توسعه فعالیت بنیاد مستضعفان در دو صنعت برق و نفت / خسارت ۴۰۰۰ میلیارد تنی قطعی برق

ساعت: 16:25
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792453

رئیس بنیاد مستضعفان در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برخی مشکلات پیش روی بنیاد برای فعالیت در این حوزه خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، بنیاد سرمایه گذاری مورد نیاز کشور را در این دو حوزه انجام خواهد داد. افزایش دادن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، سید پرویز فتاح در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر هدف گذاری بنیاد توسعه در دو صنعت برق و نفت، اما در دو صنعت نفت، گفت: و صنایع برق نیز با توجه به نیاز کشور در این زمینه به دنبال سرمایه گذاری مجدد در این دو بخش و توسعه فعالیت های خود در این حوزه ها هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به برخی مشکلات که انگیزه سرمایه گذاران صنعت برق را کاهش داده است، گفت: شبکه جهانی است اما در عین حال متأسفانه علیرغم اینکه این میزان تولید برق برای آن داریم. در کشور، اکثر صنایع وقفه ای از جمله صنایع سیمان و فولاد پایه گذاری شده اند، صنایع ما را تامین و مازاد مصرف را به شبکه جهانی عرضه کنیم.

وی برق مورد نیاز صنایع بنیاد در تابستان را حدود 800 مگاوات دانست و افزود: قطعی برق در تابستان امسال خسارتی معادل 4 هزار میلیارد تن به صنعت بنیاد برای اقشار مستضعف وارد کرد که برای کشور ضرر دارد.

فتح با انتقاد از این روند گفت: این مدل که به ما به عنوان تولیدکننده برق اجازه می دهد برق مورد نیاز خود را تولید کنیم و مازاد مصرف را به شبکه سراسری توزیع برق بدهیم، اما در عمل قطعی برق شدید در صنایع ما اعمال می شود. انگیزه صنایع مختلف برای سرمایه گذاری به منظور توسعه تولید صنعت برق در کشور و بر این اساس این مدل نیاز به اصلاح دارد.

رئیس بنیاد مستضعفان تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنعت برق را مستلزم اصلاح درصد فروش برق دانست. وی این حوزه را صنعتی کم درآمد برای تولیدکنندگان تعریف کرد و در صورت تعدیل این درصد، بخش خصوصی تمایل بیشتری برای مشارکت در سرمایه گذاری در این صنعت پیدا می کند.

وی با اشاره به درخواست 900 میلیارد تنی بنیاد مستضعفان از وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو 900 میلیارد تن بابت برقی که تولید می کنیم بدهکار است و این نیز مانع توسعه این صنعت برای تولیدکنندگان می شود. “

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: وزیر نیرو در سفر رئیس جمهور به لرستان از نیروگاه بنیاد مستضعفان خرم آباد بازدید و در جریان الحاق یک واحد بخار به این نیروگاه قرار گرفت. با تشکر برای ساخت این بلوک. ساخت همان واحد گاز 180 مگاواتی 130 میلیون یورو هزینه خواهد داشت.

به گزارش فتح، علیرغم هدف بنیاد مستضعفان در حوزه انرژی کشور، ایجاد زیرساخت ها برای تشویق سرمایه گذاری در این حوزه نیازمند کمک بیشتر دولت و نمایندگان مجلس است و برای توسعه سرمایه گذاری در این حوزه ها باید بازده اقتصادی تامین شود.

وی با اشاره به برخی از فعالیت های بنیاد مستضعفان در حوزه نفت و گاز گفت: در حال حاضر 2 دستگاه حفاری بنیاد مستضعفان در دریا و مشاعات و تمامی سکوهای بنیاد فعالیت می کنند. سکوی حفاری در میدان های خوزستان و بوشهر «میادین دیگر کشور نیز در حال فعالیت هستند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مشکلات حقوقی وجود دارد که باعث توسعه میادین نفت و گاز شده است، افزود: با قیمتی که به دلیل مشکلاتی مانند تورم برای پیمانکاران می شود تفاوت زیادی دارد.

وی با اشاره به در دسترس بودن تمامی تجهیزات و سکوهای حفاری بنیاد مستضعفان برای وزارت نفت، گفت: به دنبال توسعه فعالیت های خود در این حوزه برای رفع نیازهای کشور در این حوزه هستیم و حتی به دنبال خرید چندین مورد هستیم. نکته اصلی این است که تحویل هر یک از این تاسیسات 200 تا 250 میلیون یورو نیاز دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید