جمعیت بحرانی بدتر از تاج و قحطی / کاهش 10 درصدی جمعیت جوان ایران در 10 سال گذشته

ساعت: 20:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1801061

اولین همایش اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان مطرح شد.

اثرات منفی کاهش جمعیت و همچنین پیری جمعیت از مهمترین موضوعات مطرح شده در اولین همایش اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم، کاهش رشد جمعیت در سال های اخیر به خبرهای زیادی تبدیل شده است، بنابراین به گفته کارشناسان جمعیت، این کاهش می تواند آینده نظام و امنیت کشور را با خطر جدی مواجه کند.
این نگرانی ها در نهایت مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا قانونی را برای حمایت از خانواده و جوانان جمعیت تصویب کند، قانونی که حمایت و مشوق هایی را برای بچه دار شدن فراهم می کند.
این در حالی است که امروز اولین همایش اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی در کوم برگزار شد.

کاهش 10 درصدی جمعیت جوان ایران در 10 سال گذشته


5118074e 9306 4b0f 8262 ca6cffa3add9 خبر خاکستری

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: برای جایگزینی طبیعی جمعیت لازم است هر زن 2.1 تا 2.2 فرزند در سنین باروری به دنیا بیاورد. این رقم در دهه 1960 در ایران 6.8 بود، اما در سال 1999 به کمتر از دو رسید.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه 70 درصد جمعیت کشور در سنین باروری متاهل هستند، گفت: بر این اساس هر زنی برای داشتن فرزند طبیعی باید 3 فرزند به دنیا بیاورد. جایگزین. “

وی ادامه داد: اگر نرخ رشد جمعیت به کمتر از 1.3 برسد، این کشور یا منطقه به چاه جمعیتی می افتد که فرار از آن غیرممکن است و کشورهایی که از این مشکل رنج می برند مجبور به مهاجرت می شوند. البته این کشورها صنعتی هستند و باید دید اگر در چنین شرایطی قرار گرفتیم آیا امکانات لازم را خواهیم داشت؟

برکتی به آمار جمعیت استان های مختلف ایران اشاره کرد و گفت: طی پنج سال گذشته نرخ رشد و جایگزینی جمعیت در همه استان های ما کند شده است. حتی در کوم که نرخ زاد و ولد در سال 1995 حدود 20 درصد بیشتر از نرخ جایگزینی بود، در سال 1999 به نرخ رشد 25 درصدی زیر این سطح رسیدیم.

مدیرکل وزارت بهداشت، جمعیت، خانواده و مدارس گفت: اتفاقی که افتاده و پیامدهای آن در سال های آینده مشخص می شود به طوری که روند فعلی و 10 سال آینده نرخ زاد و ولد به زیر 1، 5 و به گودال برسد ما در حال از دست دادن جمعیت هستیم، اما اکنون یک فرصت منحصر به فرد برای بازگشت به سرعت قبلی داریم.

وی به میانگین سنی جمعیت کشور در ابتدای پیروزی انقلاب، جنگ و شرایط کنونی نگاه کرد و افزود: جمعیت جوان عامل انقلاب و جنگ است، اما این روند متوقف شده است و ما در خطر جدی هستند.”

برکتی با اشاره به آغاز به کار مدارس غیرانتفاعی در ایران از اوایل دهه 70 خاطرنشان کرد: این تصمیم در آن سال ها به دلیل کمبود ظرفیت مدارس دولتی گرفته شد، اما اکنون شرایط تغییر کرده و نیاز به بازنگری دارد، در حالی که در حال حاضر تعدادی مدارس غیرانتفاعی بسیار سودآور است و یکی از دغدغه‌های زوج‌های جوان این است که در صورت داشتن فرزند، هزینه‌های مشابه مدرسه را پرداخت کنند، زیرا اولویت‌ها تغییر کرده است.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در طول یک دهه، جمعیت جوانان ایران 10 درصد کاهش یافته و تعداد سالمندان بیشتر شده است. به جرات می توان گفت در 15 سال آینده با مشکل کارگری مواجه خواهیم شد.

وی چالش های اجتماعی را از موانع رشد جمعیت و تولدهای زودهنگام برشمرد و بیان کرد: به عنوان مثال آمار نسبتاً بالای طلاق که بیشتر آن در پنج سال اول زندگی رخ می دهد، مانع از رشد جمعیت می شود.

بحران جمعیت بدتر از تاج و قحطی است

a1695add 2495 4f44 8abd 597f06ac37d0 خبر خاکستری

بانکی پور، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش گفت: هر دولتی که تا 20 سال آینده در این کشور روی کار بیاید، با این روند کاهش جمعیت و پیری با بحران جدی مواجه خواهد شد. “گرسنگی بدتر است.

وی افزود: این بحران بیش از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک است و اگر کاری انجام نشود ممکن است بسیاری از ما شاهد آن باشیم.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: 5 درصد جمعیت ایران در گذشته سالمند بودند اما اکنون به 10 درصد رسیده است. “اگر روند فعلی ادامه یابد، 30 درصد از جمعیت در دهه های آینده بزرگسال خواهند بود. و یک بحران واقعی که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: تا چندی پیش جزو معدود کشورهای جوان دنیا بودیم اما با سیاست هایی که انجام شده، کاهش آزادی را تجربه می کنیم که 30 سال دیگر جزو قدیمی ترین کشورهای جهان خواهد بود. “

بانکی پور با بیان اینکه جمعیت سالمند نیازمند هزینه های درمانی بیشتری است، گفت: آیا در 30 سال آینده که 30 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند، زیرساخت های درمانی توسعه می یابد؟

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی به دیگر خطرات کاهش و پیری جمعیت پرداخت و افزود: کاهش نیروی کار یکی از بحران های اقتصادی و اجتماعی ناشی از این معضل خواهد بود. علاوه بر این مدارس خالی می شود و باید به خانه سالمندان تبدیل شود و این یک بحران فوق العاده برای کشور ما ایجاد می کند.
وی با اشاره به پنجره فعلی جمعیت کشور گفت: البته باید توجه داشت که جمعیت آماده ازدواج و زایمان زودتر از بسته شدن این پنجره کاهش می یابد، به عبارت دیگر چیزی از این پنجره باقی نمانده است. دوران طلایی برای جبران جمعیت.

بانکی پور خاطرنشان کرد: اگرچه تا اواسط دهه 40 احتمال باروری وجود دارد، اما با افزایش سن باروری خطرناک می شود و سن باروری ایمن 35 سالگی است، بنابراین زمانی برای از دست دادن فرصت ها وجود ندارد.

رئیس کمیسیون ویژه مسجد مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون حمایت از خانواده و جوانان مسجد، فرصت بسیار خوبی را به مخالفان و منتقدان داده ایم تا نظرات خود را بیان کنند، بنابراین بیش از 90 جلسه کمیته با این افراد تشکیل شده است. مردم.”

وی گفت: دولت سیزدهم یک دولت انقلابی است و متعهد به افزایش جمعیت است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و راهی برای افزایش جمعیت بیاندیشیم.»
بانکی پور با اشاره به بندهای مختلف قانون حمایت از خانواده و جوانان خاطرنشان کرد: توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری ممنوع است و جلسات متعددی در زمینه غربالگری داشته ایم، به همین دلیل هیئت امنا کلمه به کلمه درباره آن اظهار نظر کرده است.

وی افزود: غربالگری باید نظر پزشک زنان و زایمان را داشته باشد و در سامانه ملی ثبت شود، البته تمامی مراحل بارداری با حفظ محرمانه بودن و رازداری در این سامانه ثبت می شود.

رئیس کمیسیون ویژه مصلی مجلس شورای اسلامی به تعداد زیاد سقط جنین در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد سقط جنین ها بسیار بیشتر از قربانیان روزانه بیماری کرون است در حالی که در بسیاری از موارد مورد توجه است. آدم کشی. و شما مجبور نیستید این کار را انجام دهید.”

وی افزود: امیدواریم استان قم یکی از پیشگامان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت و الگویی برای سایر مناطق کشور باشد.

اشتغال و تحصیل زنان نباید مانع زایمان شود

81ce9dd3 4619 49cb a941 5686198c4ad5 خبر خاکستری

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی نیز در این همایش گفت: گفته می شود اگر روند فعلی کاهش جمعیت ادامه پیدا کند، 30 درصد جمعیت کشور بعد از 30 سال سالمند خواهند بود، بنابراین ریشه ازدواج نکردن و زایمان باید باشد. به درستی شناسایی، تجزیه و تحلیل و مطالعه شده و برای حل آنها قرارداد و راه حل ارائه شده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بر موضوع ازدواج آسان تاکید کرده اند، موضوعی که می تواند منجر به تولد و افزایش جمعیت طبیعی شود.

یکی از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه کاهش آداب و رسوم بیهوده در حوزه ازدواج ضروری است، گفت: برای کاهش طلاق باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی کافی برای پیشگیری انجام شود. ظهور فرهنگ های نادرستی مانند طلاق و تنهایی.

وی ادامه داد: کاهش میل به فرزند یکی دیگر از مشکلاتی است که بعد از ازدواج شاهد آن هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد و زمینه توسعه اقتصادی خانواده ها فراهم شود.

رفیعی به دیگر موانع تولد و رشد جمعیت اشاره و خاطرنشان کرد: اشتغال و تحصیل زنان مانعی برای زایمان و تربیت فرزند نیست، بلکه باید تعادل ایجاد شود و زنان تمام وقت خود را صرف مطالعه و کار طولانی مدت کنند، راهکار برای یک. کودک . کردها این سیاست را کنار گذاشته اند.

وی افزود: آیات و روایات زیادی درباره ازدواج و زایمان وجود دارد و مسلمانان به دلیل مشکلات اقتصادی از نگرانی در مورد فرزندان منع شده اند.

رفیعی ایجاد انگیزه دینی با توجه به مذهبی بودن جامعه ایرانی را یکی از راه های افزایش جمعیت می داند و گفت: در کنار این موضوع باید مشوق های اقتصادی و اجتماعی برای خانواده ها به ویژه مادران در نظر گرفته شود.

یکی از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: مرخصی طولانی مدت زایمان برای مردان و زنان در بسیاری از کشورهای پیشرفته غربی در نظر گرفته شده و علاوه بر کمک هزینه زایمان بین خانواده ها توزیع می شود.

وی ادامه داد: مبلغان و خطیبان دینی باید همزمان در فرهنگ سازی ازدواج و زایمان پیشگام باشند و مسئولان توسعه اقتصادی و رفاه جامعه را در نظر بگیرند.

رفیعی به تاثیر سریال های تلویزیونی در جامعه اشاره کرد و گفت: در فیلم ها و نمایش ها باید به موضوع ازدواج و تولد توجه ویژه شود، همانطور که در سینمای هالیوود می بینیم این نکته رعایت می شود و مسائل مذهبی، اجتماعی فرهنگی است. مخاطبان در قالب فیلم هایشان.

یکی از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: باید از رسانه های دیگر به ویژه شبکه های اجتماعی استفاده کرد و خطرات پیری جمعیت را برای جامعه امروز به ویژه نسل جوان تبیین کرد.

وی به نقش مهم پزشکان و دانشگاه های علوم پزشکی در افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: توسعه بهداشت و درمان و ارائه خدمات برای اقشار مختلف مردم در اقصی نقاط کشور می تواند زمینه ساز تولد بیشتر باشد.

رفیعی ادامه داد: تاکید بر جایگاه مادری برای زنان یکی دیگر از راهکارهای بزرگ رشد جمعیت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید