توهمات خطرناکی در ذهن عبدالمالکی وجود داشت / برخی اعتراضات نتیجه تصمیمات او بود.

توهمات خطرناکی در ذهن عبدالمالکی وجود داشت / برخی اعتراضات نتیجه تصمیمات او بود.

روز جدید عبدی گفت: برای درک موفقیت عبدالمالکی کافی است بگوییم که وی یکی دو روز پس از تصدی مسئولیت بدون هیچ توجیهی فوری رئیس حراست وزارت کار را عوض کرد اما خیلی زود مجبور به برکناری جدید خود شد، مدیر، چرا؟ «مسئله این اخراج تا زمانی که از درک ما خارج است مسکوت مانده است.

پس از گمانه زنی های مختلف سرانجام حجت عبدالملکی وزیر کار با انتشار متنی رسما از سمت خود استعفا داد. بر همین اساس سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: پس از پذیرش دومین استعفای وزیر کار از رئیس جمهور، محمدهادی زاهدی وفا جایگزین عبدالملکی در وزارت کار و رفاه اجتماعی شد.

حجت عبدالملکی در نامه استعفای خود دلیل استعفای خود را افزایش هماهنگی در دولت عنوان کرد. به گفته محمدهادی زاهدی وفا، سخنگوی دولت، که به عنوان سرپرست وزارت کار منصوب شده است، وی پیش از این با دولت همکاری نزدیک داشته است.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی به فرارو گفت: ما از پیشینه استعفای عبدالملکی وزیر کار اطلاعی نداریم. آقای رییسی و همکارانش نیز به این مسائل اعتقادی نداشتند، اما مجبور شدند تسلیم برخی نمادهای توهم شوند و عبدالملکی را به عنوان وزیر معرفی کنند.

وی افزود: کلماتی از این قبیل که با یک میلیون تن می توان شغل ایجاد کرد یا اینکه با تزریق چند صد میلیون دلاری در بازار می توان دلار را به 15 هزار تن کاهش داد یا اینکه اگر در کشور اول یا دوم کاری انجام دهیم. در دنیا از نظر قدرت اقتصادی در ذهن این مرد توهمات عجیب و خطرناکی وجود داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اینها در اصل سخنان مضحک و فریبنده بود، اما چون گفته می شد او منتقدی غیرمسئول است، وزیر شد و جز اتلاف وقت و وقت کاری انجام نداد.

عبدی گفت: برای درک موفقیت عبدالمالکی کافی است بگوییم که وی یکی دو روز پس از تصدی مسئولیت، بدون هیچ توجیهی فوری رئیس حراست وزارت کار را جایگزین کرد، اما طولی نکشید که برکنار شد. چرا؟ «سوالات در مورد این برکناری مسکوت مانده است زیرا ماجرای وزارت عبدالمالکی فراتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

عباس عبدی گفت: وی به نوبه خود در مقام وزیر هیچ دستاوردی نداشته است و آنچه به عنوان دستاورد مطرح می شود سخنی فریبنده است که برای مردم گران تمام می شود. نتیجه را در شاخص های اشتغال خواهیم دید. جایگزینی عبدالمالکی یک اقدام مثبت است و باید مورد حمایت قرار گیرد، اما نمی دانیم که جانشینان چه کسانی خواهند بود و این سوال است که آیا وزیر بعدی کپی اصل عبدالمالکی است یا متفاوت از او. وی معتقد است در هر صورت باید از این رویکرد و جایگزینی افراد بهتر محافظت کرد.

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا معاون اول در سمت فرماندهی اقتصادی دولت باقی می ماند، گفت: چه کسی می تواند بیاید؟ با توجه به عدم شفافیت نمایندگی دولت، نمی توان گفت که آنها چه کسانی هستند و به کدام گروه تعلق دارند، اما در هر مورد مهم است که آقای محبر فرمانده اقتصادی دولت باشد یا شخص دیگری، یک مرکز و تیم مسئول داشته باشید با هم صحبت کنید، کارها را مدیریت کنید، با توجه به اینکه وضعیت کشور خطرناک است، اجازه ندهید اوضاع بدتر شود.

کارشناس اقتصادی با اشاره به استعفای وحید شقاگی شهری، وزیر کار، در گفت و گو با فرارو گفت: در شرایطی که شرایط اقتصادی عادی است، اشتباه انتخاب فرد نامناسب برای پست های اقتصادی بسیار کمتر است زیرا بهای ناکارآمدی ناشی از درآمدهای نفتی پوشش داده می شود. بله، اما در شرایطی که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها در شرایط جنگ اقتصادی بوده‌ایم، اگر تصمیم‌های اشتباه گرفته شود و مردم مجبور به پرداخت هزینه‌ها شوند، این هزینه‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حالی که دولت سیزدهم در وضعیت اقتصادی بسیار بدی قرار داشت و تحریم ها همچنان پابرجا بود، روی کار آمد. در چنین شرایطی باید وزرایی با تجربه، توانمند، مشاور و همکار، با برنامه و تیم مدیریتی انتخاب می‌شد یا مجبور به استعفا می‌شد.

شقاقی گفت: عبدالملکی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه نداشت و با برخی از نمایندگان مجلس و همچنین نهادهای تصمیم گیری در کشور درگیر شد که هزینه بر است. در نتیجه برخی از اظهارات وی که در گذشته غیرواقعی بود به مذاق کارشناسان خوش نیامد و مجموعه این عوامل در نهایت عبدالملکی را خیلی زود و در کمتر از یک سال مجبور به استعفا کرد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به تصمیمات عبدالملکی اشاره کرد که شرایط سخت اقتصادی کشور را تشدید کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد باعث افزایش تورم و تورم بالا شد. همچنین با توجه به این تصمیم، نیروی کار در واحدهای تولیدی با تصمیمات وزارت کار تعدیل شد.

شقاگی همچنین با اشاره به اینکه به نظر می رسد تغییر در کابینه اقتصادی دولت ادامه دارد، خاطرنشان کرد: معتقدم وزرای صمت، کشاورزی، ارتباطات و کشور عملکرد خوبی نداشته اند و احتمالا تغییر خواهند کرد. چشم انداز.

دیدگاهتان را بنویسید