افزایش 45 درصدی جمعیت آهو و کاهش 34 درصدی جمعیت کل بز در خراسان شمالی

ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795219

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد؛

بهروز جعفری گفت: هنگام سرشماری پستانداران وحشی مناطق تحت کنترل این اداره کل در آبان ماه امسال، مشاهدات مستقیم حاکی از افزایش 45 درصدی جمعیت آهو و کاهش 34.5 درصدی در کل جمعیت بز بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز جعفری، رئیس حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک، گفت: سال گذشته به دلیل شیوع بیماری عروق کرونر، سرشماری حیات وحش در خراسان شمالی انجام نشد. ذبح گوسفند، بز، بز و آهو در آبان ماه امسال در مناطقی که توسط این اداره کل اداره می شود، انجام شد.

جعفری گفت: سرشماری این گونه های حیات وحش با رصد مستقیم انجام شد. برای شمارش این گونه ها در هر منطقه، 17 تا 18 مسیر شناسایی شد که در هر مسیر توسط دو تا سه نفر به طور مستقیم مشاهده می شد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: پایش مستقیم انجام شد تا در یک روز سرشماری شود.

وی اعلام کرد: این سرشماری نشان می دهد که جمعیت آهو در مناطق تحت مدیریت این اداره کل در استان نسبت به سرشماری سال 98 45 درصد افزایش داشته است.

جعفری افزود: اما این سرشماری نشان می دهد که جمعیت قوچ و میش نسبت به سرشماری سال 98 به 4.8 درصد و کل بزها به 34.5 درصد کاهش یافته است که البته باید ضریب خطا را در سرشماری نیز در نظر گرفت. از گونه های حیات وحش

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: به زودی انجام شد.

وی در خصوص دلایل افزایش جمعیت آهو در استان های زیرمجموعه اداره کل استان گفت: شهرستان.

جعفری بیان کرد: برای ارتقای امنیت زیستگاه ها به ویژه در پناهگاه وسط دشت جاجر پیش بینی شده است، تامین آب بی وقفه زیستگاه های آنها و ممنوعیت چرای دام در مناطق این رویشگاه ها از جمله دلایل جمعیت است. رشد

وی همچنین درباره دلایل کاهش جمعیت گونه های کامل و بز و قوچ و میش در مناطق تحت مدیریت این اداره کل بیان کرد: کاهش بارندگی، ضعیف شدن پوشش گیاهی در رویشگاه آنها، کشاورزی در نزدیکی زیستگاه برای تغذیه، شکار غیرقانونی یکی از دلایل کاهش جمعیت آنهاست.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با ارزیابی صبر و شکیبایی روستائیان حاشیه نشین با زیستگاه های حیات وحش استان در هنگام ورود حیات وحش به زمین های کشاورزی خود تاکید کرد: همه کشاورزان و سایر استان ها از حیات وحش حمایت می کنند.

جعفری گفت: بر اساس قوانین، خسارت ناشی از طبیعت وحشی محصولات کشاورزی از سوی سازمان محیط زیست کشور به کشاورزان آسیب دیده پرداخت می شود.

به گزارش عصرترک، در خراسان شمالی وسعت جغرافیایی چهار منطقه زیرمجموعه اداره کل محیط زیست استان 198 هزار هکتار است که زیستگاه گونه های مختلف جانوری از جمله پستانداران و پرندگان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید