تصمیمات اشتباه تیم عبدالمالکی چه ضربه ای به کارگران و بازنشستگان وارد کرد؟

تصمیمات اشتباه تیم عبدالمالکی چه ضربه ای به کارگران و بازنشستگان وارد کرد؟

بحث افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران بر اساس قانون تامین اجتماعی به یک آشفتگی پیچیده تبدیل شده است که تاکنون هیچ نهادی نتوانسته آن را حل کند. ماجرا از این قرار بود که بر اساس مصوبه شورای عالی کار 57 نفر به حقوق کارگران اضافه شدند و در واقع تیم عبدالملکی در وزارت کار و چهره هایی مانند سردار رایت بدون هیچ تخصصی از سپاه به این وزارتخانه منتقل شدند. اقتصاد یا قانون کار، آنها فرض می کردند که فقط دستمزد کارگران بخش خصوصی افزایش می یابد و هیچ ربطی به دولت، صندوق های بازنشستگی و بانک های دولتی نداشتند. این بدان معناست که هزینه های دولت 57 درصد افزایش یافته است.

این تصمیم که توسط وزارت کار تصویب شد، هم از سوی دولت و هم از سوی خود شرکت ها مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان تیم عبدالملکی می گویند بسیاری از شرکت های دولتی تا 10 درصد سود دارند و حتی برخی از آنها زیان ده هستند، بنابراین اعمال افزایش 57 برابری دولت در عمل به معنای سقوط قوه مجریه است. شبیه.

دولت تصمیم عجیبی برای حل این مشکل گرفته و به پیشنهاد عبدالملکی، وزارت کار اعلام کرد که حقوق کارگران بخش خصوصی 57 درصد افزایش می یابد، اما حقوق کارگران شاغل در شرکت های دولتی افزایش می یابد. تنها با 10 درصد . این تصمیم غیرمنطقی و عجیب اعتراض گسترده بازنشستگان و کارمندان غیررسمی شرکت های دولتی را برانگیخت. آنها معتقد بودند که مشمول قانون کار هستند و حقوق آنها توسط دولت تعریف نشده است تا خود دولت بتواند در تعیین دستمزد ماهانه کارگران و بازنشستگان، همانطور که عموماً اختیار دارد، مستقیماً وارد عمل شده و دخالت کند. دستکاری حقوق کارگران و کارگران غیررسمی وجود ندارد.

فرامرس توفیقی، رئیس کمیسیون شورای عالی کار به ایلنا گفت: دولت یکی از سه طرف شورای عالی کار است و وقتی لایحه مزد را امضا می کند باید به آن پایبند باشد. این قطعنامه برای هر سه طرف شورا لازم الاجرا است. همانطور که کارگران و کارفرمایان باید به آن پایبند باشند، دولت نیز باید کاملاً به قطعنامه ای که امضا کرده است متعهد باشد. گفتن «مرگ خوب است، اما برای همسایه» اصلاً درست نیست. اینکه دولت قصد دارد تعداد کارگران مشمول قانون کار را ده درصد افزایش دهد کاملا خلاف قانون است و مصداق غیرقانونی بودن یکی از سه طرف شورای عالی کار است.

به این ترتیب تیم عبدالمالکی به دلیل بی اطلاعی از موضوع و اینکه نمی دانستند ذینفعان قانون کار چه کسانی هستند، یکی از بزرگترین چالش ها را برای دولت اصلی ایجاد کردند و اکنون راهی برای حل مشکل وجود ندارد. دولت نمی تواند و نمی تواند افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران را بپردازد و حتی قدرت تغییر تصمیم افزایش دستمزد کارگران را ندارد.

حسن صادقی: دولت می خواهد قانونی را که تصویب کرده تغییر دهد
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: متأسفانه دولت با بی توجهی به عرف و رویه فعلی، می خواهد قانون مصوب خود را با تکیه بر قانونی بودن کار خود تغییر دهد و تلاش می کند. توسط نمایندگان مستمری بگیران سراسر کشور برای نشان دادن اینکه تصمیم کابینه خلاف قانون اساسی است تاکنون ناموفق بوده است.

صادقی با بیان اینکه اتحاد دولت به ضرر اقشار عقب نشینی و تضعیف شده است، گفت: ما علاقه ای به این مصوبه نداریم و نقد اساسی دارد اما راه افزایش حقوق ها بر اساس این مصوبه این است که حداقل مشمولان سازمان تامین اجتماعی. به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول شامل 900 هزار نفر است که حدود 2 میلیون تن دریافت می کنند و مقرر شد 57 درصد به حقوق این افراد اضافه شود. گروه دوم حداقل دستمزدشان 30 سال است و مقرر شده است که اگر حداقل دستمزدشان به 5500 نرسد، افزایش دستمزدشان به 5 میلیون و 600 هزار تن برسد. اگر فردی طبق فرمول تامین اجتماعی حداقل 2700 تا 3600 حقوق می گرفت، باید حقوقش به 5 میلیون و 700 هزار تن می رسید.

صادقی با بیان اینکه اکنون توپ در حوزه تامین اجتماعی است و باید سریعا پیگیر مطالبات مستمری بگیران باشد، با استناد به بند «ع» مبنی بر اینکه سازمان موظف به دریافت مطالبات خود از دولت است، گفت: تا جایی که اطلاع داریم افزایش حقوق بازنشستگی.» . اخیرا که بازنشستگان اعتراض کردند این اعتراض به عدم اجرای مصوبه شورای عالی کار یعنی. افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تن که هواپیما برای سایرین تایید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید