جریمه افراد باحجاب هیچگونه حکم قانونی ندارد و یک تعبیر شخصی است

جریمه افراد باحجاب هیچگونه حکم قانونی ندارد و یک تعبیر شخصی است

روز جدید در شرایطی که موضوع حجاب به موضوعی حساس و بعضاً بحث برانگیز در کشور تبدیل شده است، برخی از مسئولان با اظهارنظرهای نسنجیده سعی در ایجاد دوقطبی در کشور دارند.

معصومه معظمی: در شرایطی که بحث حجاب به موضوعی حساس و بعضاً بحث برانگیز در کشور تبدیل شده است، برخی مسئولان با اظهارنظرهای نسنجیده سعی در ایجاد دوقطبی در کشور دارند. در ویدئویی که در 16 شهریور توسط محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد عمرو به معروف در شبکه های اجتماعی منتشر شده است؛ او به وضوح از توانایی دوربین های مترو برای عکسبرداری و شناسایی زنان محجبه و تطبیق تصاویر با نقشه های ملی کشور خبر داد که این نیز رقمی «تأثیرگذار» است. موضوعی که تاکنون نیروی انتظامی و مسئولان مربوطه به وجود این فناوری در دوربین های شهری و قابلیت شناسایی چهره سارقان و متخلفان از این طریق اشاره ای نکرده اند. دبیر ستاد عمرو اما گفت که باید از این فناوری برای شناسایی و جریمه زنان بی حجاب استفاده شود. صرف نظر از اینکه گفته فوق چقدر صحت دارد، شایان ذکر است که عده ای با به دردسر افتادن و جریمه شدن او سعی در ایجاد تفرقه بیشتر در جامعه دارند. سوالی که واکنش های منفی زیادی به همراه داشت و حتی نمایندگان نیز چنین اظهارنظری را بی اساس و بدعت جدیدی دانستند که مبنای قانونی ندارد.

این اولین بار نیست که دبیر ستاد عمرو با معروف اظهاراتی را بیان می کند که به جریمه افرادی که معتقد است حجاب دارند واکنش نشان می دهد. وی پیش از این در نشست تخصصی «اثربخشی طرح جامع عفاف و حجاب» برای مدیران، اساتید، معاونان و دانشجویان سمینارهای سراسر کشور با گلایه از ناکارآمدی قوانین و تندروهایی که حجاب را جرم و مجازات حبس و شدید می دانند ابراز تاسف کرد. مجازات آن پچیدان حیا را “جرم و جریمه” دانست و گفت “گاهی اوقات تذکر فی نفسه موثر است”. وی پیش از این گفته بود «تعداد بی حجابان در کشور بالای 50 درصد است». بنابراین در طرح جدید، بر اساس آن، حجاب «تخلف» تلقی شده و اعمال جریمه برای آن قابل اجرا است. در این مورد، با توجه به نرخ “چشمگیر” جریمه برای پوشیدن حجاب، که به گفته او “50٪” از مردم را شامل می شود، رقم قابل توجهی می شود.

نقطه عطف تاریخ

نقطه عطف مبارزه با ریش ماجرای دعوای دو زن در اتوبوس بی آر تی بود که درگیری زن محجبه با زن ریش دار و انتشار تصویر او منجر به دستگیری سپیده رشنو شد که هم اکنون بعد از نزدیک به دو ماه موقتا رایگان با گارانتی 800 میلیون تومان. البته پیش از این برخورد نامناسب گشت ارشاد با زنان نیز واکنش های زیادی را در جامعه به همراه داشت؛ اما پس از این اتفاق، برخی رسانه ها اخباری مبنی بر تعیین درصد حجاب و کشف حجاب منتشر کردند که البته سخنگوی ستاد امر به معروف، تعیین درصد جریمه را تکذیب کرد; اما او همچنان تاکید کرد که فحاشی جرم نیست. بلکه تخلف است و هرکس حجاب داشته باشد باید جریمه شود.

از این رو هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف، با این بحث که «در طرح جدید حجاب جرم افشای حجاب را به تخلف تقلیل داده ایم»، این طرح را در قالب این طرح موثر و کارآمد می داند. تعیین میزان جریمه از طریق پلاک خودرو و شناسایی عکسی که از طریق دوربین در اماکن عمومی مانند مترو و تطبیق آن با کارت ملی افراد و صدور جریمه برای شخص قابل اجرا است. سخنانی که با واکنش محمدعلی ابطحی، روحانی اصلاح طلب و فعال سیاسی مواجه شد.

جریمه بدحجابی تعبیر شخصی است

بررسی اینکه آیا طرح جدید ستاد تبلیغات که دبیرش صراحتا از عکاسی از یک فرد محجبه با دوربین در اماکن عمومی، تطبیق چهره فرد با کارت ملی و ارسال جریمه با تعدادی «مؤثر» صحبت می کند تا چه اندازه موثر است یا خیر. مدرک تحصیلی امکان پذیر است و آیا قانونی است؟ با چند نماینده مجلس صحبت کردیم.

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با شارک گفت: آنچه در برخورد با بدحجابی به دنبال آن هستیم این است که قانون اجرایی ستاد منع سوء قصد اجرا شود.وی در ادامه معرفی کرد. اعضای این ستاد در استان ها و شهرستان ها گفت: روسای ستاد عمرو به معروف در شهرستان ها متشکل از ائمه جمعه شهرستان ها هستند و دبیران آنها فرماندهان سپاه هستند که حمایت های مالی این ستاد از سوی ستاد است. مسئولیت فرمانداران است.»

نوروزی افزود: در استان ها نیز اعضای ستاد امر به معروف، امام جمعه مرکز استان و فرمانده سپاه ناحیه استان و استاندار محترم حضور دارند. در این ستاد تلاش می کنیم تا قانون عفاف و حجاب را که در مجلس نهم تصویب کردیم و برای اجرا ابلاغ شد، به بهترین نحو و زیباتر اجرا شود.

این نماینده روحانی و اصولگرای مجلس یازدهم همچنین گفت: توصیه می کنیم مسئولان امر به معروف و نهی از منکر در کشور برای اجرای هر چه بهتر و بهینه سازی منکر در کشورمان مبارزه کنند و جامعه را از منکر و جنایت دور کنند. متعهد بودن.»

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اظهارات دبیر ستاد می توان با پول و جریمه مشکل امتناع را حل کرد؟ وی تصریح کرد: هیچگونه تحریم قانونی برای آنچه گفته شد وجود ندارد و بحث جریمه یک تفسیر شخصی است. بنابراین هیچکس نمی تواند چنین موضوعی را بر اساس سلیقه و تفسیر شخصی به عنوان قاضی اعمال کند.

نماینده چند دوره ای مردم رباط کریم در مجلس در واکنش به این اظهارات که بر اساس دوربین مترو، تصاویر زنان محجبه با کد ملی مردم مقایسه شده و جریمه های «چشمگیر» منتشر شده است. آیا مبنای چنین ادعایی کجاست و آیا چنین تصمیمی در هیئت دولت وجود دارد یا مجلسی وجود دارد که چنین اختیاری را به ستاد داده است؟ گفت: اینها حرف نیست و چنین چیزی صحت ندارد. خیر، این کلمه وجهه قانونی ندارد. تاکید می کنم که تفسیر شخصی مشمول اجرا نیست.

به این مسائل دست نزنید!

هرچند نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اینگونه اظهارات را سلیقه و تفسیر شخصی دبیر ستاد فرماندهی نیروی انتظامی دانست و تصریح کرد که جریمه افراد باحجاب از نظر قانونی مورد تایید نیست. اما غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از گفت‌وگو با شارک در این باره خودداری کرد و در بیانیه‌ای گفت: جریمه‌ای ندارد، اما باید دید با بدحجابی چه کار می‌توان کرد. او به خبرنگار «کوسه» توصیه کرد: خودت را به این سوالات خسته نکن! وی در عین حال گفت که باید با دبیر ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کند تا مبنای این ادعا را بیابد.

پرداخت جریمه مردم را وارد بهشت ​​نمی کند

غلامرضا نوری قزلجه نماینده بعدی بود که برای بررسی بیشتر موضوع پیش رفتیم. نماینده مردم بستان آباد در مجلس در واکنش به اظهارات عمرو به معروف دبیر ستاد در خصوص جریمه زنان بی حجاب در گفت و گو با «کوسه» گفت: البته جریمه نقدی است. راه برقراری حجاب اسلامی نیست و نمی توان با این اقدامات مردم را به درستی هدایت کرد.»

این نماینده مجلس با ابراز تعجب از این گونه سخنان گفت: گاهی شک می شود که این تصمیمات و سخنان واقعاً از سر دلسوزی برای اسلام و سعادت دنیا و آخرت مردم است یا ناشی از افکار انحرافی است که در آن رخنه کرده است. از جایی.”

نوری کاسالجه افزود: هر چقدر هم با منطق و عقل بسنجیم این حرف ها درست نیست و نمی توانیم انسان را خوشحال کنیم و با جریمه نقدی به بهشت ​​بفرستیم این حرف ها با عقل سازگاری ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: گاهی در این تفکرات و ابتکارات شک می کنیم. این سخنان بدعت است و پشتوانه عقلی و قانونی ندارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا مصوبه قانونی یا اختیاری برای جریمه افراد باحجاب به ستاد عمرو به معروف داده شده است، گفت: هیچ اختیار قانونی در این زمینه به ستاد عمرو به معروف داده نشده است و به ندرت چنین قانونی وجود دارد. تصمیم اصلاً در مجلس تصویب خواهد شد.” نوری کاسالیه در ادامه انتقادات خود گفت: اگر طبق این گفتگو باید جریمه ای برای نوع و مقدار حجاب زنان در نظر گرفته شود، افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند با پرداخت جریمه نوع پوشش خود را انتخاب می کنند و این محدودیت ادامه خواهد داشت. برای اعمال به لایه های جامعه کم درآمد باقی می ماند، که دوباره منجر به تقویت طبقه بندی اجتماعی می شود. یعنی جریمه بپردازید و نوع پوشش خود را انتخاب کنید و به نفع ثروتمندان است».

این نماینده مجلس گفت که معلوم نیست چنین پیشنهادهایی از کجا می آید!

نوری کاسالجه در مخالفت با این بیانیه تاکید کرد: من به عنوان نماینده مجلس مخالف این گفته هستم و از همین تریبون می گویم که این راه و روشی برای ترویج اسلام و هدایت مردم نیست. ما باید نگرش خود را صحیح و اسلامی کنیم و در اجرای اسلام با اندیشه و دیدگاه اسلامی و تصمیمات اسلامی تلاش کنیم. آن هم به خاطر شادی مردم در شرع، نه از منظر تجاری. نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم تاکید کرد: این نگاه جامعه را طبقه بندی می کند و در مورد ابهامات ذهنی جوانان و نوجوانان و کسانی که فکر و ذهنشان از نظر اعتقادی در حال رشد است ایجاد سردرگمی و سوال می کند. آنها در جهت مخالف و مخرب حرکت می کنند که بسیار خطرناک است.»

دیدگاهتان را بنویسید