جدیت قوه قضائیه در رسیدگی به جرایم اقتصادی دولت سابق/ پرونده محکومیت یکی از مسئولان اقتصادی دولت قبل در رابطه با بورس


ساعت: 22:30
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810329

در مقطعی از دولت تدبیر و امید شاهد رها شدن کشور توسط کارکنان دولت بودیم. زمینه فساد و اخلال اقتصادی از سوی برخی مسئولان و مدیران دولتی مانند محکومیت حسین فریدون برادر حسن روحانی و محکومیت مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری توسط قوه قضائیه فراهم شد. بیشتر آن متعلق به دولت سابق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی توسط قوه قضائیه، شاهد انسجام در رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی بوده ایم. با ادامه مبارزه با مفاسد اقتصادی، نقش دولت حسن روحانی در این نوع فسادها مورد تاکید قرار گرفت و شاهد جدیت قوه قضائیه در برخورد با جرایم اقتصادی بودیم.

همانطور که در مقطعی از دولت تدبیر و امید شاهد رها شدن کشور توسط کارکنان دولت بوده ایم. زمینه برای فساد و تخلفات اقتصادی از سوی برخی مقامات و مدیران دولتی فراهم شد، مانند صدور حکم محکومیت حسین فریدون، برادر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به اتهام ارتشاء به پنج سال زندان و جریمه نقدی محکوم شد. 3 میلیارد تومان. مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری، به اتهام «قاچاق حرفه ای ارز» و «تحصیل مال غیرقانونی» به دو سال حبس و جریمه نقدی محکوم شده است.


احکام قطعی کارکنان وقت منطقه آزاد کیش صادر شد

حسین موسویان سفیر وقت ایران در آلمان به 11 ماه حبس تعزیری و مدیر حقوقی منطقه آزاد کیش و کاظم عامری نماینده منطقه آزاد کیش به دلیل انعقاد قراردادها به حبس محکوم شدند.

هدیار علم بیهی نیز به اتهام تبانی در معاملات دولتی به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد و در این پرونده ثابت شد که این انتقال در نتیجه تبانی در معاملات دولتی صورت گرفته است.

ذبیح الله هدیان سخنگوی قوه قضائیه در سخنانی در شورای عالی قضایی از صدور حکم برای مقامات وقت منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت که در سال 1380 حسین موسویان سفیر وقت ایران در آلمان بود و فردی به نام «خدیار علم بیگی» در منطقه آزاد و اعلام می کند که این فرد می تواند 2 میلیارد یورو سرمایه گذاری کند. ضمن اینکه 200 هکتار از اراضی کیش با هزینه علم بیگی واگذار می شود و این مرد به تعهدات خود عمل نمی کند.
وی ادامه می دهد: در سال 1386 قرارداد با علم بیگی تکمیل شد و متأسفانه برخی از مواد توافق نامه حذف و بند داوری تعیین شد و اتاق بازرگانی بین المللی برخلاف ضوابط به عنوان داور انتخاب شد. ; پس از مدتی این 200 هکتار

آن را به شرکت دیگری به نام شرکت توسعه گل شرق تحویل دادند و حدود 100 هزار مترمربع دریا به آن دادند اما در نهایت به این تعهدات عمل نکردند.


شش پرونده قضایی از عاملان وضعیت کنونی بورس
پرونده های فساد دولت سابق به همین جا ختم نمی شود و روند رسیدگی به آن توسط قوه قضاییه ادامه دارد. در پی دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری جرایم احتمالی در بورس، قوه قضائیه همچنان به جدیت ادامه می دهد.
تشخیص انتصابات مبنی بر تعارض منافع در شورای عالی بورس سابق، رای دادگاه مسئول در وزارت اقتصاد از سوی دولت قبل، ارتکاب تخلف نسبت به اعضای سابق هیئت مدیره بورس و …. تخلفات سران قبلی کشور و این پرونده به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.
اسامی صد شخصیت حقوقی که ورود و خروج آنها در بورس و همچنین مبالغی که وارد این بازار شده اند به صورت «غیر منطقی» استخراج شده است. بررسی ها و پیگیری های لازم در خصوص استفاده از اطلاعات قطعی یا تضاد منافعی که ممکن است وجود داشته باشد، انجام شده است. در این راستا تخلفات جدیدی شناسایی و تذکرات لازم و به موقع به وزیر اقتصاد داده شد که نشان می دهد برخی از فعالیت های قوه قضائیه به صورت همزمان با همکاری مسئولان و مدیران متخلف در روند برخورد با این افراد انجام شده است. فساد دولت سابق هنوز ادامه دارد.

حکم یکی از کارمندان اقتصادی دولت قبل در رابطه با بورس

هدیان سخنگوی قوه قضائیه گفت: از 20 مرداد 1378 تا پایان خرداد 1400 به بعد با افت شاخص کل بورس (بیش از 45 درصد) مواجه بودیم که رشد تقریباً 500 درصدی داشتیم. در شاخص بورس بسیاری از کارشناسان به دولت برای مدیریت شرایط هشدار داده شد زیرا این رشد طبیعی نیست و می تواند برای مردم مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از کارمندان دولت سابق، وزارتخانه و سازمان بورس توجهی نکردند و به جای مدیریت مرتب مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کردند که متأسفانه باعث آسیب شد و بسیاری از مردم اعتمادشان را از دست دادند. “باخته در این بازار.

وی یادآور می شود که در همان زمان همکاران ما به این برنامه پیوستند که به وزیر وقت اقتصاد و سازمان بورس تذکراتی دادند که گوش نکردند و اخیرا که با ریزش دائمی شاخص بورس مواجه هستیم. چ. دستور به موقع به قوه قضائیه داد، هم بازرسی و هم دادستانی درگیر هستند و هم قوه قضائیه که 23 مصدوم شناسایی شده است.

هدیان می گوید: در رابطه با تذکراتی که پیش از این به مسئولان ارسال کردیم، یکی از مقامات عالی رتبه وزارتخانه محکوم شد که البته بدوی است و هنوز قطعی نشده است، اما به دلیل عدم توجه به تذکرات سازمان بازرسی و خسارات وارده به مردم «ورود، حالا به حبس و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.



وی افزود: در همان بررسی هایی که به تفصیل بررسی کردیم، حدود صد شخص حقوقی که اکثراً دولتی و بانکی بودند، ورود و خروج آنها زیر سوال است، یکی از شرکت ها حدود 25 هزار میلیارد تن وارد بورس شد. و فوراً رفتند یا افراد حقیقی هم داریم که میزان سرمایه آنها وارد و خارج شده بحث برانگیز است، نیاز به بررسی بیشتر دارند و خدای ناکرده گزارش خود را به رئیس قوه قضائیه ارسال می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید