تنش ها و تناقضات لفظی در کمیسیون برنامه ریزی حفاظت

تنش ها و تناقضات لفظی در کمیسیون برنامه ریزی حفاظت

گلمرضا نوری در جلسه کمیسیون مشترک حفاظت از فضای مجازی خطاب به نماینده مرکز ملی فضای مجازی گفت: می دانیم که تغییر کرده و در اختیار شما قرار گرفته است. خوب است که مرکز ملی فضای مجازی هم در این زمینه ها اظهار نظر کرد، چون برای ما مهم بود.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که اگر همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند از موضع دفاعی خارج شده و با قدرت وارد این فضا شویم، آیا شرایط داخلی هنوز موجود را برای این وضعیت یا تعامل با سکوها کافی می دانید؟ و خارجی هنوز لازم است و باید ادامه یابد؟

نماینده مردم بوستون آباد در مجلس ادامه داد: اما واقعاً قصد بحث در اساسنامه را نداشتم و خیلی دوست داشتیم فضای جلسه مثبت باشد اما دوستان کوچکترین حرفی که بوی مخالفت می دهد سریعاً با این موضع مخالفت می کنند. اسیر شدند و نگهبانی دادند، ما در ماده 4 آیین نامه رسانه ملی و خانه ملت را تصویب کرده بودیم که این کار را می کند و تشکر می کنیم که جلسات را به صورت زنده پخش کنند، از صداوسیما پرسیدم گفتند کسی نپرسیده است. ما و هیچ کس او به ما اطلاع نداد.

در این جلسه قرار بود همه خبرنگارانی که اجازه حضور در مجلس را داشتند، شرکت کنند. امروز پیگیری کردیم همه خبرنگاران به جز خانه ملت گفتند نمی توانیم بیاییم و اجازه ندادیم. ناگهان هماهنگی صورت گرفت و نسخه ای از آیین نامه را به خبرگزاری دادیم که چند نفر در آنجا حضور پیدا کردند. شفافیتی که دوستان به دنبال آن هستند اینگونه عمل می کند.

نوری همچنین گفت: البته در بطن این کار، حتی در کمیسیون فرهنگی که دنبالش بودیم، این طرح را گفتند محرمانه است و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، نماینده یک طرح مخفی نبود. وقتی وارد صحنه شد، نسخه دیگری در مراحل اولیه منتشر شد، نسخه دیگری در روز انتخابات منتشر شد و واقعاً باید به منتقدان و مردم این حق را بدهیم که با شک و تردید به این موضوع نگاه کنند.

در اینجا تگی پور رئیس کمیسیون وارد گفتگو شد و گفت شما خارج از دستور صحبت می کنید و به اسم تذکر کاملاً شبهه ایجاد می کنید. به من یادآوری کردی که جوابت را بدهم.

نوری سپس قصد داشت در ماده 14 اشاره کند که تگی پور با صدای بلند خطاب به او گفته است: «شما ایجاد شبهه می کنید و وقتی من صحبت می کنم می گویید چرا تگی پور صحبت کرده است». خفه شو تا جوابت را بدهم، به من یادآوری کردی که ساکت شو، به جواب گوش کن.

تقی پور در ادامه صحبت های خود درباره اظهارات نوری گفت: شما باید شفاف سازی کنید که چه کسی اجازه نداد خبرنگار بیاید، خیلی بی انصافی است که این همه دوربین[اینجاست]پخش زنده چطور توجیه می شود که بگوییم خبرنگار نمی آید. کاملاً واضح است که این یک خط دیگر است، آقای نوری، خواهش من این است که بی انصافی نکنید. شما شفافیت را از بین می برید.

وی افزود: وقتی پخش زنده می شود 50 خبرنگار می آیند و می نشینند، این حرف شما کذب است، فکر می کنم حتما پیگیری می کنیم، متاسفم که نماینده ای به هیئت مدیره می آید، چنین گزارشی را گزارش کنید. دروغ من این را دنبال می کنم، این را از شورای نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می کنم، شما باید 100 درصد پاسخگو باشید.

نوری قصد داشت اظهارنظر بعدی خود را اینجا در ماده 14 بیان کند که تگی پور میکروفون خود را خاموش کرد و به او گفت: باید اجازه بگیری و صحبت کنی. شما شش شبهه متوالی را مطرح کرده اید، پس طبیعی است که تا پاسخ را نشنیده اید، صحبت نکنید.

پس از پایان جلسه محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه که در صدد آرام کردن جلسه بود خطاب به رئیس کمیسیون گفت: جناب آقای دکتر تگی پور فرمایشات آقای نوری و همه کسانی که صحبت می کنند این است. حق دارد در مجلس صحبت کند.»

تقی پور در اینجا خطاب به او گفت: در مجلس که میکروفون ها باز نیست هر وقت خواستند می خواستند اینطور صحبت کنند.

زنگنه ادامه داد: بارها برادری میکروفن را باز کرده و هزاران حرف علیه آقای کلیباف زده است. اولاً ما مخاطب سخنان ایشان هستیم که جنابعالی، هیئت رئیسه و کمیسیون و همه ما نیستید.

وی افزود: بسیاری از این مسائل وجود دارد که در این مسائل کوچک به آنها خواهیم پرداخت. لطفا با یک دست موضوع را مطرح کنید و آقای نوری با یک دست و در فضای خوب جلسه مسائل خود را مطرح کنند. ادامه بده بنابراین من از آنها می پرسم که آیا درست می گویند و شما پاسخ دهید.

نوری در ادامه سخنان دوم خود گفت: خدای ناکرده جلسات با صبر و حوصله در کار ادامه خواهد داشت. با توجه به تذکر قبلی، نکات زیر را در این پیشنهاد لحاظ کردم که در آیین نامه آمده است خبرنگارانی که اجازه ورود به مجلس را دارند باید به کمیسیون بیایند. در مورد تذکر دوم بنده، تبصره ماده 14 آیین نامه داخلی است که می گوید: «به ذینفعان نیز رسیدگی خواهد شد».

نماینده بستان آباد با نشان دادن نامه ای ادامه داد: در این رابطه به اتفاق سه نفر دیگر از همکاران، دو سه روز پیش از اتاق فکری که صحبت کردیم، خود آقای تگی پور به ریاست محترم کمیسیون خطاب کردیم، ایشان می دانستند. و در دوران وزارت مشاور او بودند و ما آنها را دعوت کردیم. مجموعه ای بود به نام Spectrum Science Trust و دکتر کشوری باید از آنجا می آمد و توضیحاتی می داد. او صرفاً به دلیل مخالفت با این طرح در تلویزیون دعوت نشد، هرچند ما اصرار داشتیم که اجازه دهیم نظرات مختلف شنیده شود. اگر دعوت شدید بگویید چرا دعوت شده اید یا چرا دعوت نشده اید.

تگی پور در اینجا و در پاسخ به تذکر نوری گفت: ببینید آقای نوری واقعا متاسفم قطعا قابل پیگیری هستند. نمی دانم این حرف ها از کجا آمده است. گفتید خبرنگاران را آزاد نکردند. باید ثابت کنی کی نگذاشت داخل و یقه اش را بگیری، اسمش را اینجا پشت میکروفون بگو که خبرنگاران را راه نداد. پس تهمت و شبهه نکنید.

نوری پاسخ داد: باید مقررات را به مراجع مربوطه ابلاغ می کردید.

رئیس کمیسیون تلفیق حفاظت از فضای مجازی در ادامه خطاب به نوری گفت: شما گفتید ماده 14 که می گوید نماینده بخش خصوصی آقایان! آیا نماینده بخش خصوصی در جلسه قبل حضور داشت، صحبت کرد یا خیر؟ گفته می شود که آقای نوری بنا به درخواست سه نفر از اعضا، نظر سایر ذی نفعان، شرکت خاصی را معرفی کرده و گفته است که شما نیز از آنها دعوت کنید. شرکت های فردی دعوت کنیم، باید 1500 شرکت دعوت کنیم، فردا جواب این 1499 شرکت را بدهم؟

وی ادامه داد: علاوه بر این بهانه ای دارم که بگویم شخصاً با بسیاری از شرکت ها جلساتی داشته ام، اما جلسات رسمی نداشته ام، چون می دانستم مشکل همین است، لذا نظر آنها را گرفتم و سپس از ما خواستند که آنها را نگوییم. ما اصلاً نگفتیم، اما همه چیز را شنیدیم. امروز نمایندگان بخش خصوصی، آقای رضا الفت نسب از انجمن کسب و کار مجازی و آقای کلاهی، رئیس کمیسیون دانش بنیان از اتاق بازرگانی می آیند و اگر هوا اجازه دهد، از فرصت استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید