تیم مذاکره کننده ایرانی باید به فضای سیاسی داخلی آمریکا توجه ویژه داشته باشد

تیم مذاکره کننده ایرانی باید به فضای سیاسی داخلی آمریکا توجه ویژه داشته باشد

روز جدید هرکس صادقانه به این تصویر بزرگ نگاه کند، تصویر سازنده ایران را به فال نیک خواهد گرفت، در حالی که مخالفان کنونی برجام در آمریکا وعده شکستن معاهده و قانون شکنی از این پس را می دهند.» و اروپایی ها می گویند، به آن امتیاز دهید. آمریکایی ها می دانند که اصولگرایان و خود دکتر باقری سابقه مخالفت با برجام را دارند. آنها با تکیه تلویحی بر همین ماجرا، می خواهند نیت تیم مذاکره کننده ایرانی را زیر سوال ببرند و القا کنند که دولت ایران عملاً قصد احیای توافق را ندارد.»

یک تحلیلگر سیاست خارجی گفت: امیدوارم تیم جدید در اجرای استراتژی مذاکره خود به فضای سیاسی داخلی آمریکا که عامل تعیین کننده ای برای مخالفان برجام در کنگره است و تبعات قانونی ناشی از آن توجه ویژه ای داشته باشد. هر اقدامی.”

وی در تحلیل دور هفتم مذاکرات در وین گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا با رویکرد کلان به موضوع از بالا نگاه می کنیم. جناح اصولگرا در ایران که از منتقدان سرسخت غرب است و غربی ها آن را «ضدآمریکایی» می شناسند، قدرت را به دست گرفته است. بسیاری از مسئولان امروز از منتقدان برجسته برجام بوده اند. حتی مذاکره کننده ارشد ایران، آقای باقری نیز همواره منتقد برجام بوده است. حتی برخی نزدیکان به دولت به این مذاکرات اعتراض کردند اما با وجود این، تیم مذاکره کننده ایرانی که از همین دولت است با حدود 40 کارشناس از جمله سه معاون وزیر و برخی از مسئولان برجام وارد وین شدند. “برای انتقال این. ایران برای دستیابی به نتایج جدی و مصمم است.»

وی افزود: آقای باقری همچنین در مصاحبه ها و گفتگوهای رسانه ای در وین و در آخرین مصاحبه خود با الجزیره مواضع معقول، قانونی و عملی ارائه کرد، علیرغم برخی لابی گری ها در واشنگتن که گفته بود ایران آماده است به طور کامل از سر گرفته شود. برجام نه، آنها به صراحت اعلام کردند که ایران آماده اجرای کامل تعهداتش است. هرکس صادقانه به این تصویر گسترده نگاه کند، تصویر سازنده ایران را به فال نیک خواهد گرفت، در حالی که مخالفان برجام در آمریکا پیش از این وعده نقض عهد و قانون شکنی داده اند. بنابراین من به طور کلی در مورد روند مذاکره مثبت هستم، البته به دلیل کیفیت حضور و فرم. اکنون که جزئیات بیشتری از محتوای پیشنهادات ایران منتشر شده است، می توان در مورد آن اظهار نظر کرد.»

نصری با بیان اینکه پیشنهادات آمریکایی‌ها بی‌اهمیت و اروپایی‌ها ناامیدکننده است، گفت: «موضع ایران را نمی‌توان با توجه به آنچه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌گویند قضاوت کرد». آمریکایی ها می دانند که اصولگرایان و خود دکتر باقری سابقه مخالفت با برجام را دارند. بر اساس همین داستان، آنها می خواهند نیت تیم مذاکره کننده ایرانی را زیر سوال ببرند و پیشنهاد کنند که دولت ایران واقعاً قصد احیای توافق را ندارد و فقط می خواهد برای پیشبرد برنامه هسته ای خود زمان بگذارد – در مورد ساخت بمب اتمی بخوانید. این گونه تصاویر و داستان‌های رقیب به آمریکایی‌ها از نظر آنها اعتبار اخلاقی می‌بخشد، وجهه آنها را به عنوان مقصر اصلی در شرایط کنونی پاک می‌کند و موضع مذاکره آنها را علیه ایران آلوده به تقلب و تهمت تقویت می‌کند. به همین دلیل است که آمریکایی ها همیشه از این برتری رسانه ای نسبت به ایران استفاده کرده اند. در دولت قبل این کار را کردند و مستقیما دکتر ظریف و اراکچی و تیم مذاکره کننده ایرانی را کشتند و با تیم جدید هم به این کار ادامه خواهند داد.»

این حقوقدان بین الملل ادامه داد: معتقدم تا زمانی که از جزئیات پیشنهادات ایران ندانیم نباید عملکرد تیم مذاکره کننده و دکتر باقری را قضاوت کنیم. این شیوه نقل قول‌های آمریکا، نقل قول‌های پراکنده، بریده‌های روزنامه و حتی یادداشت‌های روزانه دیپلمات‌های سابق آمریکا به خاطر تهمت زدن به تیم خودمان، در سال‌های اخیر آسیب زیادی به منافع ملی وارد کرده و به نفع تکرار آن نیست. سمت “

نصری در پاسخ به این سوال که ایران چه تغییرات احتمالی در پیش نویس توافق کرده است، گفت: من دقیقا نمی دانم تیم دکتر باقری چه تغییراتی را درخواست کرده است. من حتی فکر نمی کنم که این درخواست در آغاز مذاکرات تاکتیکی تر از هر چیز دیگری باشد. به عنوان مثال، تیم مذاکره کننده دکتر باقری ممکن است این تغییرات را برای تأثیرگذاری بر ارزیابی طرف مقابل از رویکرد دولت جدید درخواست کرده باشد، یا ممکن است به آنچه در شش دور قبلی «موافقت شده» اعتراض داشته باشد و امتیازاتی را برای آنچه که «غیر» است دریافت کرده باشد. موافقت شد” “اما به تدریج، مذاکرات یک کار پیچیده و چند وجهی است که شامل انواع تاکتیک های فنی و روانی است. در نتیجه تا زمانی که از جزئیات متن قبلی و این پیشنهاد اطلاعی نداریم و تا زمانی که از ملاحظات پنهان و استراتژی مذاکره تیم جدید اطلاعی نداریم، ارزیابی منفی از این موضوع مناسب نیست. . افکار عمومی و بازار ارز نباید با تحلیل ها و پیش بینی های منفی دامن بزند.

وی گفت: در دولت قبل هر بار که تیم مذاکره کننده سعی می کرد از یک تاکتیک خاص مذاکره یا ترفند روانی برای امتیازگیری استفاده کند، در داخل کشور از اظهارات و مواضع آن برای تخریب و توهین استفاده می شد. به عنوان مثال، اگر یک مقام دولتی از یک تریبون بین المللی در مورد عدم اقدام طرف مقابل برای قرار دادن آن در کانون توجه صحبت کند، یا اگر یک دیپلمات ارشد در مورد الزام آور بودن وظایف وزیر امور خارجه ایالات متحده به دلایل قانونی اظهار نظر کند. برجام، وزیر امور خارجه و اصل مذاکره را زیر سوال برد و با تیترهای «تقریباً هیچ» و «امضای کری تضمین شده» مورد استقبال قرار گرفت. بدیهی است که انجام این کار با دولت جدید و تیم مذاکره کننده به نفع ملی نخواهد بود.»

وی افزود: در این مرحله تنها توصیه یا نکته ای که می توان مطرح کرد این است که امیدوارم تیم جدید در اجرای استراتژی مذاکره خود به سمت فضای سیاسی داخلی در آمریکا حرکت کند که برای مخالفان برجام در کنگره یک عامل تعیین کننده است. . و همچنین عواقب قانونی آن، “او گفت. به هر یک از اقدامات خود توجه ویژه ای داشته باشید. به عنوان مثال، یک تغییر خاص در متن توافق شده می تواند به کنگره اجازه دهد قانون اینارا را احیا کند (که دولت را ملزم می کند توافق نامه ای با ایران را برای بررسی، رد یا تصویب با اکثریت دو سوم به کنگره ارائه کند). راه را برای ورود کنگره و تصرف آن هموار کرد. به هر حال دکتر ظریف و اراکچی به همه این ظرافت ها و زوایای توجه کرده اند و مهم است که در دوره جدید به این ملاحظات توجه شود.»

نصری درباره دلیل ضرب الاجل طرف های مذاکره کننده گفت: از نظر آمریکا زمان محدود است، زیرا اگر پیشرفت فنی ایران در حوزه هسته ای از حد معینی فراتر رود، معتقدند احیای برجام دیگر اهمیتی نخواهد داشت. از سوی دیگر، زمان محدود است زیرا در طول فرآیند مذاکره، طرف های متخاصم در کنگره و همچنین لابی های اسرائیلی در واشنگتن این فرصت را خواهند داشت که طرح ها و لوایح خود را برای مشروعیت بخشیدن به سیاست فشار حداکثری و سلب حق رای ارائه کنند. آنها باید برای رفع مهم ترین تحریم ها از طریق قانون گذاری اقدام کنند. از دست دادن زمان همچنین به اسرائیل فرصت های بیشتری می دهد تا از طریق عملیات تروریستی علیه تأسیسات هسته ای ایران و حملات سایبری، توازن میز مذاکره را بر هم بزند».

این کارشناس بین الملل گفت: قطعاً ادعای برخی از مقامات نزدیک دولت این نیست که پیش نویس پروژه در 6 دور قبل اساساً برای ایران مفید نبوده است. تیم ظریف متشکل از کارشناسان غیرحزبی، غیرسیاسی و حرفه ای متعهد به منافع ملی و مصالح مردم بود. البته در تهیه پیش نویس و مذاکره، منافع اقتصادی مردم در نظر گرفته می شود. در این روند، متحدان ایران را نیز در وین پای میز مذاکره آوردند.

او در پایان گفت: چندین گره وجود دارد. یکی سیستم اشتباه دو حزبی در ایالات متحده است که با انتقال قدرت عملاً ثبات و انسجام سیاست خارجی این کشور را از بین برده است. یعنی هر توافقی با دولت یک حزب با روی کار آمدن طرف دیگر قابل لغو است. این مشکلی است که همه دنیا با آمریکا دارند و باید ببینیم دیگران چگونه با آن تعامل می کنند تا منافع خود را دنبال کنند. گره دیگر برتری سیاست داخلی بر سیاست خارجی در هر دو کشور و در نتیجه کاهش عمل گرایی در فرآیند تصمیم گیری است. ثالثاً، دامنه مذاکرات محدود به موضوع هسته ای است و سایر موارد اختلاف و تنش بین دو کشور حل نشده باقی مانده است. در عمل، این بدان معناست که هر اختلاف دیگری می تواند منجر به فروپاشی توافق منعقده در زمینه هسته ای و در نهایت عدم ارتباط مستقیم مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی شود. در واقع، ایران و آمریکا برای حل مناقشه بر سر یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موضوعات سیاست بین‌الملل، از طریق پنج میانجی که هر کدام منافع خاص خود را دارند، با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و موقعیت خود را بین تهران و واشنگتن ارتقا می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید