رئیسی: نتایج سفر من به ازبکستان نشان می دهد که تلاش برای انزوای جمهوری اسلامی شکست خورده است. امروز همه کشورها علاقه مند به گسترش روابط خود با ایران هستند

رئیسی: نتایج سفر من به ازبکستان نشان می دهد که تلاش برای انزوای جمهوری اسلامی شکست خورده است.  امروز همه کشورها علاقه مند به گسترش روابط خود با ایران هستند

روز جدید سیدابراهیم رئیسی گفت: نتایج به دست آمده از سفر به ازبکستان نشان می دهد که تلاش دشمن برای انزوای جمهوری اسلامی ایران از طریق تهدید و تحریم شکست خورده است و امروز همه کشورها علاقمند به گسترش همکاری ها و روابط با ایران هستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از سفر سه روزه به ازبکستان برای دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، صبح شنبه وارد تهران شد.

رئیسی همچنین در حاشیه بیست و دومین نشست سازمان همکاری شانگهای با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست از جمله قزاقستان، تاجیکستان، پاکستان، روسیه، بلاروس، چین، هند، ترکیه و همچنین دیدار و گفتگو کرد. دبیر کل سازمان همکاری شانگهای

دیدار با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی مقیم ازبکستان، بازدید از مسجد اهل بیت رسول الله (ص) شهر سمرقند و سخنرانی در جمع نمازگزاران این مسجد و همچنین شرکت در مراسم غرس نهال در افتخار بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و بازدید از مجموعه میدان ریگستان از دیگر برنامه های سفر سه روزه رئیس جمهور به ازبکستان بود. در این سفر اسناد رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بین وزیر امور خارجه و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و روند ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضویت ناظر به امضا رسید. یکی از اعضای اصلی این اتحادیه مهم منطقه ای تکمیل شد.

رئیسی در بازگشت از ازبکستان: سفر به سمرقند برای تقویت سیاست همسایگی و فراگیری اقتصادی ایران انجام شد.

سیدا ابراهیم رئیسی در بازگشت از سفر سه روزه خود به ازبکستان به تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر پرداخت.

وی گفت: سفر به سمرقند برای تقویت سیاست همسایگی و فراگیر اقتصادی ایران انجام شد. در راستای همین دیدگاه، ابتدا دیداری دوجانبه با رئیس جمهور و مقامات ازبکستان داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در 20 سال گذشته مقامات ارشد ایران و ازبکستان به کشورهای خود سفر نکرده اند، افزود: مسائل مورد علاقه دو کشور در زمینه تمدن و فرهنگ و همکاری های اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف است. ترانزیت و انرژی در دیدار با مقامات ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف ازبکی گفت که می خواهد همکاری با ایران را در اولویت سیاست های خود قرار دهد و این فرصت خوبی برای هر دو کشور است.

رئیسی قسمت بعدی برنامه سفر خود به ازبکستان را دیدار با سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت کننده در اجلاس سمرقند عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا بیش از 10 جلسه داشتیم و در مورد مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر کردیم. روابط اقتصادی و تجاری و بررسی کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دیدارها اراده جدی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط همسایگی کشورها و تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری ها اتخاذ شد، تصریح کرد: سران کشورهای چین، پاکستان، هند و سایر کشورها رسماً از من دعوت به عمل آوردند. آنها گفتند که این سفرها در زمان مناسب برای ادامه توافقات انجام شده در این جلسات انجام خواهد شد

وی بخشی دیگر از برنامه های سفر خود را سخنرانی در بیست و دومین اجلاس سازمان شانگهای عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این سخنرانی فرصت های مختلف جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری ها با سازمان شانگهای و کشورهای عضو آن تشریح شد.

رئیس جمهور با اشاره به اعلام ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای در اجلاس سمرقند، گفت: عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای زمینه مناسبی برای پیوند زیرساخت های اقتصادی ایران با زیرساخت های اقتصادی منطقه فراهم می کند. و از تمامی فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی تقاضا دارم برای خرسندی کشورهای منطقه برای همکاری با ایران و استفاده از کالاهای تولید شده در ایران، کار و تلاش خود را مضاعف کنند تا از این فرصت استفاده کنند.

رئیسی افزود: آنچه در نتیجه این سفر حاصل شد و رایزنی های انجام شده در آن نشان می دهد که تلاش دشمن برای انزوای جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تحریم شکست خورده است و امروز همه کشورها علاقه مند به گسترش همکاری ها و روابط خود با ایران هستند. آنها ایران هستند.

رئیسی در آخرین سفر خود به ازبکستان و پیش از بازگشت به تهران از مجموعه تاریخی میدان ریگستان در مرکز شهر سمرقند بازدید کرد و ضمن بازدید از این مجموعه تاریخی، با تاریخچه بناهای فرهنگی و آموزشی ساخته شده در میدان ریگستان آشنا شد. .

این مجموعه تاریخی در زمان تیموریان با معماری ایرانی-اسلامی ساخته شده و نام آن به رودخانه ای اشاره دارد که قبل از ساخت این میدان خشک شده و تنها شن و ماسه آن باقی مانده است. این میدان از سه مدرسه الغبیگ، شیردار و طلاکاری تشکیل شده که قدیمی ترین بنای آن در قرن هشتم میلادی ساخته شده و امروزه بخشی از این فضای آموزشی به موزه فرهنگ و هنر ازبکستان تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید