تهران، مذاکرات در وین و یک لحظه حساس سیاسی

تهران، مذاکرات در وین و یک لحظه حساس سیاسی

روز جدید تهران با اعلام مخالفت با جنگ و تخریب زیرساخت های هر کشوری، موضعی انتقادی اتخاذ کرده و واشنگتن را به استفاده از جنگ در اوکراین برای تضعیف رقبای خود متهم کرده است. در عین حال، ایران تلاش می کند از تحولات در صحنه بین المللی برای بهبود فضای مذاکره خود استفاده کند.

در دور کنونی مذاکرات هسته ای در وین، تهران تلاش می کند تا از تحولات صحنه بین المللی به ویژه بحران اوکراین برای بهبود موقعیت خود در مراحل پایانی مذاکرات استفاده کند. به ویژه اختلافات عمودی بین کشورهای مذاکره کننده با ایران، یعنی اردوگاه های آمریکا و اروپا از یک سو و اردوگاه های روسیه و چین از سوی دیگر آشکار شده است. نشانه این دودستگی را می توان در موضع وزارت خارجه آمریکا مشاهده کرد که بر عدم ارتباط تحریم ها علیه روسیه به دلیل مداخله نظامی در اوکراین و مشارکت روسیه در مذاکرات هسته ای در ایران تاکید کرد. اما روسیه و چین در تلاش هستند تا پایتخت های غربی را تحت فشار قرار دهند تا به این توافق پایبند باشند و از ایجاد مانع در امضای این توافق خودداری کنند.

پس از بازگشت علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده تهران در وین، ایران موضع خود را افزایش داده و غرب را برای موافقت با خواسته‌های او تحت فشار قرار داده است، زیرا معتقد است کشورهای غربی بحران اوکراین و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کنند. شرایط سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی حاصله برای موضع گیری قاطعانه علیه ایران مساعد نیست. این وضعیت به رژیم ایران اجازه می دهد تا با بهره گیری از نیاز تهران و نقشی که ایران می تواند در تامین انرژی اروپا ایفا کند، خود را به عنوان نقطه تعادل بین دو اردوگاه شرق و غرب معرفی کند.

در دیدار با اعضای شورای عالی امنیت ملی در تهران که از سوی رهبر ایران برای تصمیم گیری در مورد موضوع هسته ای منصوب شده اند، گمان می رود که باقری کنی آخرین گام سیاسی رژیم را به نتیجه موفقیت آمیز دید. او مطلع شد. موضع تند نمایندگان در قبال مذاکرات وین را نیز می توان تلاش آنها برای اطلاع از آخرین تغییرات مواضع ایران در مذاکرات وین دانست که در شورای عالی امنیت ملی با حضور امیر عبداللهیان و رئیس شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شد. بیل مکانیکی.

به نظر می رسد مخالفت ایران با نقش منفی فرانسه در مذاکرات وین با موضوعاتی خارج از مذاکرات وین و تصمیمات آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین نقش پاریس در پرونده های منطقه ای که ایران و مناطق درگیری را تحت تاثیر قرار می دهد مرتبط باشد. دولت فرانسه همچنین از تلاش‌های اسرائیل برای خنثی کردن مذاکرات وین و ممانعت از دسترسی به توافقنامه امتیازات ایران در مناسبت‌های مختلف در خاورمیانه استفاده می‌کند.

تهران معتقد است که آمریکا و تروئیکای اروپایی به دلیل دخالت در بحران اوکراین قادر به تعیین شروطی در مذاکرات وین نیستند. روسیه و چین در عین حال خواستار ادامه گفتگوها در وین بدون توجه به مواضع غرب هستند. شاید روسیه و چین قصد کمک به ایران را نداشته باشند، اما می خواهند از تضعیف کشورهای غربی در مذاکرات بعدی درباره اوکراین استفاده کنند.

تهران سیاست حساسی را دنبال می کند و مخالفت خود را با جنگ و تخریب زیرساخت های هر کشوری اعلام می کند و واشنگتن را به استفاده از جنگ اوکراین برای تضعیف رقبای خود متهم می کند. در عین حال، ایران تلاش می کند از تحولات در صحنه بین المللی برای بهبود فضای مذاکره خود استفاده کند. ایران با در پیش گرفتن چنین سیاستی مانند مردی است که در میدان مین قدم می زند به این امید که هیچ یک از مین ها زیر پایش منفجر نشود.

دیدگاهتان را بنویسید