توافق برجام یا ترفندی برای خرید دلار با قیمت پایین؟

توافق برجام یا ترفندی برای خرید دلار با قیمت پایین؟

روز جدید در حالی که موضع ایالات متحده در مورد پیشنهاد برجام ایران هنوز مشخص نیست، بازارهای ارز، طلا و سکه از آن استقبال کرده اند و کاهش قیمت در بازار نشان می دهد که معامله گران امضای این توافق را قطعی می دانند.

کارشناسان از دو زاویه به ماجرا نگاه می کنند. برخی بر این باورند که بازار ممکن است گرفتار سیاست هایی شود که عرضه را افزایش داده است، همانطور که سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در توییتی نوشت: امیدوارم این افت در بازار ارز به دلیل رسیدن خبرهای خوب از مذاکرات باشد، نه یک سری هیجانات. .و ناآگاهی مردم از استفاده و جمع آوری دلار با قیمت های پایین بدون هیچ خبری از مذاکره. از سوی دیگر برخی این کاهش را واقعی و ناشی از اخبار مثبت مذاکرات می دانند اما هنوز چیزی مشخص نیست.

یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرنگار «توسعه ایران» درباره پیش بینی آینده این بازار با تاکید بر اینکه دلار جایی برای کاهش بیشتر قیمت ندارد، گفت: در شرایط کنونی بازار دچار مشکل شده است. به نوعی انتظار این خبر را داشت و کاهش قیمت باعث تاثیر پیام شد. اخبار معامله نهایی ضعیف تر از قبل خواهد بود

اکنون بازار سکه یکی از بدترین افت ها را در مدت اخیر متحمل شده و هر قطعه سکه تمام بهار ۱۲ میلیون تومان است. از سوی دیگر، ارز نزدیک شدن قیمت ارز رسمی و آزاد را نیز تجربه می کند و باعث کاهش قیمت بازار آزاد می شود.

معامله گران بازار معتقدند اگرچه توافق نهایی است، اما خرید و فروش دلار و سایر ارزها به کف رسیده است و این نشان دهنده انتخاب فاز محتاطانه است، اما کاهش حباب ارزی در بازار باعث شده است که حباب ارزی در بازار ایجاد شود. کاهش محسوس قیمت

تغییر دهندگان چه می گویند؟

یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرنگار «توسعه ایران» درباره پیش بینی آینده این بازار گفت: به نظر می رسد توافق قطعی است و آمریکا نیز موضع مطلوب خود را اعلام کرده است.

وی می گوید بازار ارز متاثر از رفتار همکاران در کشورهای همسایه است و به این نتیجه می رسد که توافق نهایی است و این موضوع البته بسیار مهم است که روابط ما با مشکل مواجه نشود و اکنون شاهد همکاری بیشتر همکاران خود در خارج از کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دلار جایی برای کاهش بیشتر قیمت ها ندارد، گفت: در شرایط فعلی بازار به نوعی اخبار را پیش بینی کرد و کاهش قیمت تاثیر اعلام نهایی توافق را ضعیف تر از گذشته کرد. یادآوری می کنیم که در بودجه امسال قیمت هر دلار آمریکا 24 هزار تومان تعیین شده است و در نتیجه قیمت کمتر از این رقم نمی تواند باشد.

وی با بیان اینکه افت قیمت تا این حد دور از ذهن است، گفت: معتقدیم دلار به ارزش واقعی خود معامله می شود و بهبود شرایط ارزی نیز ممکن است با کاهش تورم ریالی بر قیمت ها تأثیر بگذارد.

او تنها کسی نیست که معتقد است بازار ارز ایران در شرایطی نیست که کاهش قیمت بیشتری را تجربه کند.

بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که اگر بازار ارز در مرحله ای قرار گیرد که قیمت بیش از حد انتظار افکار عمومی کاهش یابد، روند خروج سرمایه از کشور تسریع می شود و در نتیجه نباید چنین انتظاری داشت. کارشناسان می گویند افت قیمت به زیر 25 هزار تومان ممکن است موقتی باشد.

بسیاری از تحلیلگران با اشاره به رفتار بازار ارز، توافق ایران و کشورهای غربی را قطعی می دانند و معتقدند خبر حامیان دولت رئیس جمهور مبنی بر اینکه امضای برجام همه مشکلات کشور را حل نمی کند. از این گفته حمایت می کند.

وضعیت بازار سکه چگونه است؟

قیمت سکه در بازار با کاهش چشمگیری مواجه است. قیمت سکه از محدوده بالاتر از 15 میلیون تومان در ده روز گذشته به 12 میلیون و 700 هزار تومان رسید، بنابراین افت 2 میلیون و سیصد هزار تومانی هر قطعه سکه بهار آزادی امامی در بازار ثبت شد. حباب قیمت سکه نیز در حال کاهش است. فشار تقاضا از بازار خارج شده است و اکنون بسیاری از معامله گران احساس می کنند که فروش سکه بهتر از حفظ آن در وضعیت فعلی است و معتقدند قیمت ها در بازار ممکن است روند نزولی بیشتری را تجربه کنند.

البته این تنها خبری از وین نیست که تاثیر بسزایی در کاهش قیمت داشته است. قیمت هر اونس طلا نیز کاهش یافته و هر اونس طلا در محدوده قیمتی 1747 دلار قرار دارد.

این کاهش قیمت در بازارهای جهانی به بازار داخلی نیز کمک کرد و منجر به افت تاریخی قیمت طلا و سکه شد. یک فعال بازار سکه در پاسخ به این سوال که در صورت احیای برجام و توافق، احتمال کاهش قیمت سکه تا چه اندازه است؟ وی گفت: حباب قیمت سکه امامی 900 هزار تومان و حباب قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم تنها 110 هزار تومان است. به این ترتیب حتی در صورت عدم کاهش قیمت دلار و تنها با خروج تقاضای غالب در بازار و عرضه صحیح، احتمال کاهش قیمت سکه امامی در این محدوده وجود دارد.

در پاسخ به این سوال چرا سطح حباب قطعات از این مقدار بیشتر است؟ وی گفت: قیمت حباب دار نیم سکه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است، اما باید توجه داشت که سکه های کوچک همیشه خریداران زیادی دارد و به همین دلیل فشار تقاضا در این بخش بالاست و اغلب در نتیجه حباب تشکیل می شود. از این هزینه ها به گفته وی، فرصت کاهش قیمت در این بخش وجود دارد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار کاهش یافته است که هر گرم طلای 18 عیار در بازار یک میلیون و 200 هزار تومان معامله می شود که نسبت به قیمت طلا نزدیک به 250 هزار تومان کاهش نشان می دهد. روزهای قبل

بسیاری از تحلیلگران با اشاره به رفتار بازار ارز، توافق ایران و کشورهای غربی را قطعی می دانند و معتقدند خط خبری حامیان دولت رئیس جمهور مبنی بر اینکه امضای برجام همه مشکلات کشور را حل نمی کند نیز وجود دارد. این گفته را تایید می کند. فریدون عباسی، نماینده مجلس نیز اخیرا اعلام کرده است که احیای این توافق نمی تواند همه مشکلات اقتصادی ایران را حل کند.

در حال حاضر مشکلات اقتصادی در ایران به معضلات معیشتی تبدیل شده است و تا زمانی که بحران های عمده و مستمر حل نشود، ایران با مشکل کوچک شدن جدول در میان تمامی دهک های درآمدی مواجه است.

بازارها در رکود هستند

در حالی که افت قیمت در بازار ارز و سکه محسوس است، سایر بازارهای ایران که حساسیت بیشتری نسبت به تورم ریالی دارند با رکود شدیدی مواجه هستند. پیش بینی ها نشان می دهد که قیمت ملک تحت تاثیر افزایش قیمت کالاها ممکن است کاهش چندانی نداشته باشد اما احتمال رکود دو تا پنج ساله وجود دارد. از سوی دیگر خودروها نیز با توجه به تاثیر دلار از یک سو و آغاز واردات خودرو از آذرماه کاهش خواهند یافت.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد بازارهای ایران در شرایط ویژه‌ای قرار دارند، شرایطی متفاوت از برجام اول، انتظار این است که در این فضا حتی دستیابی به توافق نیز با موشکافی ویژه‌ای مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید