توزیع ناعادلانه ثروت شکاف طبقاتی حاشیه نشینان را افزایش می دهد / ارتباط مستقیم بین پراکندگی فرهنگی و بیماری های رو به رشد اجتماعی

ساعت: 10:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799498

بررسی عوامل تسهیل کننده وقوع صدمات و جرایم در مناطق حاشیه ای.

انحصار سازمان های مختلف در حل مشکلات حاشیه نشینی، عدم هم افزایی و توزیع ناعادلانه بودجه شهرداری برای خدمات رسانی در مناطق مختلف شهر مشهد، علاوه بر افزایش علل فیزیکی جرم در حاشیه شهرها، احساس تبعیض و حاشیه نشینی را افزایش داده است. در جامعه . .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، شهرنشینی سریع مشهد در دهه های اخیر همواره حاشیه نشینی را به دنبال داشته است و این پدیده رو به رشد مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فرهنگی و زیست محیطی زیادی را در اکثر 7 محله حاشیه شهر مشهد به وجود آورده است. امروزه حاشیه نشینی پیوندی تنگاتنگ و ناگسستنی با آسیب های اجتماعی و جرم دارد. امروزه حاشیه شهر مشهد به بستری برای انواع و اقسام جرائم و جرایم تبدیل شده است، لذا حل و فصل وضعیت آسیب های اجتماعی، جرم و جنایت و عوامل تسهیل کننده امری مهم است..

fbb87a1e 294f 4cea 8ea7 4b8c86424357 خبر خاکستری

در همین راستا دکتر جعفر شاهروحی جامعه شناس و مدرس علوم اجتماعی در گفت و گو با صبح توس با بیان اینکه حاشیه شهر به عنوانی محبوب برای جلسات کارکنان دولت تبدیل شده است که درآمدی برای مسکن مناسب نداشته است، گفت: و اشتغال، کمبود امکانات پزشکی، فرهنگی و تفریحی و همچنین ضعف های امنیتی منجر به افزایش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد و افزایش اثرات سوء آن بر مشهد شده است..

پیدایش جرم در حاشیه شهر مشهد تحت تأثیر عوامل اجتماعی و فیزیکی است

وی افزود: حاشیه شهر مشهد دارای ویژگی هایی است که وقوع برخی آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت را در این مناطق تسهیل می کند، برخی از این ویژگی ها اجتماعی و حاشیه نشینی و برخی دیگر مربوط به ویژگی های کالبدی و بافتی این مناطق است.

این جامعه شناس گفت: اسکان مهاجران ناشناس ساختار اجتماعی و اقتصادی دومین کلانشهر ایران را مختل کرده است. هر یک از آنها بیش از 100000 نفر جمعیت دارند..

وی افزود: در این مناطق بیکاری به اشتباه به معنای «کمبود» است که منجر به سوء تغذیه، محرومیت از تحصیل کودکان و شروع به کار در سنین پایین می شود. شایان ذکر است که کودکان خارج از شهر اغلب در خانواده های دارای فقر فرهنگی از تحصیل محروم می شوند.

شاهروحی تاکید کرد: طی دو دهه آینده، کودکان حاشیه نشین که به دلیل شغل و خانواده از تحصیل محروم هستند، همزمان با رشد علمی و فرهنگی مشهد، نسلی را تشکیل خواهند داد، ضمن اینکه حس تبعیض و محرومیت نسبی را پرورش می دهند.

وی افزود: زندگی در حاشیه شهر مشهد مانند اسماعیل آباد بیش از یک قرن قدمت دارد..

be712b3c 80e8 4523 8e0c cfb7ee0d4316 خبر خاکستری

کار تقلبی کودکان به خانواده های حومه شهر توضیح داده نمی شود

این جامعه شناس با اشاره به لزوم تقویت بنیه فرهنگی خانواده های حاشیه شهر مشهد گفت: بسیاری از بررسی های میدانی نشان می دهد که تکدی گری، زباله جمع آوری و اشتغال کاذب برای والدین کودکان کار تبیین نشده است. آنها می دانند فرزندانشان چقدر سرشان شلوغ است. برای استقلالشان.»

وی افزود: نبود نخبگان باعث شده تا طرح هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی و عمران شهری وجود دارد عملاً در شهر بی تاثیر باشد. شهرداری، فرمانداری و آستان قدس مجوز ساخت و ساز خود را صادر می کنند، اما باید توجه داشت که این اقدامات در حال از دست دادن منابع مالی و سرمایه ای است، چرا که تاکنون برنامه ای توافق شده برای حل مشکلات حاشیه شهر وجود نداشته است. شهر..

شاهروحی با اشاره به اینکه شیوع جرم همپوشانی دارد اذعان می کند: اعتیاد، فساد و نزاع در شهرستان بسیار زیاد است. در واقع مشکلات اجتماعی شبکه های متصل هستند و به شدت به هم متصل هستند. بر اساس این بررسی ها، مردم مشهد تصوری از محل زندگی خود دارند که شهر را به دو قسمت پست و پر آسیب و یک قسمت کامل، غنی تقسیم می کند.

3ad91c46 cbe9 469a 9739 519af78d7049 خبر خاکستری

گسستگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سطح آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد

وی افزود: فراوانی یا به عبارتی نبود فرهنگ یکسان، ساختار اجتماعی و اقتصادی مشابه و اختلاف طبقاتی زیاد بین دهک های بالا و پایین جامعه از جمله عواملی است که سطح آسیب های اجتماعی را در مشهد افزایش داده است. “.

سعید موسوی زاده، فعال حومه شهر مشهد و دانشجوی ارشد علوم اجتماعی در گفت و گو با صبح توس گفت: حل هر مشکل اجتماعی مستلزم شناخت شرایط فرهنگی و اجتماعی در مناطق شهری است. برای حل آن تدابیری ابداع شده است که با تغییرات مختصر و بومی سازی بر اساس شرایط موجود قابل استفاده است.

c7ccaf48 946b 464c 969b d8826224279b خبر خاکستری

لزوم بومی سازی طرح «گرام بانگ» دولت بنگلادش برای به حاشیه راندن شهر مشهد

وی افزود: پروژه گرامین بانک که برای اولین بار در بنگلادش مورد استفاده قرار گرفت (بعد در آمریکا و کشورهای اروپایی اجرا شد)برای حل معضل حاشیه نشینی و فقط حواشی اجتماعی و اقتصادی مشهد قابل ساخت است.

این فعال اجتماعی حاشیه نشینی با بیان اینکه برای رفع مشکلات اقتصادی حاشیه شهرها باید به مسائل اقتصادی مشغول شوند گفت: در این طرح بانکی وام های کم بهره به افراد کم درآمد، خوداشتغالی و مقداری مسکن داده می شود. هر وام گیرنده با خرید حداقل یک سهم برای بازپرداخت سود وام، سهامدار بانک می شود.

وی افزود: از طریق وامکه درکسب و کارهای کوچک با بهره پایین می توانند ظرفیت تولید را در حومه شهر افزایش دهند، بنابراین می توان تعاونی های تولیدی در منطقه را برای کاربردی تر شدن آن تقویت کرد.

موسوی زاده افزود: متاسفانه شهرداری از پایه درآمدها و مالیات هایی که شهرداری از مردم اخذ می کند برای رفع مشکلات و ارائه تسهیلات در همان منطقه استفاده می کند.

وی افزود: بر اساس این روش، افرادی که در مناطق مرفه نشین زندگی می کنند و از توان مالی بهتری برخوردارند، شهرداری های این مناطق نیز بهتر می توانند پول جذب کرده و به نفع مردم استفاده کنند، بنابراین این رویکرد باعث تقویت پرتگاه طبقاتی و چاه می شود. – بودن مناطق شهری.

35bccaa9 2dbf 47dd 93af 152209b75fff خبر خاکستری

توزیع ناعادلانه ثروت باعث ایجاد شکاف طبقاتی و تبعیض به حاشیه می شود

این فعال اجتماعی حاشیه نشینی با بیان اینکه اگر درآمد شهر در مناطق کم برخوردار کم است، باید به طور مساوی صرف عمران شهری شود، گفت: مردم در افرادی که در عین حال پتانسیل تغییر سبک زندگی خود را دارند، تبعیض ایجاد می کنند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا حاشیه نشینی فقط از منظر اقتصادی مهم است؟ آیا این فقط فقر اقتصادی است؟ یا نه، عوامل اجتماعی و فرهنگی در این موضوع دخیل هستند، بنابراین باید دید بدون توجه به دخالت اسمی آنها در مشکلات مردم مناطق شهری، برای رسیدگی کامل به مسائل فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و عمرانی چه اقداماتی باید انجام داد. درآمد حومه مشهد دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید