روابط ایران و ازبکستان روابط عمیق فرهنگی و تمدنی است


ساعت: 16:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897465

رئیس جمهور گفت: واقعیت این است که رابطه ما با ازبکستان یک رابطه منطقه ای نیست، بلکه یک رابطه عمیق فرهنگی و تمدنی و صمیمانه بین دو ملت و دو کشور است. ما پیشرفت شما را پیشرفت خود می دانیم و هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور نمی بینیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در دیدار شوکت میرزاییف رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: سالروز استقلال ازبکستان را به جنابعالی و همکاران محترم تبریک می گویم.

وی افزود: بی شک در این سال ها ازبکستان پیشرفت های خوبی به ویژه در دوره نخست وزیری و اکنون نیز در دوره ریاست جناب عالی داشته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: واقعیت این است که روابط ما با ازبکستان روابط منطقه ای نیست، بلکه روابط عمیق فرهنگی-تمدنی و صمیمانه دو ملت و دو کشور است. ما پیشرفت شما را پیشرفت خود می دانیم و هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور نمی بینیم.

رئیسی گفت: با وجود تحریم ها در این سال ها پیشرفت های زیادی در جمهوری اسلامی حاصل شده است. ملت ما اراده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و امروز در ایران فرصت های زیادی ایجاد شده است.

وی افزود: ظرفیت گسترش روابط دوجانبه در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه مبادلات تجاری و اقتصادی وجود دارد. همچنین می توان همکاری های خوبی بین دو کشور در زمینه ترانزیت و حمل و نقل ایجاد کرد.

رئیس جمهور خطاب به همتای ازبکستانی خود گفت: همانطور که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به شما گفتم، آمادگی داریم در زمینه انرژی همکاری خوبی داشته باشیم. با صحبت هایی که بین وزیر نفت کشورمان جناب آقای اوجی و مسئولان معاونت انرژی جنابعالی انجام شد، امیدوارم گام های خوبی در جهت توسعه روابط در حوزه انرژی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه امضای اسناد بین دو کشور نشانه خوبی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف است، افزود: در این مدت تجربه خوبی در حوزه کشاورزی داریم و کشاورزی می تواند یکی از زمینه های همکاری دو کشور باشد. کشورها.

رئیس جمهور گفت: در گام اول می توان سطح روابط تجاری جاری را از 500 میلیون دلار به 3 تا 4 برابر افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید