تورم مواد غذایی 68 درصد

تورم مواد غذایی 68 درصد

گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران روز گذشته گزارشی از شاخص بهای مصرف کننده در آبان ماه 1401 منتشر کرد که این گزارش نشان می دهد که امسال نیز مانند ماه های گذشته، “خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات” بیشترین بار تورم را تحمل می کنند در حالی که کالاها «کالاها و خدمات غیرخوراکی» وضعیت بهتری دارند. بر اساس داده های موجود، تورم مواد غذایی، آشامیدنی و دخانی در آبان ماه 1401 در شاخص های واحدی، سالانه و ماهانه به ترتیب 67.7، 61.3 و 1.3 واحد درصد بوده است.

همانطور که پیش بینی می شد در روند تورم ماهانه گروه میوه و خشکبار در دوره برآوردی و همچنین سال های گذشته رکورددار شد. اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که این گروه از ابتدای آبان ماه تا پایان خود به طور متوسط ​​3.9 واحد درصد افزایش قیمت داشته است. البته لازم به ذکر است که نرخ افزایش قیمت این محصولات در آبان ماه نسبت به مهرماه سال جاری با کاهش 2.1 واحد درصدی روند نزولی را آغاز کرد.

در میان همه گروه‌های کالا و خدمات، تنها «بهداشت سلامت» چهار واحد درصد تورم بالاتری نسبت به میوه‌ها و خشکبار دارد. به نظر می رسد افزایش بیماری های فصلی و البته کمبود دارو به ویژه در یک ماه اخیر بیشترین تاثیر را در روند صعودی تورم این گروه داشته باشد.«روغن ها و چربی ها» تنها گروهی است که منفی را ثبت کرده است. تورم آبان ماه اما این گروه همچنان پیشتاز نرخ تورم واحدی و شاخص سالانه محسوب می‌شود و بیشترین تأثیر را بر تورم کل با 48.1 واحد درصد (امتیاز) دارد. تورم این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 252.8 درصد و برای 12 ماه منتهی به آبان 157.4 درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید