تنها 160 دستگاه اتوبوس از 300 دستگاه اتوبوس در قم فعال است


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891339

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قم با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس های موجود این سازمان با تعداد اتوبوس های فعال متفاوت است، گفت: به دلیل هزینه بالای بازسازی، از 300 دستگاه اتوبوس سازمان اتوبوسرانی تنها 160 دستگاه مسیر فعال هستند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی نیک مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: تعداد اتوبوس های فعال سازمان با تعداد اتوبوس های موجود سازمان متفاوت است. بیش از 300 اتوبوس در قم وجود دارد که حدود 160 دستگاه از این اتوبوس ها فعال هستند.

وی بیان کرد: مشکلات مالی زیادی در سازمان اتوبوسرانی وجود داشت، بخشی از خریدهای سازمان در سال های 97، 98 و 1400 انجام شد و قم یکی از بهترین شهرها در خرید اتوبوس بود و تقریباً ناوگان اتوبوسرانی نوسازی شد و رسید. اتوبوس های خریداری شده مدل پایین بوده و تعمیرات اساسی شده بود، تعدادی از آنها قبلا در سازمان بود و از سال 1399 و 1400 اتوبوس تولید نشد و در تحریم بودیم، تعمیرات اساسی اتوبوس های قدیمی آماده شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: موضوع نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قم نسبت به سایر شهرها پیشرفت خوبی داشته است و قم از نظر تعداد اتوبوس یکی از بهترین شهرهای کشور است. در سال 2018، کل سیستم توسط بخش خصوصی اداره می شد. جایزه های سرسام از ادامه فعالیت با این کرایه خودداری کرد.

وی افزود: امروز به غیر از سرمایه گذاری اولیه 20 درصد هزینه های جاری از طریق فروش بلیت و مابقی هزینه ها توسط مدیریت شهری تامین می شود.

نیک گفت: اتفاقی که افتاده این است که تعداد اتوبوس هایی که اکنون در دپو و آماده تردد هستند تعداد قابل توجهی است و سازمان اتوبوسرانی آمادگی فعال سازی اتوبوس ها را دارد. امسال صد میلیارد تومان اوراق از سوی شهرداری برای خرید اتوبوس اختصاص یافت و در دستور کار داریم که بتوانیم تعداد مشخصی اتوبوس را به خطوط اتوبوسرانی تزریق کنیم تا کمبود اتوبوس در خطوط برطرف شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در پاسخ به این سوال که چرا تعداد اتوبوس های فعال با اتوبوس های موجود متفاوت است؟ عنوان شد: این مشکل دو دلیل دارد، تعدادی از اتوبوس ها به دلیل افزایش قیمت هنوز نوسازی نشده اند در سال 1398 قرارداد 250 میلیون تومانی برای تعمیرات اساسی اتوبوس ها بسته شد اما اکنون باید بیش از آن را بپردازند. یک میلیارد تومان برای نوسازی هر اتوبوس. با توجه به اینکه خرید اتوبوس در دستور کار ما نیست، با تعامل، نوسازی اتوبوس ها را پیش خواهیم برد.

وی تصریح کرد: مشکل بعدی این است که برای هر اتوبوسی که در شهر فعالیت می کند روزانه دو میلیون تومان هزینه جاری دارد که ماهیانه 60 میلیون تومان، هزینه دو و نیم راننده برای هر اتوبوس، هزینه تعمیر، زاپاس. قطعات، بیمه و گازوئیل هزینه های اصلی در ناوگان اتوبوسرانی برای هر اتوبوس است اما درآمد هر اتوبوس در شهر زیر 30 میلیون در ماه است و در برخی خطوط این مبلغ به 10 میلیون تومان هم نمی رسد و مابقی هزینه ها توسط شهرداری کوم پوشش داده می شود. امکان حمل و نقل آسان و ارزان برای مردم وجود دارد.

نیک تصریح کرد: تلاش سازمان این است که فاصله ورود اتوبوس ها به ایستگاه ها را کاهش دهیم، اگر بتوانیم این فاصله را به کمتر از 10 دقیقه کاهش دهیم، ایده آل در کشور است. و هر ماه مبلغ قابل توجهی را به سازمان اتوبوسرانی تزریق می کند.این امر نیز مستلزم دخالت دولت در امر حمل و نقل عمومی است زیرا بسیاری از شهرهای کشور با این مشکل مواجه هستند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کوم افزود: یارانه ای که دولت به اتوبوسرانی می دهد سرمایه گذاری برای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کنترل ترافیک و کاهش تلفات زیرساخت های شهری و بسیاری از مسائل پرهزینه دیگر است.

نیک در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس در ایام اربعین به مرزها اعزام می شود، گفت: این موضوع در دستور کار قرار دارد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است که آیا می توانیم برای اتوبوس های دپوی دیگر سازمان رانندگان بیاوریم و همچنان از اتوبوس استفاده کنیم. به طوری که در حمل و نقل درون شهری به دلیل حضور زائران اختلالی ایجاد نشود، خدمات رسانی به زائران اربعین انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید