انتقاد عبدی از نقش خاتمی در «شکست اصلاحات»/ «جنبش سبز» اصلاح طلبان را دچار تناقضات خود می کند.

انتقاد عبدی از نقش خاتمی در «شکست اصلاحات»/ «جنبش سبز» اصلاح طلبان را دچار تناقضات خود می کند.

روز جدید عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: جنبش اصلاحات موفق ترین جریان سیاسی در تاریخ 150 ساله جدید ایران است. اولین مسئول این امر آقای خاتمی است که امیدوارم جبران کند.

این روزها با توجه به اعتراضاتی که در فضای سیاسی و اجتماعی رخ می دهد، سوالات مهم و اساسی بسیاری مطرح می شود که برای آینده ایران باید حل شود. نظرات و موضوعاتی که احتمالاً در شرایط عادی علنا ​​مطرح نمی شد، اما اکنون که فضای سیاسی-اجتماعی داغ و داغ شده است، فرصتی برای طرح شفاف پیدا کرده است.

*به نظر من اصلاح طلبان هنوز از قدرت رانده نشده اند. اینکه آنها در قدرت هستند لزوماً به معنای رئیس جمهور، وزیر و فقیه بودن آنها نیست، البته حضور افراد آنها در چنین مناصب قدرت اوج چنین حضوری است، اما پایین نیست. تعریف خودشان از مشکل و انتظاراتی که مسئولان از آنها دارند، دقیقاً در جهت بقای این حضور، هرچند ضعیف است.

البته این حضور در شرایط فعلی و انفعال برای آنها بهایی است اما همچنان فرصت تبدیل آن به فرصت وجود دارد.

*جنبش سبز (خوب و بد) با جریان اصلاحات کاملاً متفاوت بود و بسیاری از تحلیلگران از همین منظر از آن استقبال کردند و حامیان و متولیان آن نیز تمایز آشکاری با اصلاحات دارند. نمونه آن تفاوت ادبیات و رویکرد مهندس موسوی و خاتمی است. نتیجه این حرکت چه بود؟ هر چی که بود؛ چرا باید به نتیجه اصلاحات توجه شود؟ این جریان با جنبش اصلاحات فرق داشت و هیچکس نمی تواند جنبش اصلاحات را مقصر شکست و پیامدهای بعدی آن از جمله امنیت عمومی بداند.

* آنچه شکست خورد یا نشد، سال 1387 جاری است که به نظر من دستاورد جدی دیگری جز امنیت فضای عمومی نداشت و اصلاح طلبان را دچار تناقضات خود کرد، بنابراین در سال 1391 تلاش کردند به فضای عمومی بازگردند. زندگی روزمره قبلی با اصلاح سیاست خود، اما با نیابت

*اصلاح طلبان در استراتژی خود دگم نبودند چون قبل از انقلاب بودند و بعد از حدود دو دهه آن را رها کردند و اصلاح طلب شدند، سپس وارد جنبش سبز شدند و دوباره به اصلاحات آمدند، اما به عنوان جایگزین و الان هنوز بلاتکلیف هستند.

*اصلاحات به دلیل جزم گرایی شکست نخورد، بلکه به دلیل رسوبات انقلابی گری و تزلزلی که شکست خورد. رسوباتی که در سال 2008 به طرز غم انگیزی ظاهر شدند

*اگرچه اصلاحات قابل استقرار نبود و پس از سال 1383 لغو شد، اما هزینه آن برای کشور بسیار کمتر از جنبش های انقلابی بعدی بود. اگر اصلاحات شکست خورد، انقلاب خیلی بدتر شکست خورد.

* جنبش اصلاحات موفق ترین جنبش سیاسی در تاریخ 150 ساله اخیر ایران است. اولین مسئول این امر آقای خاتمی است که امیدوارم جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید