سقوط آزاد جمعیت از سال 65 تا 1364 / جوانی جمعیت از نکات برجسته راهنما در سفر به خراسان شمالی است.


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881414

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت؛

محمدرضا اکبری با اشاره به اینکه نرخ زاد و ولد کشور از سال 1345 تا 1365 نرمال بوده است، گفت: در آن سال ها نرخ زاد و ولد بین 6.3 تا 7 بود، اما از سال 68 رشد جمعیت رو به کاهش گذاشت. در طی یک دوره 20 ساله، نرخ رشد جمعیت شروع به کاهش کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصراترک از بجنورد، محمدرضا اکبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امروز پیش از صرف ناهار در اردوگاه جمعیت استان خراسان شمالی اظهار داشت: موضوع جوانی جمعیت و صیانت از خانواده بوده است. یکی از اولویت ها از سال 1398 با سفر معظم له، رهبری استان خراسان شمالی به عنوان چالش برانگیزترین موضوع مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان دستورالعمل های ویژه ای در حوزه جمعیت به دولت وقت ابلاغ شد اما اتفاق خاصی نیفتاد، ادامه داد: این تا زمانی است که قانون حمایت از خانواده در دولت سیزدهم تصویب شد تا گام های مثبت ج این منطقه. باید حذف شود.

اکبری نرخ زاد و ولد کشور را از نظر شاخص جمعیتی از سال 1345 تا 1365 نرمال اعلام کرد و گفت: در آن سال ها نرخ زاد و ولد بین 6.3 تا 7 بود، اما از سال 68 بحث کنترل جمعیت برداشته شد رشد جمعیت دارای یک مشکل بود. روند نزولی و در یک دوره 20 ساله از سال 1365 تا 1385 سطح رشد جمعیت شروع به کاهش کرد.

این افسر مهمترین شاخص های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از نظر جمعیت را بر عهده دارد: رشد طبیعی جمعیت، نرخ ناباروری، نرخ سقط جنین، درصد زنان در سن باروری با یک فرزند و بدون فرزند، افزایش سن ازدواج، مهاجرت به خارج از کشور و افزایش سن باروری.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش سریع برنامه های جوانان در سطح کشور و اینکه متاسفانه این موضوع در سال های اخیر به طور کامل ترویج نشده است، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ماه گذشته برنامه های مداخله ای را آغاز کرده است. .

وی یادآور شد: اولین گام در صدور برنامه های مداخله تشکیل اردوگاه جوانان جمعیت در سطح دانشگاه و 6 کمیته مرکزی و صدور اطلاعیه به اعضای کمیته بود.

اکبری لازمه تغییر و ارتقای هر شاخصی را معرفی علمی در هر موضوعی عنوان کرد و گفت: از این رو در سطح دانشگاه برنامه مداخله منظم با مراجع علمی در سطح منطقه تهیه و طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه دانشگاه علوم پزشکی استان آغاز شده است، یادآور شد: تمامی مدیران و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی دوره آموزشی را دیده اند، برنامه ریزی شده و در پایان سه ماه گزارش مداخلات صورت گرفته است. ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید