تولیدکنندگان به دنبال افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت دارو هستند/ احتمال کمبود داروهای ساده و بیمارستانی

تولیدکنندگان به دنبال افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت دارو هستند/ احتمال کمبود داروهای ساده و بیمارستانی

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو خاطرنشان کرد: صنعت دارو معتقد است امسال قیمت ها باید بین 25 تا 30 درصد افزایش یابد. بر اساس گزارش سال گذشته سازمان برنامه و بودجه، از 60 پروژه طرح درور، 25 پروژه پرداخت نشد.

مجتبی بوربور با تایید خبر کمبود دارو، گفت: به نظر می رسد اگر دولت اقدام عاجل بین سازمانی برای تامین دارو انجام ندهد; در 2 تا 3 ماه آینده دسترسی به داروهای بیمارستانی و ژنریک با کمبود شدید مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به چالش های پیش روی صنایع دارویی در کشور گفت: کمبود نقدینگی، افزایش قیمت منابع تولید و مواد اولیه، تاخیر در وصول مطالبات از بدهکاران دولتی مانند تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی می تواند به عنوان مهمترین چالش تولید دارو در کشور شناسایی شود. شک نکنید تولیدکنندگان آماده تولید هستند اما با این شرایط نمی توانند ادامه دهند.

این فعال اقتصادی پیشنهادهای متعددی را به دستگاه های دولتی ارائه کرد و اظهار داشت: میزان مورد نیاز به اشتباه در طرح ضروار دیده می شود. وزیر بهداشت اخیرا رقم طرح داروار را 110 میلیون برآورد کرده بود، در حالی که در گذشته 70 هزار میلیارد تومان درخواست شده بود. بنابراین در گام اول در بودجه ریزی پروژه دروار اشتباه صورت گرفت. این سوال نیز مطرح است که چرا با وجود تورم در کشور و افزایش بهای تمام شده منابع تولید در قیمت گذاری بازنگری نشد؟ اگر قیمت گذاری اصلاح نشود، تولیدکنندگان چگونه انتظار دارند که بدون سود و گاهی با ضرر تولید کنند؟

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ادامه داد: پس از اصلاح نظام یارانه ای، دولت تصمیم گرفت مابه التفاوت 4200 تومان تا 28500 تومان را جبران کند، از این رو بانک ها موظف شدند با نامه مرکزی به واردکنندگان و کارخانه های دارویی تسهیلات پرداخت کنند. تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان 15 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما در عمل 1500 میلیارد تومان پرداخت کردند. در سال جاری فعالان اقتصادی حجم نقدینگی را 40 هزار میلیارد تومان اعلام کردند اما این نقدینگی در کشور وجود ندارد و به نظر می رسد تولیدکنندگان حقوق نخواهند گرفت.

بوربر با تاکید بر لزوم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان از سوی دولت گفت: دولت مطالبات را پرداخت نمی کند اما انتظار دارد چرخه تولید ادامه یابد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولیدی با مشکل مواجه هستند، داروهایی مانند پنی سیلین، سرماخوردگی، فاکتور 8 به راحتی در بازار یافت نمی شود.

وی مشکلات ایجاد شده در صنعت دارو را ناشی از کوتاهی های وزارت بهداشت نمی داند و افزود: سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و گمرک (گمرک عوارض و مالیات را از 4 درصد به یک درصد افزایش داد). ) نیز در چالش ها نقش دارند. دولت موافقت نکرد و تولیدکننده را در تنگنا قرار نداد، اما انتظار دارد تولید ادامه یابد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه عرضه دارو به دلیل عمده تولید و واردات در خطر است، گفت: اگر تا دو ماه آینده وضعیت حل نشود، بی شک کمبودها و سردرگمی و سردرگمی در نظام سلامت و مردم بیشتر خواهد شد. امنیت سلامت در خطر خواهد بود.» این در حالی اتفاق می‌افتد که نوآورانه‌ترین کار دولت‌ها تأمین سلامت عمومی است.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ادامه داد: کمبود در کشور فقط دارو نیست، تجهیزات پزشکی هم وجود دارد. نیاز به دارو ضروری است و مردم برای سرمایه گذاری دارو نمی خرند، بلکه در واقع دارو سلامت آنها را تامین می کند. دولت باید خود را در عمل نشان دهد و حتی اگر کمبود دارو برطرف شود، آثار آن تا مدت ها در جامعه باقی خواهد ماند.

بوربور در پاسخ به این سوال که فرض می کنیم دولت بتواند مجموعه مشکلات ایجاد شده در این حوزه را در مدت زمان کوتاهی حل کند، آیا قیمت ها تعدیل می شود؟ وی گفت: قیمت ها تغییر نمی کند و باید افزایش یابد. این قیمت برای تولید کنندگان مقرون به صرفه نیست، در بورس شرکت های دارویی سودآور نیستند. من شرایط تولید را ترسیم کردم. از طرفی اگر دولت بخواهد با واردات کمبود را برطرف کند باید داروی هندی بی کیفیت وارد کند که بعدا با مشکل مواجه می شویم و اگر بخواهند داروی باکیفیت وارد کنند قیمت آن بالاتر از ایرانی است. به نظر می رسد اگر دولت اکنون بتواند با این چالش مقابله کند، از تبعات آن در جامعه کاسته می شود، اما باید تدابیری مستمر اتخاذ شود تا جامعه دیگر نگران دارو و تجهیزات پزشکی نباشد.

با توجه به او؛ صنعت داروسازی تخمین می زند که قیمت ها باید بین 25 تا 30 درصد در سال جاری افزایش یابد. بر اساس گزارش سال گذشته سازمان برنامه و بودجه، از 60 پروژه طرح درور، 25 پروژه پرداخت نشد.

بوربور در نهایت گفت: دولت و مجلس باید برای تنظیم بازار و رسیدن به نیاز مردم اقدام عاجل کنند. اگر به فکر مردم امروز باشیم، مردم دیگر نگران دارو و سلامت نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید