تعداد دستگاه‌های دیالیز فعال دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ۶۸ دستگاه رسید


ساعت: 13:36
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906377

دیالیز یک روش مصنوعی برای انجام این فرآیند است، دیالیز کلیه جایگزین کار طبیعی کلیه ها می شود، بنابراین به عنوان درمان جایگزینی کلیه نیز شناخته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اسراهامون ، تصور دردناک است; هفته ای سه بار نزدیک به 5 ساعت روی تخت دیالیز بمانند و تا آخر عمر به دستگاه وابسته باشند.تنها امیدشان دستگاه دیالیز و داروهاست که گاهی پولی برای خرید ندارند اینجا ، همه آنها یک درد مشترک دارند: نارسایی کلیه و نیاز به دیالیز.

افرادی که کلیه‌هایشان نارسا یا آسیب دیده است، در حذف مواد زائد و آب ناخواسته از خون مشکل دارند.

کلیه های سالم میزان آب و مواد معدنی بدن را تنظیم می کنند و مواد زائد را از بین می برند.کلیه ها مواد خاصی را که برای متابولیسم مهم هستند دفع می کنند اما دیالیز کلیه نمی تواند این کار را انجام دهد.

بیماران دیالیزی از جمله بیماران خاصی هستند که اکثر خدمات از جمله استفاده از دستگاه های تصفیه خونی که از مراکز درمانی دولتی دریافت می کنند رایگان است.

اگر کلیه ها از کار بیفتند، مانند فردی که به بیماری مزمن کلیوی (نارسایی کلیه) مبتلا است، کلیه ها دیگر نمی توانند خون را به درستی فیلتر کنند و سطح مواد مضر و مایعات اضافی در بدن می تواند به سطوح خطرناکی برسد.

در این شرایط ناخوشایند اگر کاری انجام ندهیم علائم بسیار ناخوشایند و حتی کشنده ظاهر می شود که با انجام دیالیز مواد ناخواسته و مایعات اضافی از خون خارج شده و از این وضعیت ناخوشایند جلوگیری می شود.

این بیماران باید حداقل دو یا سه جلسه چهار ساعته در هفته از دستگاه های دیالیز بیمارستانی استفاده کنند. هزینه این سفرها و زمان صرف شده باعث می شود نتوانند شغل یا تحصیل مناسبی داشته باشند.

این بیماران علاوه بر تحمل دردها و سختی های این بیماری، از هزینه های گزاف برخی معاینات و سونوگرافی ها شکایت دارند، بنابراین این هزینه ها مانعی جدی برای پیگیری جراحی پیوند است.

اکثر بیماران کلیوی به دلیل ناآگاهی نسبت به علائم و نشانه های بیماری کلیوی و عدم درمان به موقع از عوارض روانی و اجتماعی رنج می برند، ضمن اینکه کنترل به موقع فشار خون، حفظ وزن متعادل بدن، پرهیز از مصرف غذاهای مانده، غذاهای پرچرب و شور و … خودداری از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه از بیماری کلیوی جلوگیری می کند.

یکی از بیماران در صف به خبرنگار ما گفت: هفت سال است که دیالیز می شوم و هفته ای سه بار به بیمارستان مراجعه می کنم که به دلیل تأخیر بیش از حد در استفاده از دستگاه دیالیز دوبرابر شده و متولیان را مجبور می کند. راه حلی ساده ارائه شود و خیرین به کاهش درد بیماران بپردازند.

اضافه شدن 18 دستگاه دیالیز در 6 ماه گذشته

علی خواجه معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات دیالیز بیماران کلیوی در 6 ماه گذشته، 18 دستگاه دیالیز جدید به واحدهای دیالیز بیمارستان ها اضافه شد. این دانشگاه توسط علوم پزشکی

وی ارزش این دستگاه ها را بیش از 70 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با خرید و نصب این دستگاه ها تعداد دستگاه های دیالیز فعال در دانشگاه به 68 دستگاه رسید و به طور قطع 472 بیمار نیازمند دیالیز هستند که نیاز به دیالیز دارند. ساکن در منطقه تحت پوشش این دانشگاه، شرایط درمانی بهتری را تجربه خواهند کرد.

خواجه تصریح کرد: عمر مفید یک دستگاه دیالیز در شرایط بهینه و استاندارد به طور میانگین حدود 30 هزار ساعت است و برای نگهداری هر یک از این دستگاه ها بیش از پنج میلیون ریال هزینه می شود.

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هزینه اقلام مصرفی یک جلسه دیالیز را بیش از هفت میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: خوشبختانه فرانشیز دیالیز بیماران ایرانی صفر است و این اقوام مبلغی برای دریافت نمی پردازند. خدمات دیالیز .

وی افزود: البته اتباع غیرایرانی به دلیل نداشتن حمایت بیمه ای ملزم به پرداخت هزینه دیالیز هستند. اما به دلایل انسانی و مشکلات مالی فراوان این افراد، تمهیداتی اندیشیده شده است که صرفا هزینه های مصرفی و تجهیزاتی از آنها اخذ شود.

خواجه بیان کرد: هر چند هزینه دیالیز این دسته از بیماران رایگان است، اما 2 تا 3 مراجعه به بیمارستان برای دریافت خدمات دیالیز، فرد و همراهان را به طور کامل از چرخه تولید اقتصادی خارج می کند و این مشکل را علاوه بر پوشش پوشش می دهد. هزینه های جانبی برای درمان بسیاری از مشکلات برای بیماران گران قیمت ایجاد شده است.

وی با دعوت از خیرین سلامت برای حضور در این عرصه گفت: بسیاری از خیرین سلامت در دنیا رشته دیالیز را برای کمک به بیماران و نیازمندان انتخاب می کنند اما متاسفانه مشارکت خیرین در حوزه دیالیز در استان ما برای ساخت دیالیز است. مرکز بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) خلاصه شده توسط خانواده مرحوم شهرکی و اهدای چندین دستگاه دیالیز توسط خیرین دیگر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید