تولید بذر هیبریدی خیار و گوجه فرنگی در استان البرز برای اولین بار در کشور / از رفع وابستگی به آمریکا و اروپا تا صادرات و کاهش بیماری های تابستانی


ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۳
کد خبر: 1838513

این روزها تولید صیفی جات گلخانه ای با توجه به آخرین دانش روز دنیا برای اولین بار در کشور در ساوی بلاخ انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکاین روزها تولید صیفی جات گلخانه ای با توجه به آخرین دانش روز دنیا برای اولین بار در کشور در ساوی بلاخ انجام می شود.

جواد گوهری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: البرز دانه های هیبریدی را از خیار و گوجه فرنگی تولید می کند.

تولید بذر هیبرید هم باعث افزایش بهره وری و هم کیفیت محصولات می شود، حتی دوره های برداشت و بیماری ها قابل تشخیص است.

4477abc5 8b4d 4d59 be67 a77bb80639ef خبر خاکستری

محصولات این مجموعه دانش بنیان مورد تایید پژوهشکده ثبت و گواهی بذر و نهال کشور قرار گرفته است تا پس از تولید گام مهم دیگری برداشته شود.

سید باکر محمودی از اعضای هیئت علمی این شرکت در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: ما قبلاً انواع خیار و گوجه فرنگی هیبریدی تولید کرده ایم.

او ادامه می دهد؛ این رقم در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران به ثبت رسیده و خوشبختانه بذر آن به صورت تجاری در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

934103cb 9e31 4cc1 acbe 90fdde63c890 خبر خاکستری

در این مجموعه دو بخش مادر مجزا برای تولید بذر هیبرید ایجاد شده است، موضوعی که توسط کارشناس کشاورزی توضیح داده شده است.

شاملو به خبرنگار تیتریک می گوید؛ بذرهای هیبرید والدین به مدت 8 نسل خالص شده است، پس از گرده افشانی صفات به دانه مادر منتقل شده و بذرهای هیبریدی تشکیل می شوند.

او ادامه می دهد؛ بذرهای هیبرید حاصله علاوه بر عملکرد بالا، میوه همگن می دهند و در برابر آفات و بیماری ها مقاوم خواهند بود.

اما کیفیت بذرهای این مجموعه با نمونه های خارجی برابری می کند.

5380a630 696f 429c b53e c30191582505 خبر خاکستری

او می گوید؛ ما اولین شرکت تولید کننده بذر هیبریدی هستیم اما با بذرهای وارداتی از اروپا و آمریکا برابری می کند و حرفی برای گفتن دارد.

موضوعی که مدیر باغبانی جهاد کشاورزی البرز به آن اشاره کرد، اکنون وابستگی ها کاهش یافته و برنامه های جهاد کشاورزی در حمایت از محصولات دانش بنیان افزایش یافته است.

ba79c7da d2eb 4ae9 a119 39d5b7aef741 خبر خاکستری

داوود بذرزاده در گفت و گو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ تامین نیاز گلخانه های منطقه و کشور زمینه ساز صادرات بذر هیبرید به خارج از کشور می شود.

البته این مجموعه دانش بنیان در مدت کوتاه فعالیت خود، علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخلی خود، موفق به صادرات 3 میلیون هیبرید به کشورهای دیگر نیز شده است.

بدون شک با حمایت دولت و بخش خصوصی می توان این مجموعه دانش بنیان را بیش از پیش توسعه داد تا نه تنها از نشت ارز بلکه از تولید ارز نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید