تناقضات و احساس گناه برای توله سگ ها

تناقضات و احساس گناه برای توله سگ ها

روز جدید متأسفانه سطح تنوع زیستی در ایران به ویژه در قرن اخیر با تهدیدات مختلفی روبرو بوده و در برخی موارد کاهش چشمگیری داشته است. چه گونه های ارزشمندی که بر اثر جاه طلبی های بشری ناپدید شده اند، چه باتلاق هایی که ناپدید شده اند و چه پوشش گیاهی به کویر تبدیل شده است! سطح پوشش جنگلی ایران هر روز که می گذرد در حال کاهش است و امروز در معرض تخریب جدی قرار دارد. در 10 سال گذشته بیش از 14 هزار آتش سوزی 150 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع کشور را در برگرفته است. فرسایش سالانه خاک بیش از 1.5 میلیارد تن است، بیش از 70 درصد مناطق حفاظت شده و بیش از 50 درصد ذخایر حیات وحش به دلیل استفاده نادرست از پوشش گیاهی نیاز به بازیابی طولانی مدت دارند.

تهدید جدی انقراض گونه های وحشی در ایران

علاوه بر آتش سوزی، به طور کلی مهمترین عوامل آلودگی، تغییر هدف زمین کشاورزی، تبدیل زمین به مناطق مسکونی، تجاوز به جنگل های طبیعی، تجارت حیوانات و گیاهان وحشی، استفاده ناپایدار از منابع طبیعی و غیره است. عوامل تهدید کننده تنوع زیستی البته ورود گونه های غیر بومی مانند راکون، نوتریا و…، شکار و شکار غیرمجاز، افزایش حیواناتی مانند شغال و گراز وحشی و وجود شکارچیان و قاچاقچیان نیز نقش اساسی در کاهش داشته است. تنوع زیستی ایران

تهدیداتی مانند کمبود شدید آب، رقابت تالاب ها با سایر مصارف مختلف منابع آبی، تغییر کاربری اراضی در حوضه آبریز، مرزها و تالاب های داخلی، تخلیه فاضلاب های خانگی، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب، بالا بودن رسوبات آب های سطحی. خشکسالی های پی در پی و عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح تالاب ها تهدیدی جدی برای این اکوسیستم ها در سطح ملی و بین المللی است. در میان تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر، تالاب های مهمی مانند ارومیه، انزلی، شادگان در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و بیشتر دریاچه ارومیه خشک شده است. با این حال، این تالاب ها دارای تنوع بسیار زیادی از حیوانات هستند و اکوسیستم ضعیف تالاب شرایط زندگی را برای گونه های جانوری و گیاهی دشوارتر می کند. به عنوان مثال ماهی کپور تینکا-تینکا در تالاب امیرکلاتچ لاهیدجان در معرض رشد بیش از حد علف های هرز است.

در نتیجه، جمعیت پستانداران در دهه گذشته حتی در مناطق حفاظت شده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بر اساس اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش و منابع طبیعی، مهره‌داران در ایران شامل پستانداران، یوزپلنگ آسیایی، شیر آسیایی، خرس سیاه، گورخر ایرانی، دوپا فیروزه‌ای، فیروزه‌جویان، پرندگان، گیلانشاه خالدار، اژدهای سیبری و اژدهای گوژپشت می‌شوند. خزنده، عقاب لاک پشت، لاک پشت چرمی و سمندر دوزیست به شدت در خطر انقراض هستند.

تمامی امکانات برای پرورش یوزپلنگ ایرانی!

روز گذشته علی سلازگه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی تنوع زیستی که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه به راهکارهای تنوع زیستی کشور گفت: بله، به هر حال راه حل ها وجود دارد. نیز باید مشخص شود. اگر EPA نیز بر چالش ها تمرکز کند، قابل قبول نیست.

وی گفت: تنوع زیستی در معرض تهدید است و سازمان حفاظت محیط زیست در قبال آن مسئولیت دارد و سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند تا وظایف خود را برای تنوع زیستی انجام دهد و از ظرفیت خود به خوبی استفاده کند.

کمتر کسی می داند چه بلایی سر یوزپلنگ ایرانی و بچه هایش آمده است و حالا خبرها نشان می دهد ایران باردار نیست. با این حال، یک دامپزشک مورد اعتماد سازمان حفاظت از محیط زیست می گوید که ایران ممکن است دوباره باردار شود.

از بین رفتن گونه در کشور یکی از مهمترین و اساسی ترین مشکلاتی است که اکنون به دغدغه اصلی حافظان و حافظان محیط زیست تبدیل شده است. اما شواهد نشان می دهد که سازمان حفاظت از محیط زیست چندان نگران نیست.

آخرین نمونه از این بی تفاوتی و عدم حاکمیت، حاملگی یوزپلنگ ایرانی «ایرانی» و نحوه نگهداری از بچه های آن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این موضوع گفت: در طرح تکثیر یوزپلنگ ایرانی با استفاده از همه ظرفیت ها اقدامات لازم انجام شده است. متاسفانه مشکل اعتبار همه جا هست و این مشکل همیشه وجود دارد. وظیفه ما این است که هوشیارتر از همه باشیم و از توانایی های درونی متفکران بین المللی و داخلی استفاده کنیم. ما در شرایطی هستیم که باید بازتولید را در دستور کار قرار دهیم. ما باید در فضای اسارت کار علمی انجام دهیم. این کار علمی لزوماً نتیجه مطلوبی ندارد. نقاط ضعف سطح ذهنی نباید این را تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود: روند تولد توله ها از نظر رفتار حیات وحش قابل بررسی است. کل طرح از نظر علمی ارزشمند است. امیدواریم توله سوم هم نگهداری شود تا نتیجه طرح مثبت باشد.

اختلاف بر سر بارداری مجدد ایران.

کمتر کسی است که نمی داند چه بلایی سر این یوزپلنگ ایرانی و بچه هایش آمده است و حالا خبرها نشان می دهد ایران باردار نیست. با این حال، یک دامپزشک مورد اعتماد از سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که ایران ممکن است دوباره باردار شود.

دیروز بهرنگ اکرامی با اشاره به روند زایمان در ایران تمامی این سوالات را تکذیب کرد و گفت: اگر در عرض دو ساعت سزارین انجام نمی شد این گونه توله ها می مردند.

اکرامی با اشاره به تصمیم گیری برای انجام سزارین در ایران، گفت: پس از انجام عمل، اطلاعات به دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران ارسال شد و این کارشناس گفت: این عمل باید زودتر انجام می شد. گفت‌وگو میان متخصصان با پزشکان عمومی و عموم مردم متفاوت است و بیشتر انتقادات از سوی افراد غیرمتخصص است.

وی افزود: ما مجوز جراحی داشتیم و وقتی وقت نداریم نمی توانیم 12 سال تحقیق را ریسک کنیم. یکی از توله ها بزرگ بود و در کانال می چرخید و باعث انقباض می شد و اگر دو ساعت می گذشت توله ها می مردند. سزارین “تهاجمی” است و رحم باز می شود. برای این کار می توان اظهار نظر کرد که بالای گونه است. عمل به خوبی انجام شد و وقتی جفت بیرون آمد یعنی عمل موفقیت آمیز بوده است.

اکرامی افزود: پس از 24 ساعت در صورتی که مادر توله های خود را نپذیرد، احتمال به فرزندخواندگی توله ها کم است. از آنجایی که مادر از توله ها مراقبت نمی کرد، شیر دادن را با دست شروع کردیم. حالا که توله ها از هم جدا شده اند، دو سه ماه دیگر فرصت داریم در ایران دوباره امتحان کنیم.

این در حالی است که در ایران شایعاتی مبنی بر عفونت یوزپلنگ مادر پس از سزارین شنیده می شود و گفته می شود حتی اگر این یوز از عفونت و مرگ رها شود، بعید است که توانایی تولید مثل خود را از دست بدهد.

موضوع ناکارآمدی تیم تحویل ایران به قدری مهم بود که جلسه ای در مجلس برای روشن شدن علت و مرگ یوزپلنگ ایرانی تشکیل شد. به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، هیچ یک از پاسخ های محیط بان قانع کننده نبود.

واکنش های محیطی قانع کننده نیستند

موضوع ناکارآمدی تیم تحویل ایران به قدری مهم بود که جلسه ای در مجلس برای روشن شدن علت و مرگ یوزپلنگ ایرانی تشکیل شد. به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، هیچ یک از پاسخ های محیط بان قانع کننده نبود.

سمیه رفیعی با اشاره به جلسه روز شنبه فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل 90 بررسی تلفات یوزپلنگ کوچک «ایرانی» با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد. و ما نمی توانستیم به راحتی مسائل مطرح شده از سوی محیط زیست را بپذیریم. ما از سه کارشناس دامپزشکی برای حضور در جلسه دیروز دعوت کردیم و هر آنچه در جلسه ارائه شد را با نظرات آنها آزمایش کردیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه در این جلسه یک کارشناس بوم شناس (اکولوژیست) نیز حضور داشت، خاطرنشان کرد: نتایج بررسی های کارشناسی نشان می دهد که پاسخ های بوم شناسان قانع کننده نیست. از دامپزشک کل کشور نیز برای حضور در این جلسه دعوت شده بود و نماینده این سازمان در پاسخ به این سوال صریح که در زمان تولد در ایران کجا بودید، پاسخ بسیار جالبی داد و گفت که هیچکس نپرسید. ما در مورد این سوال خاص حضور در مکان مناسب؛ به نظر من این یک مورد رایج است.

ادامه تاریخ ابدی: فرافکنی و احساس گناه

در مورد توله سگ ها مثل همیشه افراد و نهادهای مربوطه سعی می کنند با طراحی تقصیر را به گردن دیگری بیندازند و این استراتژی است! البته از ابتدا قابل پیش بینی بود.

ساعاتی پس از انتشار خبر فوت فرزند دوم ایران در راه تهران، یکی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در خط تلفنی رسانه ملی تاکید کرد که «بخشی از اشتباه را قبول داریم؛ تجربه نداشتیم». با آن، دامپزشکان باید در کار خود اشتباه کرده باشند.»

اکنون اعلام رسمی این است که دامپزشکی و اداره محیط زیست استان سمنان در معرفی این توله ها به مادر کوتاهی کرده اند. اما در طول داستان مطمئناً سهل انگاری های دیگری آشکار خواهد شد! باید صبر کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید