تولید کولرهای آبی قدیمی ممنوع شد

معاون بهره وری انرژی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) گفت: از ابتدای دی ماه استاندارد جدید چیلرهای آبی ابلاغ و اجباری می شود و بر این اساس چیلرهای آبی تنها با کلاس انرژی A و A قابل تولید هستند. در بالا.

به گزارش خبرگزاری موج


به نقل از وزارت نیرو معاون بهره وری انرژی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) با بیان اینکه تولید کولرهای آبی وی پس از ممنوعیت فناوری قدیمی گفت: از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولرهای آبی ابلاغ و اجباری می شود و بر این اساس کولرهای آبی تنها با رده انرژی A و بالاتر قابل تولید است.

محمدمهدی پیامبر زاده با بیان اینکه استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع در مناطق غیر گرمسیری این امر منجر به افزایش چشمگیر قبوض برق مشترکان می شود، وی بیان کرد: این موضوع در حالی است که در این مناطق تعرفه برق و الگوی مصرف 300 کیلووات ساعت در ماه یا 400 کیلووات ساعت طراحی شده است.

پیامبر زاده با اعلام اینکه در دو سال گذشته کولرهای آبی جدید با فناوری جدید وارد بازار شده است، افزود: این کولرها از نظر راندمان سرمایشی محدوده راحتی بیشتری را ایجاد می کنند. زیرا کولرهایی هستند که از الکتروموتورهای «BLDC» با راندمان بالا استفاده می کنند و دارای پدهای سلولزی و دارای بدنه پلیمری و ترموستاتیک هستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این کولرها در مناطق غیر گرمسیری منجر به کاهش چشمگیر مصرف برق و هزینه ها می شود، تاکید کرد: این کولرها می توانند به جای یک یا دو کولر عمل کنند.

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) ادامه داد: چیلرهای آبی BLDC با موتورهای پربازده و بدنه‌های پلیمری و ترموستاتیک می‌توانند تا 150 متر فضا را خنک کنند، در حالی که گاهی از دو دستگاه تهویه مطبوع برای چنین فضایی استفاده می‌شود. اما در صورت استفاده از این کولرها علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، مصرف برق نیز بسیار کاهش می یابد.

پیامبر زاده با بیان اینکه تولید کولرهای آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع است، افزود: از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولرهای آبی ابلاغ و اجباری می شود و بر این اساس کولرهای آبی تنها با رده انرژی A و A قابل تولید است. در بالا.

وی تصریح کرد: این دسته ها عملا کولرهای کارآمد با تکنولوژی پیشرفته هستند، راندمان سرمایشی و راندمان سرمایشی بالایی دارند و به راحتی می توانند جایگزین کولرهای گازی در مناطق غیر گرمسیری شوند.

وی با اشاره به اینکه سیستم خنک کننده آبی یک سیستم خنک کننده تبخیری است که با ترکیبی از رطوبت در محدوده آسایش دمای هوا را کاهش می دهد، گفت: استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیری و به ویژه گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد و دیگر وجود ندارد. گزینه , زیرا کولرهای آبی سیستم آنها خنک کننده تبخیری است که با ترکیب رطوبت در محدوده راحت دمای هوا را کاهش می دهد و اختلاف دما ایجاد می کند اما هوایی که وارد محیط داخلی می شود رطوبت دارد و امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد. در مناطق گرم و مرطوب

وی در عین حال با بیان اینکه نیازی به استفاده از کولر در مناطق معتدل وجود ندارد، تصریح کرد: کولر گازی اختلاف دمایی بیشتری نسبت به دمای محیط ایجاد می کند و همچنین رطوبت هوا را می گیرد و رطوبت جدیدی اضافه نمی کند، در حالی که در در مناطق گرمسیر تصمیم به استفاده از کولر نیست.



آیا این خبر مفید بود؟