توافقنامه همکاری جامع تهران و مسکو تا پایان سال جاری امضا خواهد شد


ساعت: 21:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904286

وزیر امور خارجه در مستند «حوزه دیپلماتیک» درباره ادامه رایزنی های تهران و مسکو برای تدوین توافقنامه همکاری جامع بین دو کشور گفت: این قرارداد تا پایان سال در تهران یا مسکو امضا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان سه شنبه شب در مستند حوزه دیپلماسی با محوریت ناگفته های سیاست خارجی دولت سیزدهم از شبکه یک سیما گفت: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم که با تاج و تخت روبه رو بودیم. بحران ما توانستیم با کمک وزارت بهداشت حدود 1.2 میلیارد دلار برای واردات واکسن کرونا در مدت زمان کوتاهی به دست آوریم.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از این مستند تاکید کرد: در راستای منافع کشور از هیچ ظرفیتی که در خدمت منافع مردم باشد، چه در غرب و چه شرق غافل نخواهیم شد.

امیر عبدالخیان همچنین با بیان رویکرد جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین اظهار کرد: اوکراین در دومین ماه جنگ اوکراین و روسیه از ایران خواست تا از روسیه بخواهد آتش بس برقرار کند.

وی با اشاره به تلاش کشورمان برای برقراری صلح، تصریح کرد: ایران به تلاش خود برای برقراری آتش بس و بازگشت طرفین به میز مذاکره ادامه می دهد، اما غرب به ارسال سلاح های رزمی ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران برای دستیابی به صلح در سوریه، گفت: قطعا این دیدار تصادفی نبوده و این دیدار باید به عنوان یک دستاورد دوجانبه هم پیام منطقه ای و هم بین المللی می بود. برای مردم کشور».

امیرعبداللهیان درباره آخرین اخبار مربوط به مذاکرات رفع تحریم ها گفت: هدف ما از مذاکرات رسیدن به یک توافق خوب و باثبات است و زمانی که به برجام بازگشتیم باید ضمانت های قابل احترامی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از میز مذاکره دور نشده ایم، افزود: حاضر نیستیم با هیچ خسارتی تسویه حساب کنیم، اما به دنبال توافقی معقول هستیم که منافع کشور را تضمین کند. یکی از مشکلاتی که در برجام وجود دارد این است که تعهدات به طور شفاف تعریف شده است، اما رفع تحریم ها به وضوح بیان نشده است.

وزیر امور خارجه به تشریح خواسته های ناگفته کشورهای غربی در مذاکرات برای رفع تحریم ها پرداخت و توضیح داد: در حاشیه برجام با درخواست آمریکایی ها مواجه شدیم که 60 نفری که در لیست سیاه ایران قرار گرفته اند خارج شوند. دخالت در ترور سردار سلیمانی درخواست نامناسب بود و ما به صراحت به آنها گفتیم که این خط قرمز ماست.

امیر عبدالاخیان همچنین با تاکید بر درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان خاطرنشان کرد: ایران اجازه نداد راه ارتباطی با ارمنستان بسته شود و به تمرینات نظامی در منطقه ادامه داد.

وی در خصوص آخرین اخبار مربوط به مذاکرات ایران و عربستان گفت: اخیرا سعودی ها اعلام کرده اند که آماده برگزاری نشستی با تهران در سطح سیاسی هستند و امیدواریم توافقات دور پنجم دور پنجم بین دو کشور منعقد شود. دو کشور به زودی اجرا خواهد شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به پشت صحنه سیاست خارجی دولت آیت الله رئیسی، به تحرکات رژیم صهیونیستی علیه ایران با سوء استفاده از ضعف حاکمان کشورهای عربی و منطقه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در مقطعی تلاش کرد تا عادی سازی روابط با لابی برخی از حاکمان منطقه، اما هشدارهای جدی جمهوری اسلامی و اقدامات قاطع و به موقع در صحنه و واکنش مردم منطقه روند آشتی را متوقف یا به تاخیر انداخت.

امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: توجه ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور از اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی کشور است و در این راستا آخرین بار شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور احیا شد. آذرماه و این جلسه مصوباتی گرفتیم و اعضای جدید نیز به این هیئت اضافه شدند.

وی مهمترین هدف دولت از احیای شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را رفع مشکلات هموطنان مقیم خارج از کشور عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات ایرانیان رسیدگی به موضوع فرزندانشان که به سن سربازی رسیده اند است. .

وزیر امور خارجه همچنین سیاست خارجی متعادل دولت را بیان کرد: سه هفته بعد از رای اعتماد کابینه به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رفتم و تنها از اروپا که در مورد برجام تردید داشت، 21 وزیر امور خارجه به من مراجعه کردند. اقامت و با من ملاقات کرد و سعی کردیم در این مدت هیچ تریبون بین المللی را خالی نگذاریم و از این فرصت برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده کردیم.

امیر عبدالخیان با بیان اینکه در دیدار شخصی با رهبر معظم انقلاب گزارش مبسوطی از عملکرد وزارت امور خارجه به ایشان ارائه کردم و معظم له نیز توصیه های ارزنده ای داشتند، تصریح کرد: رضایت مقام معظم رهبری و ایشان. بیانیه دلگرم کننده در مورد وزارت امور خارجه سرمایه بزرگی است و برای همه ماست و مسئولیت ما را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید