ثروتمندترین مرد جهان در حال تغییر توییتر است

ثروتمندترین مرد جهان در حال تغییر توییتر است

روز جدید سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان، هیئت مدیره توییتر روز دوشنبه اعلام کرد که با پیشنهاد 44 میلیارد دلاری ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین مرد جهان، برای خرید این شبکه اجتماعی معروف و مهم موافقت کرده است. البته هنوز اطلاعات کمی در مورد برنامه های ایان ماسک برای توییتر وجود دارد، اما طبق شواهد موجود، انتظار می رود ماسک به ازای هر سهم 54.20 دلار به صورت نقدی بپردازد.
این در حالی است که در چند روز اخیر گمانه زنی های مختلفی مبنی بر خرید ایلان ماسک از توییتر مطرح شده است. با این حال، طبق بیانیه اعضای هیئت مدیره توییتر، ماسک قرار است حدود 21 میلیارد دلار به صورت نقدی و مابقی را به عنوان سرمایه نهایی به عنوان وثیقه پرداخت کند.

در این راستا، ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین مرد جهان، قبلاً کنترل کامل توییتر را به دست آورده است. با این حال هنوز سوالات مهم و کلیدی درباره برنامه های آینده او برای این شبکه اجتماعی پرطرفدار وجود دارد که بی پاسخ مانده است.

چند سوال مهم

طبق گزارش CNBC: یکی از بزرگترین سوالاتی که توییتر با آن مواجه است این است که چه کسی ماسک را به عنوان مدیرعامل جدید منصوب می کند؟ مدیر عامل فعلی پاراگ آگراوال تنها پنج ماه پس از استعفای جک دروسی، بنیانگذار توییتر، این مسئولیت را بر عهده دارد. آگراوال در این مدت کوتاه با چالش ماسک مواجه شد. ایلان ماسک 9 درصد از سهام توییتر را خرید و در هیئت مدیره درباره آن صحبت کرد. با این حال، ماسک در نهایت عضویت خود در هیئت مدیره را لغو کرد و به فکر خرید توییتر افتاد. این چیزی است که آگراوال در مورد آن هشدار می دهد.

چالش هیئت مدیره

یکی دیگر از مسائل مهم برای اعضای هیئت مدیره توییتر است. رئیس هیئت مدیره برت تیلور قبلاً اقداماتی را برای محدود کردن ماسک انجام داده است. اگرچه ماسک از حضور در توییتر اجتناب کرد، اما اکنون با خرید کامل شرکت دست بالا را برای انتخاب اعضا خواهد داشت. برخی حتی حدس می زنند که ماسک ممکن است در ائتلاف با جک دورسی، بنیانگذار توییتر، نیروها و پرسنل جدیدی را به ساختار رهبری شرکت اضافه کند.

در همین راستا اگرچه خرید توییتر توسط ایلان ماسک تایید شد، اما میزان کنترل وی بر این شرکت هنوز مشخص نیست. ماسک در حال حاضر مدیرعامل تسلا با ارزش بازار 1 تریلیون دلار و همچنین مدیرعامل اسپیس ایکس با ارزش بازار 100 میلیارد دلار است. علاوه بر این، ماسک مالک شرکت های دانش بنیان مانند Neuralink و The Boring Company است. با این حال، مشخص نیست که آیا او به عنوان مالک آمازون، جف بزوس، که پس از خرید واشنگتن پست کنترل مجموعه را به یک تیم مدیریت مستقل سپرد، یا شخصاً کنترل توییتر را در دست خواهد گرفت. همه این پاسخ ها به آینده موکول شده اند و تا حد زیادی می توانند سرنوشت آینده توییتر را تعیین کنند.

توییتر به کجا می رود؟

ایلان ماسک تاکنون تلاش کرده تا نظرات مختلفی از جمله بیش از ۸۳ میلیون دنبال کننده در توییتر را درباره روند آینده این شبکه اجتماعی جمع آوری کند. در واقع اکنون سوال اصلی این است که آیا او بر اساس خواسته های پیروانش تصمیم می گیرد؟

وی تاکید کرد که آزادی بیان اساس دموکراسی موثر است و توییتر مکانی خواهد بود که علاوه بر آزادی بیان، موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ماسک گفت: «تویتر پتانسیل بالایی دارد و من مشتاقانه منتظر همکاری با این شرکت و جامعه کاربران آن هستم.

حال سوال این است که نقاب آزادی بیان یعنی چه؟ او روز دوشنبه در توئیتی نوشت: «امیدوارم بدترین منتقدان من در توییتر بمانند، زیرا این آزادی بیان است. آیا او اجازه می دهد همه بمانند؟ ما می دانیم که آزادی بیان برای یک شرکت خصوصی لزوماً آن چیزی نیست که در متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمده است.

آیا ترامپ به توییتر بازخواهد گشت؟

سال گذشته، حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در شبکه های اجتماعی به دلیل نقض قوانین توییتر مسدود شد. اقدامی که به جز ترامپ بسیاری از سیاستمداران محافظه کار را خشمگین کرده است.یان ماسک به صراحت اعلام کرده که سیاست سانسور این شرکت را نمی پذیرد. پس آیا ترامپ به توییتر بازخواهد گشت؟ اگر این اتفاق بیفتد، چند کاربر ضد ترامپ می توانند توییتر را ترک کنند؟

ترامپ روز دوشنبه به CNBC گفت که حتی اگر ماسک این ممنوعیت را لغو کند به توییتر بازنخواهد گشت. او گفت: “زمانی که در کاخ سفید بودم، کارهای زیادی در توییتر انجام دادم، اما آنها من را ناامید کردند. چالش دیگر ماسک این است که ساختار جدید حقوق و دستمزد در توییتر اکنون چگونه خواهد بود.” می دانیم که صنعت فناوری یک بازار باریک و بسیار رقابتی است که مدیران آن تحت فشار دائمی برای حفظ کارمندان و متخصصان و همچنین شرکت هستند. در این شرایط، چه تضمینی وجود دارد که کارمندان توییتر به همکاری با او ادامه دهند؟ این یک سوال مهم برای ایلان ماسک است که چگونه می خواهد قدرت خود را حفظ کند یا از پتانسیل جدید استفاده کند.

انگیزه خرید توییتر را بپوشانید

می دانیم که با انتشار خبر گفتگوی ماسک با توییتر، سهام این شرکت حداقل 6 درصد افزایش یافته و گفته می شود سهامداران قیمت هر سهم را 38 درصد بالاتر از قیمت فعلی دریافت خواهند کرد. به گزارش فست‌کمپانی. به گزارش رویترز، پس از اعلام اینکه ماسک برای خرید توییتر 46.5 میلیارد دلار پیشنهاد داده است، بسیاری از سهامداران این شرکت از این اقدام استقبال کردند. به همین دلیل، در صورت ادامه روند صعودی قیمت سهام توییتر، نه تنها از نظر اقتصادی در ابتدا، بلکه در آینده برای سایر اقدامات بلندپروازانه نیز شرایط را مساعدتر خواهد کرد.

ثروتمندترین مرد جهان ادعا می کند که توییتر را به دلیل اهمیت آن برای آزادی بیان خریده است نه پول. بیایید این گفته را باور کنیم. اما مشکل اینجاست که حتی اگر ماسک توییتر را بخرد، او می‌گوید، به دلیل علاقه‌اش به آزادی بیان، باید انتظار داشته باشد که شرکت همچنان به پیروزی برسد تا این سیستم بقای خود را حفظ کند. حداقل، ماسک باید انتظار داشته باشد که توییتر به همان اندازه که برای خرید پرداخت کرده، ارزش خود را حفظ کند.
اما توییتر با همه محبوبیت و اهمیتش، چالش ها و محدودیت های خاص خودش را دارد. این محدودیت‌ها در مورد حمایت مالی، تجارت آزاد و تبلیغات اعمال می‌شود. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که بدانیم توییتر در مقایسه با گوگل و فیس بوک که در سال گذشته به ترتیب 257 و 117 میلیارد دلار درآمد داشتند، تنها 5 میلیارد دلار درآمد داشت.

به گفته وب سایت VOX، ماسک ممکن است برنامه هایی برای نیروهای خود در توییتر داشته باشد. در واقع، در حالی که تعداد کارمندان در توییتر در سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است، هنوز از 7500 تجاوز نمی کند. در صورتی که این تعداد تنها 10 درصد از کارمندان فیس بوک است. به همین دلیل است که نگرانی در مورد درآمد کارکنان برای ایلان ماسک بسیار مهم است. زیرا هر کارمند سالانه 1 میلیون دلار برای توییتر درآمد دارد، در حالی که تسلا برای هر کارمند 760000 دلار درآمد دارد.

از سوی دیگر، اگرچه رشد مخاطبان توییتر در سال های اخیر افزایش یافته است، اما همیشه آسان نیست. توییتر همواره سعی کرده مخاطبان بیشتری را جذب کند و در این راستا اقداماتی را انجام داده است. به همین دلیل است که از اعلام پایگاه مصرف کننده ماهانه خود در سال 2019 منصرف شد. از این نظر تبلیغات، برندسازی رسانه ای و ایجاد فضا برای کاربران مختلف به تنهایی کافی نیست. اگر این کار می کرد، شبکه اجتماعی حقیقت دونالد ترامپ احتمالا اکنون موفق می شد، حتی شهر ارواح به لطف تبلیغات گران تر. واقعیت این است که تبلیغ‌کنندگان اکنون می‌خواهند بیشتر روی افراد تأثیرگذار هزینه کنند که می‌توانند مشتریان بیشتری را به رسانه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام و تیک تاک جذب کنند. قابلیتی که در توییتر از دست رفته است. در واقع تنها نفوذ رسانه ها و اخبار پاسخگوی توئیتر نیست و باید دید ایلان ماسک تا چه حد می تواند با پیام های خود طوفان تبلیغاتی ایجاد کند؟

اما برگ برنده ماسک و همچنین تهدید او این است که بخشی از معامله توییتر او توسط بانک ها تامین مالی می شود که در نهایت پول آنها را پس خواهند گرفت. بخشی دیگر از پول توسط سهام تسلا تامین می شود، سهامی که از یک سو ارزش بالایی دارد و از سوی دیگر ناپایدار است. به همین دلیل، دلیل اقدامات ایلان ماسک را هر چه که باشد، نمی توان آن را فارغ از مشوق های مالی و استفاده از بستر رسانه ای قدرتمند توییتر دانست. کدام یک در ماه های آینده نشان خواهد داد که آیا او این کار را فقط به دلیل جذابیت توییتر و جاه طلبی های شخصی خود انجام داده است یا به دلیل اهداف مالی بزرگتر؟

دیدگاهتان را بنویسید