اولین گزارش (شاخص های بازار کار در پایان زمستان 1398) که در 24 فروردین 1398 منتشر شد، می خوانیم: «براساس نتایج طرح سرشماری نیروی کار زمستان 1398، بررسی نرخ بیکاری افراد 15 سال به بالا نشان می دهد که 9.7 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده اند. بررسی روند تغییر نرخ بیکاری نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1397) 0.9 درصد کاهش داشته است. در زمستان 2019، 40.9 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال بودند. در گروه شاغلان یا بیکاران قرار می گیرد. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1397) 1.5 درصد کاهش داشته است. جمعیت شاغل 15 سال به بالا در این فصل 23 میلیون و 135 هزار نفر…

در گزارش دوم (شاخص های بازار کار در پایان زمستان 1400) که در 27 فروردین ماه سال جاری منتشر شد، نیز می خوانیم: «بررسی نرخ بیکاری افراد 15 سال به بالا نشان می دهد که 9، 4 درصد است. از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در پایان زمستان 1400 بیکار بودند. بررسی روند تغییر نرخ بیکاری نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1398) 0.3 درصد کاهش داشته است. در زمستان 1400، 40.4 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال بودند. آنها در گروه شاغل یا بیکار بودند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان 1398) 0.5 درصد کاهش داشته است. جمعیت سن کار ۱۵ سال به بالا نیز در این فصل ۲۳ میلیون و ۱۷۴ هزار نفر بوده است.

بر اساس این دو گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی کشور طی این دو سال رو به کاهش بوده است، اما این یعنی چه؟ جمعیت فعال یا نرخ مشارکت اقتصادی به تعداد کل شاغلان و بیکاران کشور اطلاق می شود. به عبارت دیگر، اگر نرخ بیکاری کشور 9 درصد جمعیت فعال اعلام شود، به این معناست که در همان زمان 91 درصد از جمعیت فعال کشور شاغل بوده اند. این گزارش ما را به این سوال می رساند که در اواخر زمستان 1400 نسبت به مدت مشابه سال 2019 چه بر سر بازار کار آمده است؟

بر اساس این دو گزارش، در پایان زمستان 1398 جمعیت فعال کشور حدود 25 میلیون و 620 هزار نفر بوده و در پایان زمستان 1400 این تعداد به 25 میلیون و 512 هزار نفر رسیده است. تفاوت این دو عدد به این معناست که در یک سال 108 هزار نفر از جمعیت فعال کشور کم شده است. این موضوع نه تنها دستاورد محسوب نمی شود و باعث خوشحالی نمی شود، بلکه نشان می دهد که سیاست های اتخاذ شده در دهه 1400 توسط دولت های دوازدهم و سیزدهم ناامید کننده بوده است. به عبارت دیگر، وزارت کار به عنوان متولی بازار کار (به ادعای مقامات ارشد همان وزارتخانه) به جای تحلیل دلایل کاهش جمعیت فعال کشور که خود به خود منجر به کاهش بیکاری در کشور می شود. کشور، سعی کرد از کاهش بیکاری به عنوان کلاهی برای خود و دولت استفاده کند.

تناقض در رفتار و گفتار دولتمردان در موضوعاتی مانند مذاکره برای احیای برجام، تورم و حذف ارز ترجیحی بر سردرگمی مردم از وضعیت فعلی اقتصاد و ناامیدی آنها می افزاید.

تناقضی که دیده نمی شود

در بخشی دیگر از این گزارش که می توان آن را شاه بیت تناقضات آماری دولت سیزدهم نامید، آمده است: «افزایش جمعیت فعال کشور باعث ورود کارجویان فعال به بازار نیز شده است. آمار رسمی کشور نشان می دهد که جمعیت فعال کشور 25967000 نفر بوده است که تعداد افراد در بهار 1400 به 25977 هزار نفر در بهار 1401 رسیده است به عبارت دیگر جمعیت فعال کشور حدود 10000 نفر افزایش یافته است. افراد در بازه زمانی مشخص شده که با عملکرد سال‌های گذشته در مدت مشابه مقایسه می‌شود، مانند یک سال منتهی به بهار 2018 (پیش از کرونا) و یک سال منتهی به بهار 2019 (دوران کرونا). و…یعنی ایجاد امید برای یافتن کار».

وزارت کار به جای تحلیل دلایل کاهش جمعیت فعال کشور که خود به خود منجر به کاهش بیکاری در کشور می شود، سعی کرد از کاهش بیکاری کلاه ببافد و دولت سیزدهم را نمد کند.

نشان دادن این تناقض آشکار در این قسمت از گزارش البته کار سختی نیست و کافی است به گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در پایان بهار 1401 مراجعه شود. در این گزارش که 24 تیرماه سال جاری در خروجی این مرکز رسمی منتشر شده است، می خوانیم: «نتایج طرح سرشماری نیروی کار در بهار 1401 منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد سالمند. 15 و بالاتر نشان می دهد که 9.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده اند. بررسی روند تغییر نرخ بیکاری نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار 1400) 0.4 درصد افزایش داشته است. در بهار 1401، 9/40 درصد از جمعیت 15 ساله و بالاتر از نظر اقتصادی فعال بودند. آنها در گروه شاغل یا بیکار بودند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار 1400) 0.5 درصد کاهش داشته است.

برای کسانی که سواد ابتدایی در اعداد و ریاضیات و همچنین ادبیات داشته باشند می‌توانند مطلع شوند که بر اساس این بند از گزارش مرکز آمار، وضعیت شاخص‌های بازار کار در بهار 1401 نسبت به شاخص‌های بازار کار نزولی بوده است. همان فصل سال قبل سال؛ نرخ بیکاری افزایش یافته و نرخ مشارکت نیروی کار کشور کاهش یافته است. حال مشخص نیست سازندگان گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چگونه از افزایش 10 هزار نفری جمعیت فعال کشور و ایجاد امید برای کاریابی خبر داده اند؟

دولت سردرگم جامعه را هم سردرگم کرد

البته چنین تناقضاتی را می توان هر روز در بدنه دولت سیزدهم یافت. بحث افزایش دستمزد کارگران یکی از این شواهد است. در اسفندماه سال گذشته، شورای عالی کار که اکثریت آن در دست دولت است، افزایش 57.4 درصدی دستمزد افراد حداقل دستمزد و افزایش 38 درصدی دستمزد سایر سطوح را تصویب کرد. هنوز چند ماهی نگذشته بود که دولت کارگران خود را از این مصوبه مستثنی کرد و 10 درصد افزایش دستمزد را برای آنها در نظر گرفت. اعتراض گسترده کارکنان دولت و ورود به مجلس و ترس از ابطال رأی دیوان عدالت اداری، دولت و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها را به عقب راند و مصوبه شورای عالی کار برای این دسته از کارگران اجرایی شد. . چندی پیش دولت که افزایش دستمزد کارگران را تصویب کرد، این بار با حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تداخل پیدا کرد و نزدیک به یک ماه به اعتراضات گسترده بازنشستگان، نمایندگان مجلس و این پیشنهاد توجهی نکرد. سازمان تامین اجتماعی که از قضا و هیات مدیره و مدیرعامل آن کارمندان دولت هستند، خواستار افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان بدون حداقل حقوق هستند. اگر همین تناقض را در رفتار و گفتار دولتمردان در موضوعاتی مانند مذاکرات برای از سرگیری برجام، تورم و حذف ارز ترجیحی دنبال کنیم، متوجه می‌شویم که چرا مردم روز به روز در مورد وضعیت فعلی اقتصاد سردرگم هستند. و ناامیدی آنها از بهبود شرایط (چه داخلی و چه بین المللی) در بازارهای عمده مانند ارز، طلا و بازار سرمایه، افزود.

دیدگاهتان را بنویسید