تنش جدید با بوی جنگ سرد

تنش جدید با بوی جنگ سرد

فرشاد گلزاری

روزنامه Chinadaili در اواسط ماه مه 2022 گزارش مفصلی از کشتی هوایی جدید یا “Air East” ساخت پکن منتشر کرد که البته بسیاری از تحلیلگران سیاسی به آن توجهی نکردند و تنها کارشناسان امور بین الملل به تحلیل و تحلیل این گزارش پرداختند. .

این گزارش حاکی است که چینی ها این ایستگاه هواشناسی را برای جمع آوری اطلاعات آب و هوا در ارتفاع 9.32 متری فلات چینگهای تبت راه اندازی کردند. به نوشته این روزنامه انگلیسی زبان چینی، این اولین بار است که ایستگاه هوایی با این اندازه به چنین ارتفاعی می رسد. به طوری که این ایستگاه هواشناسی حتی توانست از قله 8849 متری کوه کومولانگما که در غرب به قله اورست معروف است عبور کند.

بر اساس آنچه منابع نظامی چین در آن روزها منتشر کردند، آئروستات ها در واقع ماشین های پرنده سبک تر از هوا هستند و معمولاً در امور تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند. به گفته موسسه تحقیقاتی فلات تبت آکادمی علوم چین، سطح این کشتی هوایی از پارچه کامپوزیتی پیشرفته ساخته شده است که می تواند دمای منفی 70 درجه سانتیگراد را تحمل کند، حجم آن 9060 متر مکعب و وزن آن 2.6 متریک تخمین زده شده است. تن

نکته مهم این است که ایستگاه هواشناسی JIMU1 آخرین مورد از سه فضاپیمایی است که برای جمع آوری داده های جوی کلیدی در فلات به منظور نظارت بر اثرات تغییرات آب و هوایی به فضا پرتاب شده است.

اولین مدل از این کشتی هوایی در سال 2019 به فضا پرتاب شد و ارتفاع آن به 7003 متر رسید، اما مدل دیگری از این کشتی هوایی در آن سوی مرز در حال تحلیل است. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که همه این رفتارهای چینی ها مورد رصد آمریکا و حتی روسیه و اروپا است و آنها به خوبی می دانند که پکن می خواهد در فضا و هوانوردی و … پیشرفت کند.

اینکه آمریکا و کانادا از کلمه حباب جاسوسی استفاده می کنند به این معنی است که هر دو کشور از این اقدام چین احساس خطر جدی کردند و ثانیاً خط سیر این حباب در آمریکای شمالی و کانادا جنوبی که مرز مشترک این کشور است تخمین زده شد. دو کشور

اگر به تاریخچه چین در انجام چنین اقداماتی نگاه کنیم، به وضوح متوجه می شویم که این کشور در مورد دستاوردهای نظامی خود سر و صدای زیادی به پا نمی کند. به عبارت دیگر، وقتی چینی ها یک موشک بالستیک قاره پیما یا هواپیمای جنگنده ساخت داخل را تکمیل می کنند و بر خلاف عادات کشورهای خاورمیانه به خدمت می گیرند، آن را علنی نمی کنند و بر مخفی نگه داشتن آن اصرار دارند.

اینکه چین در ابتدای سال 2022 چنین کشتی هوایی را آزمایش می کند و تصاویر متعددی از این محصول تحقیقاتی نظامی را در رسانه های خود منتشر می کند، دقیقا نشان می دهد که پکن به دنبال تعادل در برابر غرب و حتی غرب است.

مسکو است.

اینکه بسیاری از مردم می گویند چین و روسیه با هم هماهنگ هستند، یک توهم جدی است. زیرا ما در نظام بین الملل مشارکت هایی بر اساس منافع متقابل داریم. اما برادری و برادری در نظام بین الملل نوعی کنایه است و نتیجه آن جز ضرر نخواهد بود. در این میان باید توجه داشت که آمریکا نیز می‌داند که چینی‌ها به‌عنوان دشمن و حریف اصلی آنها در استراتژی‌های بلندمدت به دنبال انتقام‌جویی هستند و به همین دلیل عموماً در آماده‌باش کامل هستند.

شبح چین در آسمان آمریکا!

این یک اشتباه محاسباتی است که تمایل ایالات متحده برای خنثی کردن چین را فقط در حوزه نظامی می توان تحلیل کرد. بلکه این رقابت در اقتصاد، امنیت و حتی فناوری وجود دارد، اما اخیراً اتفاقی افتاده است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بیش از گذشته باید چشم و گوش خود را باز کنند.

به طور کلی، چین در مورد دستاوردهای نظامی خود سر و صدای زیادی به پا نمی کند و آنها را مخفی نگه می دارد. اما انتشار خبر رونمایی از کشتی هوایی چینی در می 2022 نوعی اعلام موجودیت نظامی به آمریکا بود.

روز جمعه، وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اعلام کرد که یک بالون مشکوک جاسوسی و جاسوسی را که گفته می شود متعلق به چین است، بر فراز شمال ایالات متحده شناسایی کرده است. دقایقی بعد، مقامات ارشد پنتاگون گفتند که بالون متعلق به چین است، اما کاخ سفید توصیه کرد که از اقدام نظامی برای انهدام بالون جلوگیری شود.

در زمان نگارش این مقاله، پنتاگون گفت که این بالون آخرین بار در آسمان بیلینگز، مونتانا دیده شده است، اما مکان فعلی آن مشخص نیست. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که به دلیل اینکه این بالون در ارتفاع بالا قرار داشت، خطری برای هواپیماها ایجاد نمی کرد.

در همین حال، منابع امنیتی کاخ سفید به رویترز گفتند که اگر به کاخ سفید دستور سرنگونی آن داده شود، هواپیماهای جنگنده از جمله F22 آماده پرواز هستند، اما به دلیل اندازه فیزیکی این بالون بزرگ، این احتمال وجود دارد که لاشه هواپیماها سقوط کند. در صورت تخریب تخریب شد و در مناطق مسکونی فرود آمد و باعث تلفات انسانی شد. به موازات آن روند، مرکز دفاع ملی کانادا روز جمعه از مشاهده یک بالن جاسوسی بر فراز حریم هوایی این کشور خبر داد و گفت که مقامات آن را زیر نظر دارند. این واقعیت که هم آمریکا و هم کانادا از کلمه حباب جاسوسی استفاده می کنند این ایده را به ما می دهد که اولاً هر دو کشور از این اقدام چینی ها احساس خطر می کنند و ثانیاً خط سیر این حباب در آمریکای شمالی و جنوب کانادا که رایج تلقی می شود. مرز دو طرف. در مقابل، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، خواستار آرامش کانادا و ایالات متحده شد و گفت مقامات مربوطه در حال بررسی این پرونده هستند. سخنگوی وزارت خارجه چین دقایقی بعد درباره کشف این بالون بر فراز آسمان آمریکا گفت که پکن هرگز تمامیت ارضی و حریم هوایی هیچ کشوری را نقض نکرده است. با وجود سخنان چین، سی ان ان بعدازظهر جمعه گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر خود به پکن را پس از حادثه بالون جاسوسی به تعویق انداخته است. طبق اعلام قبلی کاخ سفید، قرار بود بلینکن در روزهای 5 و 6 فوریه به چین سفر کند و با چینگ گان، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند، اما اکنون این اتفاق نه تنها سفر او را مختل کرد، بلکه بر آن سایه افکند. روابط متزلزل دو کشور است. از سوی دیگر، دیروز (شنبه) سخنگوی پنتاگون، پاتریک رایدر به سی ان ان اعلام کرد که گزارش هایی مبنی بر عبور یک بالون بر فراز آمریکای لاتین دریافت کرده ایم و بررسی های ما حاکی از آن است که این یک بالون نظارتی چینی است! حال باید دید این روند تا چه حد می تواند به تشدید تنش و واکنش های متقابل بین دو طرف منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید