واکنش ظریف به تناقضات: سال هاست که جواب این تیرها و دروغ های کفرآمیز را با سپر مدارا می دهم/ خدا می بیند و بس.

واکنش ظریف به تناقضات: سال هاست که جواب این تیرها و دروغ های کفرآمیز را با سپر مدارا می دهم/ خدا می بیند و بس.

روز جدید محمدجواد ظریف نوشت: این بحث ها و مناظرات فردی نه سازنده است و نه باری را از دوش مردم ایران برمی دارد و نه بر اساس اصول اخلاقی و اسلامی و «جدالهم بلتی هی احسن» شکل گرفته است. سال‌هاست که من به این تیرها و دروغ‌های کفرآمیز با سپر مدارا پاسخ داده‌ام.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه جنجال ها و بحث های انحرافی سازنده نیست و باری را از روی دوش مردم ایران بر نمی دارد، گفت:

وزیر امور خارجه سابق کشورمان در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به انتشار بخشی از سخنان خود در یک گردهمایی دانشگاهی غیر اطلاع رسانی در یکی از رسانه های کشور و برخی از حواشی که متعاقبا در این رابطه به وجود آمد، نوشت:

سلام دوستان دنیای عجیبی است. در دوران تصدی وزارت امور خارجه به اتفاق همکاران دلسوز خود تلاش کردیم وظیفه نگارش گزارش شفاف و پاسخگویی مستمر را تا حد امکان به صورت کتبی و شفاهی و گزارش شفاهی به شورای اسلامی، آخرین نمونه که گردآوری شش جلد کتاب «راز سر به مهر» و ارائه بیش از 3000 گزارش و سند قابل انتشار در مورد مذاکرات برجام به مردم ایران است، اما پس از پایان وزارت فقط بر یادگیری، تحقیق و آموزش متمرکز شده و از مصاحبه و حتی صحبت علنی خودداری کرده است، امیدوار است در این مسیر خللی ایجاد نشود، نباید سیاست هایی را که مسئولان فعلی برای حل مشکلات مردم و ایران می خواهند اجرا کنیم.

ضمناً برای عرض ادب، ملاقات و گفتگوی خصوصی را به عنوان توضیح صریح مبنی بر اینکه رسانه نیستم – که بدیهی است باید در مورد آن تجدید نظر کنم – پذیرفتم، متأسفانه در چند روز اخیر یک خبرگزاری، به روال معمول خود. با نادیده گرفتن اصول اولیه اخلاق حرفه‌ای، وارد چهارراه‌ها شد و با جمعی از اساتید و دانشجویان مصاحبه‌ای دو ساعته، دانشگاهی و غیرخبری تهیه کرد و آن را به صورت گزینشی، درهم و خارج از موضوع منتشر کرد. و سپس او و همرزمانش یادداشت های حاشیه ای بر روی این متن دزدیده شده ساختند و ببرهای کاغذی خودساخته را که درگیر جنگ و بحث بودند، دستکاری کردند.

از آنجایی که گفتگو خصوصی و خبری نبود، ضبط نکردند، اما همه دوستان رسانه می دانند که متن کامل یک مکالمه دو ساعته حداقل 12000 کلمه است نه متن پارگی و درهم ریخته فعلی که کمتر از 3000 کلمه با تمام حاشیه نویسی.

بر خلاف ادعای ناشر، موضوع این سخنرانی ارائه تحلیلی آکادمیک از منابع متعدد قدرت در دنیای مدرن و اهمیت داستان سرایی از یک سو و تحلیلی از برنامه ریزی، داستان سرایی و داستان نویسی رژیم صهیونیستی بود. رفتار حاکم به عنوان نمونه از سوی دیگر. علاقه مندان به ببر واقعی، نه ببر کاغذی، می توانند جزئیات بحث را در کتاب «دوران انتقالی روابط بین الملل در جهان پساغربی» که در سال 2015 منتشر کردیم، مشاهده کنند.

دوستان عزیز، این مناظرات و بحث های فردی نه سازنده است و نه باری را از دوش مردم ایران برمی دارد و نه بر اساس اصول اخلاقی و اسلامی و «جدلهم بلتی هی احسن» شکل گرفته است. در شرایطی که همه تلاش ها در جهت وحدت ملی و حل مشکلات کنونی کشور و مردم باشد، همین روش را ادامه خواهم داد.

خدا می بیند و بس.

دیدگاهتان را بنویسید