تکذیب شایعه لغو حقوق و دستمزد کارگران

تکذیب شایعه لغو حقوق و دستمزد کارگران

روز جدید : رئیس کمیته مزد شورای عالی کار: هیچکس در کشور جز مقام معظم رهبری نمی تواند این رای را لغو کند.

در آخرین ساعات سه شنبه شب خبری در اخبار منتشر شد که جامعه کارگری را بهت زده کرد. این خبر مربوط به جلسه احزاب کارگری و کارفرمایی در وزارت کار برای بررسی دستمزدهای سال 1401 است که البته از سوی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار تکذیب و اعلام شد و کارگران باید نگران حقوق خود نباشند. زیرا لایحه مزد به قوت خود باقی است و تغییری نخواهد کرد، اما افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران در سال 1401 از همان ابتدا مورد اعتراض نمایندگان کارفرمایان قرار گرفت و بلافاصله پس از تعیین دستمزد در اسفندماه سال گذشته هشدار دادند. این افزایش دستمزد در نهایت به ضرر کارگران خواهد بود و به دلیل ناتوانی در پرداخت، کارگران اخراج و کارگران مجبور به بازنشستگی خواهند شد، زیرا فشار اقتصادی بر بنگاه‌های اقتصادی، خواسته یا ناخواسته اقتصاد کشور را به سمت مدل‌های غیررسمی سوق می‌دهد. سنگینی بر سیاست اقتصادی کشور

خبر جعلی است

فرامرز توفیکی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره احتمال تغییر دستمزد کارگران به اعتماد گفت: از آنجایی که آمار بیمه فروردین کارگران هنوز رد نشده است، بنابراین می توان به تعداد تعدیل نیروها و بیکاری ها پی برد یا اینکه این بیکاری مربوط به افزایش دستمزد در سال 1401 است یا خیر. وی گفت: این مطالعه در ایران وجود ندارد، بلکه در کشورهای دیگر وجود دارد. درستی و کوری نمی تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد. توفیقی با اشاره به فشارهای اعضای اتاق در این زمینه افزود: به احتمال زیاد این افزایش دستمزد باعث تحریک تقاضای بازار کار می شود که با تعدیل مراکز تصمیم گیری برای صنعت کشور، قدرت آنها را افزایش می دهد. این افراد با وارد کردن کالاهای بیشتر به کارگزاری، دلالی و تجارت خود بر ثروت خود افزوده و جوانان را ناامید و نیروی کار را تضعیف خواهند کرد. آنها این کار را نمی کنند و سعی می کنند مشکلات خود را در فضای مجازی مطرح کنند و در توئیتر طوفان راه بیندازند و از دولت باج بگیرند و دولت به آنها باج ندهد تصمیم شورای عالی کار قطعی و امضا شده است. توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایان و دولت، یعنی طبق قانون هیچ امضایی بر امضای دیگر ارجحیت ندارد و هیچکس در کشور جز ولی فقیه نمی تواند آن رای را پس دهد.

توفیقی خاطرنشان کرد: اگر در سال جدید تغییراتی برای برخی از کارگران ایجاد می شود به دلیل نبود روحیه مطالبه گری در برخی صنوف است. به عنوان مثال، من سال هاست که در رادیو حضور ندارم، اگرچه تلفنی با آنها مصاحبه می کنم، بنابراین وقتی به رادیو رفتم، عده ای از وضعیت شغلی خود گلایه کردند و گفتند با مشتریانی که پول نمی دهند قرارداد بسته اند. به موقع پرداخت کنند و به آنها وام نمی دهند و با مشکلات زیادی مواجه شده اند. این هرگز برای آنها اتفاق نمی افتد. رئیس هیئت مدیره گفت: البته خبر اخراج کارگران به دلیل افزایش حقوق را هم خواندم و در این باره با برخی از مدیران صنعت صحبت کردم که اعلام کردند دوباره حقوق را پرداخت کرده ایم و دستور پرداخت آن را داده ایم. شورای عالی کار چک هایی که باید پرداخت شود را هم داده و امضا کرده ایم. توفیقی گفت: نکته حائز اهمیت این است که نگرانی در صنعت برای افزایش دستمزدها در اولویت نیست و شاید جزو زنگ خطرهای ششم و هفتم باشد چرا که این قشر بیشتر با مشکلات مالیاتی و بانکی، بیمه و … مواجه هستند.

این جلسه در حال حاضر لغو شده است

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در پاسخ به این سوال که آیا جلسه کاهش دستمزد برگزار می شود یا خیر، گفت: این موضوع از همان ابتدا از سوی تجار بخش خصوصی مطرح شده بود که بسیار تحریک آمیز بود، اما این موضوع جلسه تا دستور بعدی توفیقی در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته تغییری در دستمزد اتفاق افتاده است؟ این جلسات فقط یک بار در سال برگزار می شود و این جلسات هرگز دو بار و البته سال ها پیش هرگز برگزار نشده است.» جلسات فقط یک بار تشکیل شده که در راستای توصیه بوده و هیچ گاه تخلفی از رای صورت نگرفته است و امروز کارفرما به دلیل بی اطلاعی از قانون سعی در سوء استفاده از این شرایط دارد.

دیدگاهتان را بنویسید