رابطه ایران و چین یک مدل تمدنی برای جهانیان است


به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، حسین هرسیج در دیدار با رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان های خارجی پکن و هیأت همراه، بر ضرورت تقویت دیپلماسی علمی ایران و چین، با توجه به سابقهٔ فرهنگی و تمدنی چندین هزارسالهٔ دو کشور تأکید کرد.

وی در این دیدار به تبیین روابط تاریخی ایران و چین  پرداخت و تصریح کرد:  اگرچه روابط این دو کشور به دوران باستان باز می‌گردد اما این رابطه در دوران معاصر اهمیت و شکل جدی‌تری پیدا کرده است، به طوری که روابط دو کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی به روابط راهبردی و استراتژیک ارتقا یافته است.

ایشان در ادامه جاده ابریشم را یکی از راه های شکل گیری رابطه تاریخی ایران با چین دانست و تصریح کرد:  جاده ابریشم  در سال ۱۱۹ قبل از میلاد مسیح افتتاح شد و به طور مستقیم روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین شکل گرفت.  از آن زمان تاکنون روابط ایران و چین به طور مستمر ادامه داشته است اما به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، وارد مرحله جدی‌تری شد.

 هرسیج با مروری بر تاریخ نظام جهانی دو قطبی تصریح کرد: در زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران، نظام بین‌الملل یک نظام دوقطبی بود به طوری که، بعد از جنگ جهانی دوم پیروزمندان جنگ، سازمان فضای قدرت را در دنیا به صورت نظام دوقطبی شکل دادند؛ بخش شرقی به رهبری شوروی و بخش غربی به رهبری آمریکا اداره می شد. تا فروپاشی شوروی در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی این نظام بر دنیای آن روز حاکم بود.

رئیس دانشگاه در ادامه به تشریح تاریخچهٔ دیپلماسی پینگ پنگی که به گفتگوهای پنهانی آمریکا و چین در اواسط دهه ۱۹۷۰اطلاق می‌شود پرداخت و تبیین کرد:  در آن زمان دو کشور هنوز روابط سیاسی با یکدیگر نداشتند و برای انجام مذاکرات برگزاری یک تورنمنت پینگ پنگ را بهانه کردند . در این تیم تعدادی از دیپلمات‌ها نیز حضور داشتند که مخفیانه با مقامات چینی گفتگو کردند و در سال ۱۹۷۱ روابط دو کشور بهبود یافت.

 هرسیج اذعان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و شروع جنگ تحمیلی بسیاری از کشورها از رژیم صدام حمایت کردند ولی کشور چین سیاست بی طرفی خود را اعلام کرد و  برهمین اساس روابط ایران و چین کم کم آغاز شد. در این مرحله،  روابط اقتصادی و سیاسی در کنار روابط امنیتی و نظامی بود و هنوز به روابط راهبردی و استراتژیکی نرسیده بود.

 وی افزود: غرب سرمست از پیروزی اعلام کرد که آمریکا سیاست های یک جانبه جویانه برای تحمیل سیاست های اقتصادی خودش به جهان را داشته است. بعد از فروپاشی شوروری، آمرکایی ها بحث جهانی سازی را در ابعاد مختلف اتخاذ کردند ولی کشور چین به دنبال سیاست های چندگانه بود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به نقش اساسی دیپلماسی فرهنگی و علمی در تحکیم روابط سیاسی کشورها، اظهار کرد: جای تأسف است که این دو کشور با این سابقهٔ فرهنگی و تمدنی، تعاملات علمی زیادی نداشته اند.

رئیس دانشگاه رابطهٔ ایران و چین را یک مدل تمدنی برای جهانیان دانست و تصریح کرد: رابطه بین دو کشور روز به روز به سمت رابطه ی راهبردی  پیش می رود.

هرسیج دو رویکرد اساسی جامعه محوری و تمدن سازی را از برنامه های راهبردی دانشگاه در دو سال اخیر دانست و خواستار ارایه نسخهٔ علمی از سوی نخبگان کشور برای حل مسائل جامعه شد.

وی افزود: برای تقویت برنامه های راهبردی باید یک الگوی تمدنی جدید ارائه شود به طوری که صلح باید صلح عادلانه و توسعه نیز باید توسعهٔ عادلانه باشد.

ایشان خطاب به استادان و دانشجویان چینی تصریح کرد: مادامی که چین با تکیه بر کوشش مردمان خود به سمت پیشرفت و ارتقا حرکت می کند این مسیر برای آنها هموار خواهد بود.  

هرسیج با اشاره به جنایات ضد انسانی و بی رحمانه صهیونیست ها در غزه بیان کرد: رژیم موقت صهیونیستی حقوق مردم مقتدر و مظلوم فلسطین را به رسمیت نشناخته است، گفت:جمهوری اسلامی با همه کشورها می خواهد رابطه داشته باشد ولی رژیم های آپارتاید را به رسمیت نمی شناسد و تا زمانی که حقوق فلسطینی ها به رسمیت شناخته نشود رژیم صهینویستی را به رسمیت نمی شناسد.

وی افزود: مراقب باشید اگر شما نیز سبک زندگی خویش را به سبک زندگی غربی نزدیک کنید، پیشرفت های چین متوقف خواهد شد.

هرسیج همچنین ضمن معرفی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع کشور با  ۱۴ دانشکده، ۱۹ هزار دانشجو و ۷۵۰ عضو هیأت علمی یکی از مراکز بزرگ علمی کشور محسوب می شود. وی تصریح کرد حدود ۱۰ سال از راه اندازی رشتهٔ زبان چینی در دانشگاه اصفهان می گذرد و برای تقویت این زبان ، نیازمند حضور و تدریس استاد از کشور چین هستیم. 

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: همه ما باید کمک کنیم که مؤلفه های فرهنگی که ریشه راهبردی دارد، تقویت شود و این نمی شود مگر به کمک نخبگانی مثل شما که عاشق فرهنگ و تمدن ایرانی هستید .

 


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید