تولید غلات اصلاح شده بذر در استان با چالش مالی/دولتی مواجه است

ساعت: 14:16
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786093

این را مسئول ثبت بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد.

علی اکبر ناصری با بیان اینکه سالانه حدود 12 هزار تن بذر گندم و جو اصلاح شده در استان تولید می شود، گفت: در حال حاضر روند تولید بذر غلات اصلاح شده در استان با مشکلات مالی مواجه است که این امر منجر به لغو این بذر شده است. تعداد کشاورزان تحت قرارداد. «تولید این محصول همچنان ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر ناصری رئیس اداره ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی در گفت و گو با عصرتراک گفت: میزان برداشت 25 هزار تن است.

ناصری گفت: 12 هزار و 500 تن از آن از محل تولید بذر به مزارع کشاورزان استان و 12 هزار و 500 تن دیگر از محل خود مصرفی تحویل می شود.

وی گفت: در خراسان شمالی پنج شرکت بذر غلات دارای مجوز در تولید 12 هزار و 500 تن بذر گندم و جو فعال هستند.

این مسئول افزود: این پنج شرکت بذر غلات در استان با کشاورزان مورد تایید قرارداد امضا می کنند که کشاورزان را برای کشت غلات گندم و جو در مزارع خود برای تولید بذر اصلاح شده راهنمایی می کنند.

وی گفت: هر ساله به طور متوسط ​​5 هزار هکتار از مزارع قراردادی غلات برای تولید 12 هزار و 500 تن بذر گندم و جو اصلاح شده کشت می شود.

ناصری گفت: این پنج هزار هکتار از مزارع بذری مدیران اجرایی استان در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان پراکنده است. محصولات خشک و بذر اصلاح شده برای کشت در مزارع خراسان شمالی تولید می شود.

وی همچنین بیان کرد: در پی کاشت این بذرها، عملیات کنترل و نظارت بر این مزارع توسط کارشناسان ثبت و تایید صلاحیت بذر و نهال در استان و همچنین سطح سرسبز این مزارع در حین رویش و پاکسازی انجام شد. این مزارع از آلاینده های مختلف و شبکه تولید این بذرها کنترل و بازرسی می شود.

رئیس اداره ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی گفت: پس از برداشت بذر گندم و جو از این مزارع، برداشت به پنج شرکت بذری منتقل شد. نمونه برداری، آنالیز کیفی و انطباق برداشت طبق استانداردهای تعیین شده انجام شده و سپس بذرهای تایید شده خرمنکوب و فرآوری می شوند.

وی افزود: پس از انجام این اقدامات، بذرهای تیمار شده بسته بندی و به آزمایشگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان منتقل می شوند تا خلوص فیزیکی، خلوص ژنتیکی و آلودگی بدون علف های هرز ارزیابی شود. و همچنین اعتبار آنها.»

ناصری گفت: بسته های بذر تایید شده برای ثبت گواهی ممهور به مهر و بسته های کالای تایید نشده نیز از چرخه حذف می شود.

وی در ادامه درباره ظرفیت ژنتیکی این بذرهای اصلاح شده که در مزارع کشاورزان تولید می شود، گفت: عملکرد این بذرهای گواهی شده نسبت به عملکرد بذر غیررسمی در هکتار 35 درصد بیشتر است.

این مسئول تصریح کرد: این ارقام بذری اصلاح شده و گواهی شده نسبت به تنش های اقلیمی (کم بارندگی و خشکسالی) مقاوم تر و زودرس هستند.

وی تاکید کرد: در این شرایط که تغییرات اقلیمی و تنش های زیست محیطی حاکم است، مهمترین راه حلی که برای حفظ امنیت غذایی باقی می ماند، استفاده از علم روز به ویژه در زمینه بذرهای اصلاح شده است.

ناصری همچنین افزود: استفاده از بذر اصلاح شده و گواهی شده موجب افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های تولید می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره هزینه های تولید بذر گواهی شده و اقتصاد تولید بذر گفت: برای اینکه شرکت های تولید بذر مراحل کاشت، تولید و خرید بذر را داشته باشند یا باید نقدینگی لازم را داشته باشند یا با اخذ تسهیلات بانکی سرمایه. لازم است.

رئیس اداره ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: با توجه به اینکه شرکت های تولید بذر در استان توان مالی لازم برای فرآیند تولید و خرید را ندارند. بذرهای اصلاح شده توسط کشاورزان پیمانکار، بنابراین آنها هر ساله به ارائه خدمات بانکی وابسته هستند.

اما ناصری خاطرنشان کرد: امسال یکی از آنها به خودکفایی مالی رسید و در فصل برداشت فعلی بدون دریافت تسهیلات بانکی موفق به پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان قرارداد اولیه با کشاورزان قراردادی شد.

وی در عین حال افزود: با پیچیده تر شدن روند اعطای تسهیلات بانکی هر سال، این وضعیت باعث شده تا شرایط تسویه حساب شرکت های بذر با کشاورزان قراردادی آنها نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: پرداخت های کشاورزان قراردادی با تاخیر چهار تا شش ماهه توسط شرکت های بذری انجام و تسویه می شود.

وی همچنین یادآور شد: فرآیند تولید بذر در مزارع کشاورزان پیمانکاری مشمول هزینه‌های اضافی است که برای جبران این هزینه‌های اضافی، دولت مبلغی را به نام ارزش بذر پیش بینی کرده است.

ناصری گفت: ارزش بذر برای بذر گواهی شده 15 درصد، بذر مادری 20 درصد، بذر اصلاحی 25 درصد و بذر بالاتر 30 درصد است که این میزان ارزش تعیین شده بذر توسط تشویق دولت برای حمایت از تولید بذر است. در کشور اصلاح شد.

اما وی افزود: سال هاست که ارزش این بذرها ثابت مانده و متناسب با تورم به روز نشده است.

رئیس اداره ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی اذعان داشت: بذر برای این کشاورزان انگیزه کاهش تولید بذر توسط این کشاورزان قراردادی شده است.

وی گفت: خراسان شمالی هر ساله تعدادی از کشاورزان قراردادی را که بذر اصلاح شده خود را تولید می کنند از دست می دهد در حالی که آنها کشاورزانی پیشرو هستند که تجربه کشت این محصول را در مزارع منزوی خود دارند. جایگزینی پیمانکاران جدید با کشاورزانی مانند آنها بسیار دشوار است.

وی گفت: زمانی که آنها همکاری خود را متوقف می کنند، وقتی مزارع آنها منزوی نیست، به هیچ وجه نمی توانیم کشاورزان کوچک را جایگزین کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اساس امنیت غذایی، تولید بذر اصلاح شده است، از دولت خواست برای حفظ و ادامه تولید بذر اصلاح شده در کشور اعتبارات دولتی اختصاص دهد. حذف نرخ سود بانکی تسهیلات ارائه شده به شرکت های بذری.

رئیس اداره ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: دولت باید مشکلات مالی تولید بذر اصلاح شده در کشور را حل کند در غیر این صورت خواهیم داشت. مشکلات تولید گندم و محصولات جو.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید