بدون هیچ نتیجه ای از انصراف از مذاکرات، در کنار ادعای فروش پهپاد به روسیه، بازی خطرناکی برای ایران به وجود آورده ایم/ می خواهیم سیاست ها را بازنگری کنیم.

بدون هیچ نتیجه ای از انصراف از مذاکرات، در کنار ادعای فروش پهپاد به روسیه، بازی خطرناکی برای ایران به وجود آورده ایم/ می خواهیم سیاست ها را بازنگری کنیم.

روز جدید جمعی از دیپلمات‌های سابق ایران در بیانیه‌ای هشدار دادند: در مرحله کنونی جهت‌گیری جهانی به‌ویژه آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از معترضان در حال حرکت است و رسانه‌های بیگانه دائما اخبار مربوط به این کشور را پوشش می‌دهند. تحولات داخلی با افزایشی که آنها می خواهند، خود پیامدهای سنگینی علیه منافع ملی ایران دارد، موضع گیری همزمان مقامات سیاسی این کشورها بر شدت نگرانی از رویکرد سیاست خارجی می افزاید.

متن بیانیه به شرح زیر است:

تامین منافع ملی و منافع شهروندان اولویت سیاست خارجی هر کشوری است. دولت ها با بهره گیری از همه ظرفیت ها و فرصت ها، موانع را برمی دارند و دستیابی به آن را ممکن می سازند. این در واقع تحقق ارزش هایی از قبیل ثبات سیاسی، امنیت و رشد قدرت ملی، ارتقای جایگاه بین المللی کشور، رونق اقتصادی و تضمین آینده ای روشن و باثبات برای مردم و افزایش عزت آنان در تعامل با جهان است.

از آنجا که سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و همواره با شرایط محیط سیاسی و اجتماعی در تعامل است و به دلیل اثربخشی متقابل این دو، سیاست خارجی منسجم و مؤثر که بر اساس منافع ملی تدوین شده باشد، حامی امنیت است. . و پایداری نظام و تسریع روند پیشرفت و توسعه کشور است و مشارکت و حضور افراد و نهادهای غیر مرتبط و ناشناس در این جایگاه کشور را با مشکلات فراوان، تهدیدات امنیتی و تحریم های جدی مواجه می کند.

جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تمامی ابزارهای زور و بازدارندگی و استفاده از تمامی ظرفیت ها و توانمندی ها و ارزیابی هزینه در مقابل سود، می تواند با تعیین چارچوب همکاری، مشارکت و رقابت با دولت ها. اتخاذ رویکردی واقع بینانه و عمل گرایانه برای کاهش تنش ها و ارتقای منافع ملی در مشارکت با دولت ها و جامعه بین المللی، به ویژه با همسایگان. تاکنون هیچ کشوری نتوانسته با سیاست خارجی بحران زا گامی در جهت توسعه و پیشرفت بردارد.

توجه به نکات و نکات زیر تا حدودی آسیب پذیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد و تصمیم گیرندگان را از اهمیت و جایگاه منافع ملی در سیاست خارجی آگاه می سازد:
1- آمریکا و غرب در اقدامی دسته جمعی به ابتکار روسیه، این کشور را به گرداب جنگ اوکراین کشاندند. این سوال که کدام طرف درگیری در این جنگ ویرانگر پیروز خواهد شد، موضوع بحث انگیزی است. اگرچه دولت ایران بی طرفی قانونی را زیر پا نگذاشته است، اما سوال اینجاست که آیا رویکرد کنونی ایران در قبال جنگ اوکراین به منافع نظام و کشور توجه کافی داشته است؟ همچنین جمهوری اسلامی ایران که از دیرباز پرچمدار مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان و مستضعفان در اقصی نقاط جهان بوده است، اکنون در شرایطی با این معضل افکار عمومی در داخل و خارج مواجه است که به مردم اوکراین توهین شد، جایگاه اخلاقی نظام اسلامی در این درگیری کجاست؟

ادعای اخیر مقامات اوکراینی مبنی بر ارسال پهپادها و تسلیحات موشکی ایران برای تقویت جبهه روسیه در جنگ اوکراین با واکنش های بی شماری از جمله تایید روسیه، ایالات متحده، دبیرکل ناتو، اتحادیه اروپا و اظهارات متناقض مواجه شده است. توسط مقامات ارشد ایرانی. این در حالی است که مسکو نگرش دوسوگرایانه ای نسبت به ایران اتخاذ کرده و با عربستان سعودی، ترکیه و کشورهای عربی رقیب یا دشمن ایران در فروش سلاح های پیشرفته و همکاری نفت و گاز با جمهوری اسلامی ایران همکاری نزدیک دارد. انتظارات ایران از این طرف همخوانی ندارد. بیم آن می رود که جمهوری اسلامی با جهت گیری خود در موضوع جنگ اوکراین اشتباه فاحشی مرتکب شود و عزت نظام اسلامی و حیثیت ملت ایران در دنیا لطمه بخورد و آیندگان ما را قضاوت کنند. .

در شرایط کنونی کشور، ورود مستقیم به یک جنگ ناخواسته که در طرف دیگر آن ناتو، بزرگترین اتحاد نظامی جهان قرار دارد، اتفاقی به شدت نگران کننده است. این در حالی است که وزرای خارجه روسیه و آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کرده و با ایجاد خط تلفن فوری برای کاهش تنش میان دو کشور موافقت کرده‌اند.

2- تیم جدید مذاکره کننده هسته ای ایران در مذاکرات احیای برجام علیرغم ماه ها مذاکره هنوز نتوانسته به نتایج ملموسی در این زمینه دست یابد و به دستاوردی در کاهش تحریم ها دست یابد که نشان دهنده ناتوانی دولت در حل مشکلات و مشکلات است. نتیجه این ناتوانی را می توان در انباشت مطالبات مردم و نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی دانست.

توقف مذاکرات هسته ای در کنار ادعای فروش هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات موشکی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، بازی خطرناکی را برای ایران ایجاد کرد و اروپا و آمریکا را در موقعیتی قرار داد که علاوه بر تحریم های جدید علیه روسیه ایران، جمهوری اسلامی اقدام کن، به عنوان نقض آشکار قطعنامه 2231، آن را در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار دهند و احتمالاً ماشه را علیه ایران فعال کرده و تمامی تحریم های بین المللی را برگردانند.

3- مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری، انفجار قیمت و کاهش ارزش پول ملی همراه با فشار اجتماعی و سوء مدیریت و ناکارآمدی ناشی از رویکردهای مغایر با منافع ملی است که تداوم آن موجب افزایش بی اعتمادی عمومی به ویژه در بین قشر جوان شده است. ; نسلی که آینده روشنی را پیش روی خود نمی بیند، اعتماد به کارگزاران و مشروعیت نظام را زیر سوال می برد که به ناچار بی ثباتی در داخل ایجاد می کند، سیاست خارجی را تضعیف می کند و امکان استثمار بیگانگان را فراهم می کند.

در حال حاضر جهت گیری جهانی به ویژه آمریکا و اروپا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از معترضان در حال حرکت است و رسانه های خارجی پیوسته اخبار تحولات داخلی را با افزایش مطلوب خود پوشش می دهند که خود پیامدهای شدیدی دارد. موضع گیری همزمان مقامات سیاسی این کشورها نگرانی از رویکرد سیاست خارجی را تشدید می کند.

گوش دادن و تعامل با نخبگان، دلسوزان و معترضان توسط دولتمردان از شدت نگرانی می کاهد و امکان حل مسالمت آمیز مشکلات و حل مسالمت آمیز را فراهم می کند.

ما امضاکنندگان این بیانیه، جمعی از سفرا و دیپلمات‌های ارشد سابق جمهوری اسلامی ایران، با کوله بار تجربه‌ای که در طول دهه‌ها رویداد کور در سنگرهای خارجی انباشته‌ایم، در این لحظه حساس و سرنوشت‌ساز گوری داریم. وظیفه و مسئولیت در قبال کشور و مردم فهیم ما، به ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم که آینده سازان ایران هستند، احساس حق دارند و خواستار تجدید نظر در سیاست و حکومت داری، تعادل در سیاست خارجی با همه دولت های کوچک و بزرگ و تاثیرگذار هستند. ، تعامل سازنده با همه کشورهای جهان به ویژه با همسایگان. با تاکید بر محوریت منافع ملی. ما معتقدیم اصلاح امور جز با قانون گرایی و شفافیت، دموکراسی و شایسته سالاری، پاسخگویی و شنیدن حرف های دل هر جریان و عقیده ای در خور مصالح کشور، مبارزه جدی و قاطع با فساد و رانت، اجرای قوانین امکان پذیر نیست. قوانین و مقررات معطل اعتماد و تعهد جوانان به نقش و جایگاه نخبگان در برنامه ریزی و تصمیم گیری اجرا خواهد شد. تنها از این طریق است که می توان کشور را از سختی ها و بحران ها خارج کرد و امید و نشاط را به ملت و کشور بازگرداند و نارضایتی و ناآرامی که باعث سیل و مهاجرت و فرار مغزها و سرمایه های ملی شده است. بله، تمام شد

تهران – 20 آبان 1401 شمس

امضا کنندگان:
مسعود ادریسی
جواد آسایش
کورش احمدی
مصطفی علایی
سید همایون امیر خلیلی
جواد انصاری
برکت خدا
بانک مرتضی
محمد بختیاری
نصرت الله تاجیک
مرتضی توسلی
بهمن حسین پور
عباس حقیقت
مرتضی حلاج
ابوالقاسم دلفی
محمد رئیسی
طاهر ربانی
ابراهیم رحیم پور
سیدجلال ساداتیان
ناصر سرمدی
محسن شریف هدایی
حمیدرضا شیرهدایی
محمود صدری
حسن طاهریان
رضا طباطبایی
جاوید قربان اولی
اصغر قریشی
وحید کریم نیا
علی اشرف مجتهد شبستری
سید مهدی محبی
منصور معظمی
سید حسین موسویان
حسین نصیری
علی نعمت اللهی
سید موسی هاشمی گلپایقانی

دیدگاهتان را بنویسید