افزایش 300 درصدی مهاجرت از شهرها به روستاها / میانگین جمعیت هر روستا 300 نفر است

ساعت: 10:55
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1922233

بر اساس سرشماری سال 1394 تعداد خانوارهای شهری نسبت به خانوارهای روستایی سه برابر شده است و 18 میلیون و 125 هزار و 488 خانوار شهری، 6 میلیون و 70 هزار خانوار در روستاها زندگی می‌کنند که نشان از رشد 300 درصدی مهاجرت شهر به روستا دارد. خوب.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدهادی منصوری، مشاور سابق معاون رئیس جمهور درباره حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان گفت: در سال 55 با شروع اصلاحات ارضی و اوج مهاجرت روستاییان به شهرها، 3 میلیون و 265 هزار خانوار در شهرها و 3 میلیون و 446 هزار خانوار در شهرها حضور داشتند. خانوارهای روستایی بر اساس سرشماری سال 95 تعداد خانوارهای شهری نسبت به خانوارهای روستایی سه برابر شده است و از 18 میلیون و 125 هزار و 488 خانوار شهری، 6 میلیون و 70 هزار خانوار در مناطق روستایی زندگی می کنند که به معنای افزایش 300 درصدی است. مهاجرت از شهرها به روستاها

وی افزود: در حال حاضر از 84 میلیون نفر جمعیت کشور حدود 26 درصد جمعیت کشور که معادل 20 میلیون نفر است را جمعیت روستایی و یک میلیون نفر را جمعیت عشایری تشکیل می دهند و 74 درصد مابقی جمعیت، حدود 69 میلیون نفر جمعیت شهری هستند.

منصوری در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه طبق آمار میانگین جمعیت هر روستا حدود 300 نفر است، اظهار داشت: 26 درصد جمعیت غیرشهری کشور در 62 هزار آبادی و روستا زندگی می کنند که از این تعداد روستا، 39 هزار روستا بیش از 20 هزار نفر جمعیت و 23 هزار روستا کمتر از 20 خانوار دارند.

وی تصریح کرد: روستاهای زیر 20 خانوار به دلیل نبود بستر مادی و تامین نشدن نیاز اهالی مستعد مهاجرت هستند.

مشاور سابق معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بازه زمانی 1394 تا 1397 با توجه به رشد جاذبه های گردشگری در روستاها و توسعه اقامتگاه های روستایی و بوم گردی، مهاجرت های برگشتی نیز افزایش یافته است. اما با شیوع کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن گردشگری، این رشد متوقف شد.

منصوری تصریح کرد: بر اساس آمار و سرشماری سازمان نفوس و مسکن در سال 1398 برای اولین بار از سال 1394 شاهد مهاجرت منفی از شهرها به روستاها و کوچ برگشتی در داخل کشور هستیم، به طوری که در سال 1398 تعداد روح هایی که از شهرها به روستاها مهاجرت کرده اند. 755 هزار و 564 نفر و تعداد افرادی که از روستاها به شهرها مهاجرت کرده اند 655 هزار و 251 نفر است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد امکانات آموزشی و بهداشتی در روستاها برای کاهش مهاجرت افزود: بین سطح توسعه یافتگی روستاها و میزان مهاجرت رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش سطح توسعه یافتگی روستاها میزان مهاجرت به شهرها نیز افزایش می یابد. کاهش می دهد.

دکتر محمود مشفق مدیر گروه جمعیتی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: مشکل اصلی مسکن کشور بیماری ماکروسفالی شهری است.

وی افزود: در این بیماری مزمن اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که کشور از آن رنج می برد، کلان شهرها بر حسب جمعیت، رتبه، سرمایه و امکانات خود بر فضای ملی و جغرافیای کشور مسلط بوده و بیشترین منابع داخلی را به خود اختصاص می دهند.

مدیر گروه جمعیتی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در قوانین و برنامه های عمرانی کشور در خصوص مهاجرت، جابجایی پایتخت، مقاوم سازی شهرهای مختلف، مقاوم سازی روستاها و… برنامه ریزی ها و تکالیفی پیش بینی شده است. اما متأسفانه هیچ کدام از آنها محقق نشد.

مشفق تصریح کرد: در برنامه‌های دوم، چهارم و ششم توسعه برنامه‌هایی از جمله بازتولید فضای جمعیتی برای برنامه‌ریزی ملی، بررسی امکانات هر منطقه، تهیه سند ملی آمایش فضایی، تقویت بستر مهاجرت و… وجود دارد. که در صورت اجرا می توانست از مهاجرت روستاها به شهرها جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید