تولد مالیات جدید در اقتصاد راکد ایران

تولد مالیات جدید در اقتصاد راکد ایران

روز جدید ایمان ربیعی: «حساب‌های تجاری مشمول مالیات هستند.» این خبر کوتاه، صاحبان حساب‌های بانکی را در شرایط جدیدی قرار داده است. دامنه مالیات در اقتصاد ایران بیشتر از گذشته شده است. بانک مرکزی پس از اعلام بازنگری در لایحه مالیات بر عایدی سرمایه که بخش قابل توجهی از درآمد همه شهروندان را مالیات می‌دهد، سازوکارهای جداسازی حساب‌های تجاری از حساب‌های شخصی را اعلام کرد تا حساب‌های تجاری مشمول مالیات شوند.

برای درک اهمیت سوال، باید کمی به عقب برگردید. مالیات سال گذشته بر اساس سازوکار جدیدی محاسبه شد. صاحبان مشاغل از قبل می‌دانند که باید برای هر کارتی که از کارتخوان‌هایشان عبور می‌کند مالیات بپردازند و در نتیجه محتاط هستند. اما پای مالیات به حساب های بانکی هم رسید.

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تایید افزایش میزان مالیات وصول از صاحبان مشاغل گفت: امسال شاهد افزایش سه برابری مالیات اعلامی صاحبان مشاغل برای سال 1400 بوده ایم.

اکنون مصوبه اخیر هیات پول و اعتبار آمده است تا سازمان مالیاتی را در شفاف سازی ضوابط حساب های تجاری یاری کند. بر اساس این مصوبه، اگر حساب بانکی بیش از 100 تراکنش سپرده در ماه داشته باشد و 35 میلیون تومان در تراکنش ها واریز شود، معامله تجاری محسوب می شود و باید مالیات پرداخت شود. به گفته قائم مقام بانک مرکزی، ابتدا پیامکی برای مردم ارسال می شود که تراکنش های کلانی دارند، حساب تجاری است و باید مالیات بر آن تعلق گیرد.

اصغر ابوالحسنی گفت: اگر فردی مدعی عدم کسب و کار باشد و به اشتباه به عنوان حساب تجاری معرفی شود، می تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مشکل حل می شود. وی همچنین از ارسال پیامک حساب های تجاری و غیرتجاری از اوایل مهرماه به مردم خبر داد و گفت: نه تنها شناسایی حساب های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی کند، بلکه مشوق هایی برای حساب های تجاری نیز در نظر گرفته شده است. پس از اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی توسط دولت که منجر به ساماندهی 19 میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری به عنوان یک الحاقیه مطرح شد. به این زنجیره که بانک مرکزی هفته گذشته طی بخشنامه ای دستورالعمل نظارت بر حساب های سپرده تجاری و خدمات بانکی مربوطه را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی 220 هزار حساب تجاری شناسایی شده است.

سخنگوی بانک مرکزی: حساب‌های بانکی یک فرد در صورتی می‌تواند حساب تجاری محسوب شود که دو شرط را همزمان داشته باشد: اول اینکه تعداد سپرده‌های موجود در حساب بیش از 100 عدد باشد و در عین حال کل مبلغ واریزی باشد. سپرده گذاری بیش از 350 میلیون ریال است، بنابراین صرف یکی از این دو شرط دلیلی برای تجاری بودن حساب نمی باشد.

واکنش کارشناسان به این موضوع

اما این تصمیم هیات پول و اعتبار با واکنش بسیاری از کارشناسان مواجه شد. سیامک قاسمی کارشناس اقتصادی در یادداشتی آنلاین نوشت: «گفتند حساب های بانکی با گردش مالی بیش از ۳۵ میلیون تومان در ماه تجاری محسوب می شود و باید مالیات پرداخت کند. خانواده ای در مناطق 1 تا 6 تهران با هزینه کرایه، ایاب و ذهاب، غذا، رستوران، پوشاک، مدرسه و هر چیز دیگر بیش از 35 میلیون تومان هزینه دارد!

بهنام صمدی، کارشناس اقتصادی نیز در یادداشتی نوشت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر حساب بانکی بیش از 100 تراکنش در ماه داشته باشد و 35 میلیون تومان در تراکنش ها واریز شود، تجاری محسوب می شود. معامله و باید مالیات بپردازد.”

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی: «گفتند حساب های بانکی با گردش مالی بیش از 35 میلیون تومان در ماه، تجاری محسوب می شود و باید مالیات پرداخت کند. خانواده ای در مناطق 1 تا 6 تهران با هزینه کرایه، ایاب و ذهاب، غذا، رستوران، پوشاک، مدرسه و هر چیز دیگر بیش از 35 میلیون تومان هزینه دارد!

البته مصطفی کمری وفا در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه رفتار حساب های تجاری متفاوت است و الگوهای مختلفی برای شناسایی و راستی آزمایی آنها وجود دارد، گفت: حساب های بانکی یک فرد در صورتی می تواند حساب تجاری محسوب شود که ابتدا دو حساب وجود داشته باشد. تعداد «واریزها در» حساب بیش از 100 فقره و در عین حال مبلغ کل سپرده بیش از 350 میلیون ریال است، بنابراین تنها وجود یکی از این دو شرط دلیلی برای در نظر گرفتن حساب نمی باشد. به عنوان تجاری، به عنوان مثال اگر کل مبلغ واریز شده به حساب در هر ماه 10 میلیارد ریال باشد، اما تعداد سپرده های موجود در حساب کمتر از 100 باشد، حساب حساب معاملاتی محسوب نمی شود. سخنگوی بانک مرکزی تصریح کرد: مبنای فقط تعداد «سپرده‌ها» در حساب است نه تراکنش. بنابراین این تصور که با مصوبه فوق، حساب اکثر افراد به دلیل خریدها و تراکنش هایی که در طول ماه انجام می دهند، حساب تجاری محسوب می شود، کاملاً نادرست است. سیامک قاسمی پس از استماع دفاعیات و توضیحات بانک مرکزی در این زمینه، در مطلبی دیگر تاکید کرد: «در دفاع از طرح خیالی حساب های تجاری می گویند هر دو شرط باید با هم باشد.» یعنی اگر 100 تراکنش دارید. در ماه با گردش 35 میلیون تومان حساب شما تجاری و مشمول مالیات است و اگر 99 تراکنش با گردش 5 میلیارد تومان داشته باشید حساب شما تجاری نیست.

کشور در حال تبدیل شدن به مالیات است

به نظر می رسد با ادامه تحریم ها، کشور باید بر اساس مالیات های پرداختی مردم اداره شود. نکته مهم اینجاست که تورم خود بزرگترین مالیات پنهانی است که دولت ها از جیب مردم می گیرند و مردم در ایران چندین دهه است که با کاهش ارزش پولشان مجبور به پرداخت چنین مالیات گزافی هستند. اکنون در شرایطی دولت درصدد است مالیات برحساب مشاغل را مالیات جدیدی در نظر بگیرد که به زودی با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها خرید کالاهایی مانند سکه و ارز، بلکه حتی فروش آنها مشمول مالیات می شوند و در نتیجه از این پس انداز اندک به پس انداز تبدیل می شوند و یک چیز بزرگ مانند خانه مشمول مالیات بسیار گزاف می شود. اکنون اقتصاد ایران در وضعیت جدیدی قرار گرفته است. شرایطی که در آن حلقه مالیات باریک می شود و قدرت خرید کاهش می یابد به همراه پرداخت مالیات های مختلف می تواند زمینه را برای تحلیل بیشتر قدرت اقتصادی خانوارها فراهم کند. در این میان شناسایی مودیان جدید و حذف برخی معافیت های مالیاتی از اقداماتی است که سهم مالیات را در اقتصاد کشور به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید