نسبت تعداد تخت های دیالیز گیلان نسبت به میانگین کشوری مناسب نیست/ لزوم ترویج فرهنگ اهدای عضو


ساعت: 13:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912381

مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

سیامک ریماز، رئیس گروه بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه تعداد بیماران دیالیزی در تخت های دیالیزی گیلان نسبت به میانگین کشوری مناسب نیست، ادامه داد: برای رسیدن به شاخص کشوری 80 تخت دیالیزی دیگر نیز وجود دارد. به ظرفیت فعلی استان اضافه شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، سیامک ریماز سرپرست بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گوی خبری با بیان اینکه در گیلان هزار و 450 بیمار دیالیزی داریم، اظهار داشت: هزار و 100 بیمار در مراکز دولتی و مابقی از بخش خصوصی خدمات دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه گیلان رتبه دهم کشوری در بروز بیماری های کلیوی را دارد، افزود: 265 تخت دیالیز در گیلان داریم که 201 تخت مربوط به مراکز دولتی و 64 تخت در بخش خصوصی است.

رئیس گروه بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه تعداد بیماران دیالیزی در تخت های دیالیزی گیلان نسبت به میانگین کشوری مناسب نیست، ادامه داد: برای رسیدن به شاخص کشوری اضافه شدن 80 تخت دیالیز دیگر به ظرفیت فعلی استان ضروری است.

ریماز تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی موظف است ضمن نوسازی و خرید دستگاه های دیالیز که به صورت روتین انجام می شود، مواد مصرفی و داروهای مربوطه را در اختیار بیماران قرار دهد.

وی گفت: بیماران پس از ثبت نام در سایت وزارت بهداشت برای دریافت داروهای پیوند کلیه این داروها را به صورت رایگان دریافت می کنند.

مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: یکی از چالش های ما فرسودگی پارک دیالیز است که بعد از 20 هزار ساعت کاری نیاز به تمدید دارد، اما مراکز ما بیش از 30 هزار ساعت کار دارند که متعاقباً تأثیر می گذارد. کیفیت دیالیز

وی درباره خرید 29 دستگاه دیالیز در سال گذشته گفت: امسال 10 دستگاه دیالیز جدید خریداری می شود تا نسبت به جمع آوری دستگاه های قدیمی اقدام شود.

رماز با بیان اینکه سالانه حدود 25 تا 30 مورد دریافت کلیه از بیماران مرگ مغزی داریم که با تعداد بیماران در لیست انتظار همخوانی ندارد، افزود: برای حل این مشکل باید فرهنگ اندام را ترویج کرد. اهدا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید