تنش های امروز بشریت ناشی از علم غیر اخلاقی است


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813743

رئیس جمهور گفت: مشکلات و تنش های امروز بشریت ناشی از علم بدون اخلاق است، بنابراین علم و اخلاق باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز دوشنبه در این مراسم سی و پنجم جشنواره بین المللی خوارزمی این جشنواره را یکی از نمادهای پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعدادها و محلی برای ارائه طرح های ممتاز به جامعه است و می تواند امیدی برای اندیشمندان به ویژه جوانان باشد.

وی تمرکز تلاش و پژوهش علمی را یکی از شاخصه های نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب همواره مبتکران و پژوهشگران را در کشور تشویق می کنند. آنها در تولید علم درخشان هستند.


آثار نهضت توسعه علمی در رفع نیازهای کشور باید رصد شود

رئیس جمهور به لزوم تأثیر محسوس تلاش دانشمندان در زندگی مردم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: توسعه علمی در کشور حرکتی مستمر است که باید آثار آن در رفع نیازهای کشور رعایت شود.

رئیسی در تشریح مفهوم علم مفید، پاسخ به سوالات و نیازهای جامعه را رسالت اصلی مراکز تحقیقاتی دانست و گفت: تحقیق و پژوهش صرفاً برای درج در مجلات و جمع آوری امتیازات پژوهشی و همه اینها نیست. تلاش علمی جنبه و بلد است گره بزند «مشکلات کشور را باز کنید.


لزوم توسعه دانش میان رشته ای

وی با تاکید بر لزوم توسعه دانش میان رشته ای با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جنبه میان رشته ای دارند، خاطرنشان کرد: دولت با انگیزه عبور از مشکلات، مصمم به حمایت از حوزه های میان رشته ای است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به بحث عملی و محوری تلاش های علمی کشور پرداخت و بر لزوم تجاری سازی اختراعات، نوآوری ها و نوآوری ها تاکید کرد و گفت: اثربخشی و کارایی تلاش های پژوهشی و نوآورانه در کشور منوط به تجاری سازی آنهاست. پژوهش و نوآوری می تواند ارزش افزوده داشته باشد و برای توسعه و پیشرفت یک کشور مفید باشد.


شرکت های دانش بنیان منبع اصلی تجاری سازی، فناوری و نوآوری در کشور هستند

رئیس شرکت های دانش بنیان منبع اصلی تجاری سازی فناوری و نوآوری در کشور را دانست و اذعان داشت: شرکت های دانش بنیان از سرمایه های کشور هستند. اگر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مجتمع‌های صنعتی با مراکز تحقیقاتی و دانش‌بنیان متحد شوند و از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش و فعالیت خود را در جهت رفع نیازهای این مجموعه‌ها متمرکز کنند، نتیجه درخشانی برای کشور حاصل می‌شود.

وی در این راستا بر تعیین ماموریت های دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی متناسب با نیاز کشور تاکید کرد و گفت: توجه به نیازهای بومی، منطقه ای و بین المللی در نوع ماموریت های مراکز تحقیقاتی کشور ضروری است. .


ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه پژوهشی، آموزشی و خدماتی

رئیس جمهور در خصوص توجه به عدالت علمی، لزوم توجه به عدالت علمی در سه حوزه پژوهشی، آموزشی و خدماتی را یادآور شد و گفت: مجموعه های علمی باید از ظرفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند هر نوع تقلب علمی را کشف کنند. .

رئیسی افزود: تنبلی دسترسی و ارتقای علم و دانش جوانان موضوع مهمی است که می تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی علمی کشور باشد.

وی همچنین بر ترویج علم و دانش تاکید کرد و گفت: لازم است دانشمندان و محققان کشور علاوه بر فعالیت های علمی، نیازهای مردم را به خوبی بشناسند.


مشکلات و تنش های پیش روی بشر امروز ناشی از علم غیر اخلاقی است

رئیس جمهور همچنین بر اخلاق علمی تاکید کرد و گفت: مشکلات و تنش های پیش روی بشر امروز ناشی از علم بدون اخلاق است. بنابراین، علم و اخلاق باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند.

رئیسی در پایان تاکید کرد: دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش در کنار اخلاق باشد. علم و معرفت شناسی مرز جغرافیایی نمی شناسد و علم و دانش را از هر جایی می توان به دست آورد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید