جدال بر سر سنگین ترین پنالتی تاریخ فوتبال ایران مقابل ساپینتو

جدال بر سر سنگین ترین پنالتی تاریخ فوتبال ایران مقابل ساپینتو

کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال در حالی که هنوز اصل حکم بازی مس کرمان و استقلال خشک نشده و طی این حکم ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال به مدت دو جلسه (یک جلسه) محروم شد. تعلیق شد) پنجشنبه گذشته با حکم سنگین تری علیه سرمربی پرتغالی، او بار دیگر آبی ها را به خاطر اتفاقات و حواشی بعد از دیدار تیم های پیکان و استقلال و اظهارات جنجالی اش در نشست خبری جریمه کرد!

در حالی که بازیکنان استقلال نسبت به رای گیری در بازی مس کرمان اعتراض داشتند و معتقدند بر اساس آنچه در تلویزیون دیده شد، یکی از بازیکنان تعویضی مس کرمان به سمت ریکاردو ساپینتو رفت و با دست به سرمربی استقلال ضربه زد. سرمربی تیم میهمان برکنار شد و زمانی که او به رختکن می رفت، یکی از حاضران در ورزشگاه با لگد به او برخورد کرد که کمیته انضباطی به اعتراض استقلالی توجهی نکرد و بدون اینکه حکمی برای سایر بازیکنان بازی کرمان و معتبی حسینی بدهد. ، سرمربی پیکان که به گفته استقلالی ها در پایان بازی الفاظ زشتی را علیه نیمکت استقلال به کار برد، با چهار جلسه پنالتی و کسر 10 درصد از قرارداد نقره ای ثبت شده ساپینتو را اخراج کرد.

البته طبق حکم تا 24 اسفند، در صورت عذرخواهی سرمربی پرتغالی و تصمیم کمیته انضباطی، دو جلسه محرومیت چهار جلسه ای وی تا پایان فصل به حالت تعلیق در می آید. در غیر این صورت وی علاوه بر محرومیت از دیدار با ملوان انزلی در جام حذفی و دیدار با نساجی و گل گهر در هفته بیست و سوم و بیست و چهارم، مقابل فولاد و ذوب آهن نیز محروم خواهد بود. این در حالی است که اگرچه برخی از کانال ها اعلام کردند عذرخواهی ساپینتو را پذیرفته اند، اما ساعتی بعد کانال رسمی باشگاه استقلال با صدور حکم محرومیت از سوی کمیته انضباطی هرگونه اظهار نظر درباره ریکاردو ساپینتو را تکذیب کرد.

این حکم تند و نسبتا نادر در فوتبال ایران واکنش و شوک زیادی را در بین هواداران استقلال به همراه داشت، از زمزمه شادی حریفان از حضور مربیان خارجی در لیگ و نگاه نیمه کاره و لوطی رقبا که رقابت سختی دارند. در بالای جدول این روزها حتی برخی از هواداران استقلال معتقدند که بیانیه کانون مربیان علیه سرمربی خارجی استقلال و موضع جمعی اهالی فوتبال و رسانه ها و حتی پیشکسوتان باشگاه استقلال مقابل ساپینتو و سکوت و انفعال آنها در موارد مشابه و حتی بدتر باعث ایجاد شبهات و شایعات بسیاری شد و گفت که مدیران باشگاه استقلال از سرمربی تیم خود حمایت نکردند و دلیل قطع همکاری او با این باشگاه را بیان کردند.

واکنش معاون حقوقی باشگاه استقلال
البته باشگاه بلافاصله با حضور مجدد در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از طریق معاون حقوقی و روز گذشته فرشید سمیعی به حکم صادر شده علیه ساپینتوی که در مرخصی است و اواخر هفته گذشته به ایران بازگشته بود واکنش نشان داد. ، تاکید کرد که ساپینتو با استفاده از کلمات “جنگل” و “حیوان” به مربیان ایرانی توهین نکرده است. معاون حقوقی باشگاه استقلال در این باره گفت: علاوه بر تفاوت زبانی و فرهنگی کشورمان با کشور آقای ساپینتو، تاکید می کنیم که چرا در همان بازی سرمربی پیکان با اینکه خیلی زشت استفاده کرد. سخنان و آیا فیلم توهین آمیزی که از آن منتشر شده مصداق اصل 71 نیست؟

جالب اینجاست که چرا کنفرانس بعد از بازی با پیکان مصداق ماده 71 شد اما این مثال در مورد سایر مربیان رخ نداد. مربیانی که آمدند و به یک استان و اعضای فدراسیون و کمیته داوران توهین کردند. آیا نباید اینها را محروم کرد؟» به نظر می رسد سامی به صحبت های گل محمدی سرمربی پرسپولیس در هفته های گذشته اشاره می کند که بعد از بازی فولاد از الفاظی مانند «لجن بازی» برای تیم حریف استفاده کرد و اظهارات تندی علیه او کرد. اعضای فدراسیون فوتبال با انتقاد از این حکم سنگین سرمربی تیم استقلالی ها به نحوه برخورد با رفتار سرمربی سرخ پوشان در فصل گذشته اشاره کردند که او فصل گذشته به دلیل هل دادن داور در بازی برگشت به شش جلسه محرومیت محکوم شد. دربی و دعوا با دیگر مسئولان از بازی در حالی است که بعداً و به گفته رضا جاودانی، عضو کمیته انضباطی، برخی اعضا خواهان مجازات ۶ ماهه سرمربی پرسپولیس بر اساس قوانین شدند!

آبی ها حتی از سرمربی فعلی پرسپولیس هم اقتباس کردند و به صحبت های چند سال پیش برونکو اشاره کردند که معتقدند مجازات مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده بود. آهن، حبری حاضر نشد و در پاسخ به غیبت او گفت: وضعیت داوری را دیدید، من به نشست خبری نرفتم چون نمی خواستم در این سیرک شرکت کنم، صدمین بار بود که داوران. کی روش، سرمربی سابق تیم ملی، سال ها بعد در واکنش به انتقاد برونکو از عملکرد تیم ملی، حرف های او را تکرار کرد و گفت: «برونکو مردی است که همیشه گفته فوتبال ایران سیرک است. !”

دو دستی استقلالی ها در مورد ساپینتو!
علاوه بر مسئولان باشگاهی که با مسائل و مستندات قانونی از سرمربی خود دفاع کردند و به دنبال تخفیف مجازات ساپینتو هستند، برخی از پیشکسوتان استقلال نیز از ساپینتو حمایت کردند. به گفته آنها این دیدارهای دوگانه با سرمربی استقلال و سایر متخلفان لیگ مشکوک است. علیرضا اکبرپور یکی از پیشکسوتان استقلال با بیان اینکه ساپینتو به دنبال بی احترامی به فوتبال ایران نبوده است، اما هرکس شرایط فوتبال ما را از بیرون ببیند، طرز فکر ساپینتو را کشف خواهد کرد، افزود: آنها منتظر حرکت ساپینتو هستند. یا چیزی بگویند تا کمبود و کمبود و ضرر خود را از این طریق جبران کنند. البته قبل از دیگرانی چون حسن روشن و مهدی امیرآبادی، ساپینتو را ذاتاً غیراخلاقی می دانستند و بر این محکومیت صحه می گذاشتند. عده ای همشهری کی روش و رفتاری مثل او را دلیل موضع گیری برخی از هواداران فوتبال ایران در قبال سرمربی پرتغالی استقلال می دانند و فکر می کنند عده ای می خواهند انتقام کی روش را از هموطنش بگیرند!

با حکم سنگینی که برای ساپینتو در نظر گرفته شد، او حداقل 4 بازی حذفی و لیگ نیمکت نشین خواهد بود و با محرومیت 6 جلسه ای قبلی اش، غیبت او از نیمکت آبی ها به 10 جلسه می رسد که رکوردی بی سابقه در فوتبال ایران. اما پس از اعلام حکم، کاپیتان های استقلال به همراه برخی از بازیکنان ارشد این تیم به ساپینتو قول دادند که موضوع محرومیت و عدم حضورش از روی نیمکت نه تنها باعث ناامیدی و ناامیدی آنها می شود، بلکه اتحاد و همدلی آنها را افزایش می دهد. تا سرمربی آنها را خوشحال کند و پیروز شود و به نتایجی که می خواهد برسد. البته شنیده ها حاکی از آن است که ساپینتو به زودی رسما بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی خواهد کرد، بنابراین احتمال کاهش محرومیت او وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید