توسعه روابط فرهنگی تهران و دوشنبه پس از 14 سال وقفه

در جلسه 21 مهر 1401 زلفیا دولت زاده وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی برای اولین بار در دولت مردمی در تالار وحدت تهران پای میز مذاکره نشستند. و پس از بحث و گفتگوی مفصل، در نهایت دو کشور در مورد توسعه به توافق رسیدند. آنها بر ارتباطات و تعاملات فرهنگی در همه عرصه ها و عرصه های فرهنگی، هنری و رسانه ای تاکید کردند.


توسعه روابط فرهنگی در تهران پس از 14 سال وقفه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به گفتگوی دوجانبه با همتای تاجیکستانی خود، آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری همه جانبه در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای اعلام کرد. از جمله سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات، نشر و غیره.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی گفت: در یک سال گذشته بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده اند و در قالب سفرهای متعدد، جلساتی برگزار شده است. و مذاکراتی با وزرای فرهنگ سایر کشورها انجام شده است که بر اساس این جلسات مشترک تفاهم نامه های فرهنگی و هنری خوبی بین کشورها امضا شد.

با تاکید بر تداوم سیاست یکپارچگی ملی و منطقه ای دولت خلق

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به ویژگی های فراوان تمدنی، فرهنگی، تاریخی و… مشترک ایرانیان با مردم تاجیکستان اشاره کرد و گفت: بر اساس همین ویژگی های مشترک و در ادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه ای دولت مردم، میزبان نشستی دوجانبه با وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان هستیم. از این رو افتتاحیه هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران نیز در همین راستا انجام می شود.


مردم ایران و تاجیکستان یک ملت محسوب می شوند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ و دارای تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترک هستند، تصریح کرد: مردم ایران و تاجیکستان به دلیل داشتن تاریخ و احترام مشترک یک ملت واحد محسوب می شوند. به یکدیگر محبت و علاقه خاصی دارند.


توسعه روابط فرهنگی در تهران پس از 14 سال وقفه

وی اشتراک زبان فارسی را عامل مهمی در پیوند دو ملت عنوان کرد و گفت: ایران و تاجیکستان نیز از تاریخ ادبی مشترکی بهره مند هستند که به توسعه این حوزه بین دو ملت کمک می کند.


تاکید بر فیلم، کتاب، موسیقی و همکاری های بصری

اسماعیلی همچنین هدف از این سفر و دیدارهای دوجانبه را دستور کار گسترش تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان به ویژه در حوزه های سینما، موسیقی، تجسم، کتاب و سایر حوزه های فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رهبری اسلامی در این دوره از دولت سیزدهم مانع از گسترش تعاملات فرهنگی با کشور دوست و برادر تاجیکستان نشد.


برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان

وی از تفاهم برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با حضور خود خبر داد و گفت: مفتخرم که در شهر زیبای دوشنبه میهمان همکارم سرکار خانم زلفیا دولت زاده باشم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عزم و عزم روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان برای گسترش روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: این شاخص مهمی است که هدف هر دو کشور گسترش است. روابط و ارتباطات در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری و ادبی در سطح عالی.


ابلاغ سلام مردم تاجیکستان به ملت ایران

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان در این دیدار دوجانبه با قدردانی از میهمان نوازی مردم ایران گفت: به نمایندگی از مردم شریف تاجیکستان و مسئولان فرهنگی این کشور درود و سلام می فرستم. هر یک از شما برادران و خواهران عزیزم در ایران.

دیدار با حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر برنامه های زلفیا دولت زاده در مدت حضورش در ایران بود.


توسعه روابط فرهنگی در تهران پس از 14 سال وقفه


تاکید بر اجرای قراردادهای همکاری فرهنگی

به گفته وی، در حال بررسی قراردادهایی برای همکاری فرهنگی هستیم که در مرحله اجراست.

اینک در دومین هفته آبان ماه 1401، کمتر از یک ماه از سفر وزیر فرهنگ و دوست و برادر تاجیکستان و برپایی هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در سه نقطه ایران می گذرد. (تهران، تبریز و شیراز) که دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی بنا به دعوت رسمی وزیر فرهنگ تاجیکستان به این کشور می رود.

در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاجیکستان، هفته فرهنگی ایران در این کشور افتتاح می شود. همچنین در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر ایران برگزار می شود، برخی از ظرفیت ها، تولیدات، دستاوردها و فرصت ها و خلاقیت های هنرمندان ایرانی اسلامی در عرصه های مختلف هنرهای تجسمی، موسیقی برگزار می شود. نمایش داده شود و غیره

دیدگاهتان را بنویسید