سید حسن خمینی: جمهوری اسلامی بر اساس خلیفه نیست/ تعبیر امام بر اساس «رأی ملت» است، این تعبیر ساده انگارانه نیست.

سید حسن خمینی: جمهوری اسلامی بر اساس خلیفه نیست/ تعبیر امام بر اساس «رأی ملت» است، این تعبیر ساده انگارانه نیست.

سید حسن خمینی در نشست سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی(ره) گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی همه هویت خود را در این کلمات دارد. اول اینکه سیاست به عنوان یک علم برای استفاده حداکثری از کمترین هزینه لازم است و نیاز به دانش دارد. سیاست یکی از علوم عملی عقل است و اساس آن این است که انسان در اعمال خود همیشه منافعش بالاتر از هزینه است. اگر کاری را انجام دهید که کمتر از هزینه اش به ارمغان بیاورد، غیرمنطقی است. البته محاسبه عناصری که این را نشان می دهند بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: موضوع دوم این است که این سیاست خارجی باید مشکلات حوزه سیاست خارجی را حل کند. البته هیچ سیاستمدار و دیپلمات خارجی نمی تواند کاری جز قدرتی که از مردم می گیرد انجام دهد. یک دیپلمات قوی ریشه در قدرتی دارد که از اعتماد مردمش به دست می آورد.

وی افزود: نکته سوم این است که متعلق به جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی مبتنی بر خلیفه نیست، بلکه مبتنی بر دولت-ملت است که به دنبال ارتباط با جامعه جهانی است. انقلاب اسلامی چند کار متفاوت در حوزه فکری انجام داد. اول اینکه عنصر رأی مردم وارد دولت شده است و این موضوع بسیار مهمی است.

حضرت امام (ره) فرمودند: قبل از انقلاب خیلی ها می گفتند چیزی به نام رای مردمی وجود ندارد و تنها وفاداری است. ما قبول کردیم که کشوری هستیم که خلافت را رها کرده ایم. جهان تشیع پذیرفته است که رئیس جمهور منتخب مردم باشد. نکته چهارم، محدودیت اسلامی است به این معنا که ارزش‌هایی که پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) ترویج می‌کنند، حکم تصمیمات ماست. اصل اول تراز منفی در کلام شهید مدرس و شعار نه شرقی است و نه غربی.

حجت الاسلام خمینی گفت: اگر حاکم در سبد تصمیمات، منافع و هزینه هایی را ببیند که منافع آن به نفع ملت و در درازمدت است، معقول است. اگر مقصود از تصمیم، مصلحت گروهی و گروهی باشد نه منافع ملی، ذلت است. شجاعت به این معناست که انسان آماده فداکاری و گذشتن از آن در مرحله جان و مال و آبرو است. سیاست نه شرقی و نه غربی ما که از حکم اسلام پیروی می کند، تابع نوعی زندگی خردمندانه است.

دیدگاهتان را بنویسید