جاه طلبی های غرب در مورد مسائل منطقه ای و موشکی باید در مذاکرات بسته شود


ساعت: 17:09
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812563

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به روند مذاکرات گفت: یکی از تحولاتی که در هر توافقی باید مورد توجه قرار گیرد، بسته شدن جاه طلبی های غرب در مسائل منطقه ای و موشکی است. برنامه دفاعی ما غیرقابل مذاکره است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هزریان، نماینده مردم تهران در مجلس، ظهر امروز چهارشنبه در همایش احیای هیچ بسیج دانشجویی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: آمریکا باید تکرارش را در نظر داشته باشد. مسئولیت ها

رئیس کمیسیون سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون قانون اساسی نود، ادامه داد: بحث اصلی ما در مذاکرات، رفع تحریم ها است. زیرا اگر تحریم ها لغو نشود، اصل مذاکره زیر سوال می رود. تجربه ما نشان می دهد که تعلیق یا تعلیق تحریم ها برای ایران موثر نیست. به همین دلیل است که نباید در مذاکراتی که منجر به لغو تحریم ها نمی شود شرکت کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین تحریم‌هایی که در این مذاکرات برداشته می‌شود شامل همه دستورات رئیس‌جمهور آمریکا، تحریم‌های آیسا مانند قانون تحریم‌های ایران، تحریم‌های نفتی، تحریم‌های بانک مرکزی، تحریم‌های سیصدا، تحریم‌های ایفکا است که در مورد تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند و همه هستند. همکاری با ایران در زمینه تسلیحات کند، تحریم کاتز و تحریم سپاه. در حالی که بیش از 1500 تحریم از جمله تحریم‌های افراد حقیقی، حقوقی، شرکت‌ها، مؤسسات و خودروها در فهرست تحریم‌های SDN قرار دارد، حدود 800 مورد از این تحریم‌ها در دوران ترامپ تحت فشار حداکثری اعمال شد و امروز این سیاست را اعلام می‌کنند که او شکست خورد. اما تحریم های او همچنان به قوت خود باقی است. این بدان معناست که دولت جدید آمریکا با وجود اینکه می داند فشار حداکثری شکست خورده است، هیچ یک از تحریم ها را لغو نکرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: . و اگر این تحریم ها برداشته نشود، ما به منافع اقتصادی برای مردم ایران نخواهیم رسید.

هزریان افزود: در مذاکرات باید تضمین های لازم را در زمینه های فروش نفت، دسترسی به منابع فروش نفت، حواله و عدم تحریم های جدید به بهانه های دیگر کسب کنیم. امروز چه تضمینی وجود دارد که بتوانیم در مذاکرات به توافق برسیم؟ اما با تغییر دولت در آمریکا یا در همین دولت، خروج از برجام دیگر تکرار نمی شود. به هر حال سود اقتصادی ما در گرو ظهور این اتفاقات در عرصه بین المللی است.

سخنگوی کمیسیون اصولی مجلس گفت: یکی از مواردی که در هر تفاهمی باید به آن توجه شود، بستن راه جاه طلبی های غرب در مسائل منطقه ای و موشکی است. برنامه دفاعی ما غیرقابل مذاکره است. امروز ما تجربه اوکراین را داریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز با توجه به گذر کشور از شرایط بحرانی می توانیم بدون تفاهم کشور را اداره کنیم. مردم با مقاومت ملموس بر فشار اصلی اقتصادی غلبه کرده اند و در ماه های آینده وضعیت بهتر خواهد شد. در واقع وضعیت بدون درک بهتر خواهد شد. اما اگر بدون رفع تحریم ها و بدون ضمانت های لازم وارد عمل شویم، شرایط بهبود کشورمان به غرب و آمریکا منتسب می شود و یک بار دیگر جریان غرب گرا را قدرتمند می کنیم.

هزریان افزود: متاسفانه خبری که از مذاکرات داریم این است که وزارت امور خارجه کشورمان متوجه این موضوع نشده و تسریع در تفاهم را انتخاب کرده است. البته در جلسه ای که روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی برگزار شد، به نکات اصلی و کلیدی رسیدیم که این توافق باید به تصویب مجلس برسد. ما معتقدیم تحریم ها باید برداشته شود وگرنه اصراری بر تفاهم در اسرع وقت نداریم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرات، اسلام شهر و پردیس با اشاره به ماده 7 قانون راهبردی لغو تحریم ها گفت: قانون راهبردی مشخص است که دولت باید گزارش خود را به مجلس ارائه کند تا یک مصوبه صورت گیرد. تصمیم گیری «مجلس نیز به طور جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هزریان با تاکید بر اینکه زمان به نفع ماست، افزود: نباید فریب اضطرار غربی ها را بخوریم. مهمترین دلیل طوفان ها که ابتدا تا پایان سال 2021 و سپس اواخر ژانویه 2022 و سپس اواسط فوریه و در نهایت اواخر فوریه به عنوان آخرین بار طوفان ذکر شد و اکنون در ماه مارس هستیم. همچنین به همین دلیل است که غربی ها به خوبی به ضعف خود واقفند. آنها از گذشت زمان آگاه هستند.

یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در پایان با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: موضوع اوکراین نیاز بازار جهانی به نفت و گاز ایران را افزایش داده است. در عین حال، وضعیت فروش آزاد حتی قبل از آخرین درگیری های نظامی در حال بهبود است. ایالات متحده همچنین بالاترین تورم خود را در 40 سال گذشته تجربه می کند و افزایش قیمت انرژی پاشنه آشیل دولت بایدن است. در عین حال، تفرقه بین آمریکا و روسیه فرصت های جدیدی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین در مذاکرات جاری نیز باید به این موضوعات پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید