توصیه های نامتعارف به دولت رئیس جمهور

توصیه های نامتعارف به دولت رئیس جمهور

البته به گفته کارشناسان این چیزی نیست که به نفع ایران باشد. در عین حال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نشان داده است که فضای بین المللی علیه ایران به تدریج در حال بدتر شدن است. اما در ایران حامیان دولت نه تنها نگران به نظر نمی رسند، بلکه با آغوش باز از آن استقبال می کنند. سخنان این روزهای حامیان دولت که از مشاوران دولت رئیس جمهور محسوب می شوند نشان می دهد که تلاش می کنند دولت رئیس جمهور را به سمتی سوق دهند که در نهایت به تنش بیشتر ایران و کشورهای منطقه و جهان منجر شود. موضوعی که ایران در سال های اخیر به دنبال حل آن و به حداقل رساندن تنش های بین المللی بوده است. اما حالا به نظر می رسد این مشاوران برنامه دیگری دارند. آنها دائماً در حال جنگ هستند و تمام ابزارهای دیپلماتیک را نادیده می گیرند.
از جمله این افراد می توان به حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان اشاره کرد. شریعت نقش مهمی در رهبری سیاسی نیروهای اصولگرا داشته است. وقتی در موضوعی موضع می گیرد، بسیاری از جریان های اصولگرا از او پیروی می کنند. حالا شریعتمداری قلم شده و دولت کل و ایران را تکلیف کرده است. تعیین تکلیفی که می تواند شرایط را برای ایران و البته دولت اصلی پیچیده کند.
شریعتمداری: خروج از NPT یک ضرورت حیاتی است
حسین شریعتمداری در این باره نوشت: «خودتان قضاوت کنید عضویت ما در NPT چه دستاوردی برای کشورمان داشته است؟! آیا دستاوردی جز کشتار دانشمندان هسته ای، خرابکاری و انفجار در تاسیسات هسته ای، افشای اطلاعات محرمانه نظامی و صنعتی، آسیب جدی به صنعت هسته ای، ایجاد مشکلات بزرگ اقتصادی، اتلاف تاسیسات داخلی و هزینه های بالای مالی حاصل شده است؟ این ادبیات به گفته سایر مشاوران دولت نشان می دهد که آنها قصد دارند رهبر را تحت فشار قرار دهند تا به سمتی برود که تنش در ایران را افزایش دهد.
شریعتمداری برای ترغیب مقامات به خروج از NPT از دلایل مختلفی استفاده کرد و نوشت: بارها اعلام شده که در فعالیت های هسته ای ایران به سمت تولید تسلیحات انحرافی وجود ندارد و آخرین نمونه آن گزارش آمانو مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است. اگر خطایی وجود داشت – ‌FAILURE- یا Fault-RE BREACH – اکنون برطرف شده است. و … قابل ذکر است که آمریکا از طریق گروسی مدیرکل فعلی آژانس که در آن زمان معاون آمانو بود فشار زیادی به آمانو وارد کرده بود تا گزارش خود را پس بگیرد! اما آمانو نپذیرفت. از سوی دیگر، مذاکرات هسته ای که در نهایت منجر به فاجعه برجام شد، با هدف رفع تحریم ها صورت گرفت، اما تحریم ها نه تنها لغو نشد، بلکه صدها تحریم دیگر به تحریم های قبلی اضافه شد! و تعداد تحریم ها از 800 به 1700 افزایش یافت! این یعنی تحریم ها دو برابر شده است!
شریعتمداری معتقد است: «حالا مواظب باش! به قول خودشان هم چوب خوردیم و هم پیاز. یعنی از یک طرف سخت ترین و بی سابقه ترین بازرسی ها را از تاسیسات هسته ای و برخی مراکز حساس نظامی خود انجام داده ایم و از طرف دیگر تحریم ها نه تنها برداشته شده، بلکه دو برابر شده است! کجای این نابرابری به نفع کشور ما بود که می تواند ادامه داشته باشد؟! و ما پس از چالش 20 ساله هسته ای کجا هستیم؟
وی تاکید کرد: به جرات می توان گفت ادامه حضور کشورمان در NPT نتیجه ای جز صدور مجوز کشتار دانشمندان، تخریب تاسیسات نظامی و هسته ای و تخریب تاسیسات و ظرفیت داخلی نخواهد داشت! در گذشته و اکنون نتیجه دیگری از چالش 20 ساله هسته ای و حضور ما در NPT پیدا کنید! و اگر نتیجه غیر از آنچه گفته شد – که نیست و نمی دانند – نمی دانند چرا در لزوم خروج از NPT تردید دارند؟
رئیس اجرایی کیهان و سایر حامیان که در واقع حامیان دولت اصلی محسوب می شوند، در تلاش هستند با خروج از NPT و حرکت در مسیری پرتنش، دولت را متقاعد کنند که ایران را در راس آن قرار دهد. این موضوعی است که نه تنها کارشناسان با آن موافق نیستند، بلکه تاکید می کنند که ایران در حال حاضر با مسائل عادی دیپلماتیک مشکل دارد، زیرا ایران رسما اعلام کرده است که قصد ندارد مسائل را از طریق دیپلماسی حل کند.
به عنوان مثال، ابراهیم رحیم پور، معاون سابق آسیا، اقیانوسیه و کشورهای مشترک المنافع وزیر امور خارجه و سفیر سابق در هند، در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث می شود کشوری مانند هند، نفت روسیه را به ایران ترجیح دهد، در گفت و گو با ایلنا درباره وضعیت پیش آمده است. همه مشکلات امروز تحت الشعاع مصوبه شورای حکام قرار گرفته است و کشورها از این امر آگاه هستند. امروز هیچ تسلطی در روابط نداریم. در مورد هند، ما قرارداد نفتی معتبری با آن کشور امضا نکرده ایم. زیرا شرایط تحریم مانع از امضای قرارداد رسمی هر کشوری با ایران شد و این باعث شد که هیچ تعهدی نداشته باشند، بلکه فقط یک موضوع اخلاقی باشد که در حوزه منافع ملی جایی ندارد.
دولت را به تشدید تنش در منطقه تشویق کنید
اما این نوع تشویق های دولتی محدود به کیهان نیست. روزنامه محافظه کاران جوان نیز رسما دولت را تشویق به مقابله با تنش های منطقه ای می کند. جوان می نویسد: «به نظر می رسد این نوع «اقدام متقابل» که گاه فراتر از اقدام اولیه دشمن می رود و برای تنبیه او مضاعف می شود، تا حدودی مؤثر بوده و می تواند توافقات و معادلات قدرت بین المللی و منطقه ای را تحت تأثیر قرار دهد. . اکنون مستکبران زبان تهدید را می گویند و معتقدند هنوز در تهران افرادی هستند که از تهدید می ترسند. باید این پیام صریح را به دشمن رساند که دوران «در زدن و روی» به پایان رسیده است و نیروهای معتقد به خدا از هیچ معبود خودخوانده ای هراسی ندارند و در برابر هر بدی، هر دو انتقام متجاوز را خواهند گرفت. و او را به نحو مقتضی تنبیه کنید. باید به آنها فهماند که دیروز نظام ظالمانه دنیا در حال فروپاشی است و خواه ناخواه باید به قدرت و منافع مردم ایران احترام بگذارند. اگر قرار باشد جفا علیه ایران اسلامی ادامه یابد، عزت اسلامی ایرانیان و نیروهای انقلابی اجازه نخواهد داد که عاملان این جفا به سادگی به کار خود بپردازند. به بازار نفت نگاه کنید، اگر نتوانیم نفت بفروشیم، ممکن است نتوانید از مردم محلی نفت بخرید».
برنامه ریزی نمایندگی
برخی از نمایندگان مجلس نیز وارد میدان شده و قصد افزایش هیزم را دارند. به گزارش عصر ایران، محمود ابازاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با اشاره به قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، در مجلس بررسی و تصمیم گیری کنیم. روشن است، ما باید برای دیدار آقای گروسی محدودیت ایجاد کنیم، زیرا دیدار ایشان نه تنها برای ما خوب نبود، بلکه نتیجه معکوس داشت. البته تا جایی که من قطعنامه را خواندم موضوع جدی نیست. این مصوبه غیرقانونی است و نیازی به اجرای آن نداریم. این قطعنامه را برای سوء استفاده از جمهوری اسلامی ایران صادر کردند. تمام عملیاتی که انجام می دهند این است که اقتصاد را از بین ببرند و به ما فشار بیاورند و در نهایت به مردم فشار بیاورند. «ما معتقدیم دولت باید اقداماتی را انجام دهد تا این گونه اقدامات غربی کوچکترین تأثیری بر سفره مردم نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید