توضیحی برای «چرا هنوز شهدای گمنام داریم؟

توضیحی برای «چرا هنوز شهدای گمنام داریم؟

شناسایی ژنتیکی استخوانی که بیش از 30 سال در دمای 60 درجه در زیر زمین بوده است با شناسایی ساده بافت نرم متفاوت است و گاهی سال ها طول می کشد.

همزمان با ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س)، مراسم وداع با پیکر پاک و مطهر 200 شهید گمنام دوران دفاع مقدس از دانشگاه تهران تا معراج شهدا با حضور مردم برگزار می شود. و مقامات .

به نقل از Trust Online; کمیته استفساریه شهدا پس از سوالاتی از کاربران فضای مجازی درباره شهدای گمنام نوشت:

ما در سال های اولیه شهدا را از روی چهره و عکس آنها شناسایی و به خانواده هایشان تحویل دادیم. کسانی که شناسایی نمی شوند طبق فتوای رهبری به عنوان شهدای گمنام دفن می شوند.

به گفته سردار باقرزاده، در سال های اولیه و دهه 70 علم ژنتیک فقط در اختیار آمریکا بود و هزینه هر آزمایش 1000 دلار بود. در سال 1360 با درس ژنتیک سردار باقرزاده پیشیتیانی و دکتر تولایی وارد ایران شد.

در این سالها بانک خون و نمونه استخوان تکمیل شد و شهدای زیادی در این راه شناسایی شدند.

شناسایی استخوانی که بیش از 30 سال در دمای 60 درجه در زیر زمین بوده است با شناسایی ساده بافت نرم متفاوت است و گاهی سال ها طول می کشد.

بنابراین طبق فتوای مقام معظم رهبری در صورت عدم شناسایی شهدا پس از تحقیقات حق بازداشت آنها را نداریم و باید سریعاً آنها را دفن کنیم.

هر گاه دستگاه تطبیق بین دو نمونه تطبیق را اعلام کرد، بلافاصله و طی تشریفات و تشریفات خاصی به خانواده شهید اطلاع داده می شود که شهید شما شناسایی و در محل مشخصی دفن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید