دیر یا زود توافقنامه امضا خواهد شد

دیر یا زود توافقنامه امضا خواهد شد

روز جدید امیرعلی ابوالفت، تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: اینکه ما می توانیم آمریکا را مجبور کنیم که برای مدت طولانی در قدرت بماند، بستگی به اقدامات ما دارد و این کار باید نه در واشنگتن، بلکه در واشنگتن انجام شود. وی در تهران گفت: اگر بتوانیم در سه حوزه اقتصاد نظامی و انسجام داخلی در جهت افزایش توان ملی گام های موثری برداریم، می توان امیدوار بود که برجام برای مدت طولانی باقی بماند.

آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد که ایالات متحده برخی از تحریم ها علیه ایران را به دلیل برنامه هسته ای این کشور در بحبوحه مذاکرات در وین برای تسهیل مذاکرات لغو کرده است. بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا معافیت‌های متعددی از تحریم‌ها را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران امضا کرده است. دولت بایدن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داده است.

استثنائات تحریم ها به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های غیرنظامی نیروگاه اتمی بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، آزادی خود را در ماه می 2020 لغو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره لغو تحریم ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران صحبت کرد. ند پرایس در حساب توییتر خود نوشت: «ما دقیقاً همان کاری را انجام دادیم که دولت قبلی انجام داد. ما به شرکای بین المللی خود اجازه می دهیم تا به خطرات فزاینده عدم اشاعه و ایمنی هسته ای در ایران رسیدگی کنند. در عین حال، تا زمانی که تهران به تعهدات خود در برجام بازنگردد، تحریمی علیه ایران اعمال نخواهیم کرد و نخواهیم کرد.

از سوی دیگر، سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه آمریکا باید انجام دهد در همه ابعاد لغو تحریم ها و همچنین بعد هسته ای است. وی افزود: اخبار به اندازه لغو تحریم هسته ای است و همه می دانند که این کافی نیست.

حاتب زاده تاکید کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران منتظر است تا آمریکا به تعهدات و تعهدات خود در خصوص لغو تحریم ها عمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبیعتاً هر اقدامی که در راستای تحقق وظایف برجامی باشد، مورد توجه جدی تهران قرار خواهد گرفت.

رفع برخی تحریم های هسته ای؛ احیای برجام نزدیک است؟ قرارداد دیر یا زود امضا خواهد شد
امیرعلی ابوالفضل، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو، گفت: مذاکرات در وین رو به جلو است. اکنون مشخص شده است که برای دستیابی به توافق باید اقدامات جدی انجام شود.

وی افزود: استثنائات هسته ای در زمان ترامپ برداشته شد، اما اکنون دولت بایدن پس از یک سال قدرت، آنها را لغو کرده است. این معافیت‌ها هیچ منفعت اقتصادی از جمله معافیت‌های مالی یا تسهیل فروش نفت برای ایران ندارد، اما این پیامی را از سوی آمریکا ارسال می‌کند که آمریکا رفتار خود را تغییر می‌دهد و ممکن است به نوعی گامی عملی برای دستیابی به توافق تلقی شود. .

ابوالفتح گفت: آمریکا بدون داشتن چشم انداز روشن از توافق دست به چنین اقدامی نمی زد، بنابراین نشان می دهد که آنها می خواهند حسن خود را ثابت کنند، اما همچنان اختلافات جدی بین دو کشور وجود دارد زیرا این موارد صادر شده است. استثناها یکی از کم چالش ترین حوزه ها بین دو کشور است.

این کارشناس بین الملل افزود: هنوز جای اختلاف وجود دارد و بنابراین نباید توافق را نهایی تلقی کرد اما پیش بینی من این است که در هفته های آینده توافقی حاصل نشود اما در نهایت دو طرف چاره ای ندارند جز اینکه احیای برجام: «و هیچ گزینه دیگری روی میز نیست، در نتیجه می توان گفت دیر یا زود توافق دارد، اما سوخت ندارد.

ابوالفت با تاکید بر اینکه توافق دائمی وجود ندارد، ادامه داد: به نظر نمی رسد که ما به دنبال این باشیم که دولت بعدی آمریکا از این توافق خارج نشود زیرا ممکن است دولت ایران یا آمریکا در ماه های آینده از برجام خارج شود. زیرا هر کشوری بر اساس منافع خود اقدامات لازم را انجام می دهد، هرچند باید در این زمینه تضمین های لازم را از آمریکا دریافت کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اینکه ما می توانیم آمریکا را مجبور به ماندن طولانی مدت در قدرت کنیم بستگی به عملکرد خود ما دارد و این کار نه در واشنگتن بلکه در تهران باید انجام شود. وی افزود: اگر بتوانیم در سه حوزه اقتصاد نظامی و انسجام داخلی در جهت افزایش توان ملی گام های موثری برداریم، می توان امیدوار بود که برجام در بلندمدت باقی بماند.

ابوالفتح گفت: در بحث اقتصادی زمانی که بتوانیم آسیب پذیری خود را در برابر تحریم ها کاهش دهیم و قدرت اقتصادی خود را تقویت کنیم، احتمال خروج آمریکا از برجام کمتر می شود. از سوی دیگر، از نظر نظامی، ما نیاز به تقویت دفاعی خود داریم.» و اجازه دهید ارتش ما قدرت بازدارندگی خوبی در همه زمینه ها داشته باشد، زیرا اگر آمریکا معتقد باشد که خروج از برجام هیچ هزینه ای برای کشور ندارد. او با نفوذ منطقه خود توانست به اهداف خود در منطقه اعم از یمن، عراق، سوریه و … دست یابد، بنابراین اگر آمریکا بداند ایران چنین قدرت نظامی بالایی دارد، از برجام خارج نخواهد شد.

وی گفت: “در نهایت، حفظ حداکثر انسجام و وحدت ملی در داخل کمک زیادی خواهد کرد. هرگونه تفرقه در کشور باعث می شود آمریکایی ها احساس کنند که می توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند.” به همین دلیل است که حفظ انسجام داخلی بسیار مهم است. از طرفی اگر این سه اتفاق بیفتد، می توان امیدوار بود که آمریکا برای مدت طولانی در برجام بماند.

دیدگاهتان را بنویسید