سید حسن خمینی: حفظ جمهوریت را باید هدف خود قرار دهیم/ فقه امام، فقه ثابتی نیست.

سید حسن خمینی: حفظ جمهوریت را باید هدف خود قرار دهیم/ فقه امام، فقه ثابتی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره ایشان و شهدای انقلاب اسلامی گفت: سال گذشته رهبری فرزانه انقلاب تعبیری داشتند که کلامی شاعرانه بود که می تواند نقشه راهی برای مردم و آینده نظام باشد. ایشان فرمودند امام جان و جان انقلاب اسلامی است. این جمله بیانگر یکی از زیباترین تعابیر در مورد امام و نظام است که برخاسته از عمر طولانی امام و تلاش طاقت فرسا مردم و تلاش بی وقفه روحانیت شیعه و تلاش مستضعفین جهان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر از بزرگترین میراث امام راحل نیست. جمهوری اسلامی یک نهاد مقدس است که در قالب یک قانون اساسی متشکل از دو بند بسیار مهم تشکیل شده است، یکی مردم است.

امام یادگار با اشاره به توجه امام راحل به نقش مردم و بیداری قلوب آنها گفت: امام راحل تنها به بیداری دل مردم توجه کردند و انقلابی را خلق کردند که بی شک مردمی ترین انقلاب جهان است. . جمهوری اسلامی نظامی برخاسته از خواست مردم است و ما باید حفظ جمهوریت را هدف خود قرار دهیم.

سید حسن خمینی با اشاره به تاکید رهبری انقلاب بر حفظ سلامت و امنیت، رقابت و شرکت در انتخابات، تاکید کرد: رکن دوم این نظام اسلام است و امام نیز فقیه بودند. فقه ما اساس این نظام است، اما امام هم بر اساس نقش زمان و مکان در اجتهاد بود تا فقه خشک. رویه قضایی پویا که توانایی حل مشکلات جامعه را دارد، امام تاکید کردند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اصول اساسی جمهوری اسلامی عزت است که در قالب استقلال سیاسی کشور وجود دارد. در 200 سال گذشته ما هرگز مانند دوره جمهوری اسلامی استقلال سیاسی نداشتیم. تلخی عزل و نصب حکام ما به دست بیگانگان است و آخرین حاکم غاصب با تصمیم سلاطین و سفرای غیر ایرانی از ایران می رود.

یادگار امام با بیان اینکه «جمهوری اسلامی نظامی است که مردم در آن قطعاً باید در زندگی احساس سعادت کنند» تاکید کرد: تلاش همه باید در ایجاد رفاه باشد. نقاط ضعف وجود دارد، اما نقاط امیدوار کننده ای نیز وجود دارد و مهمترین آنها قدرت مردم است.

سید حسن خمینی در پایان سخنان خود یادآور شد: امروز در جمهوری اسلامی آینده ای با لشکری ​​به وسعت خون پاک شهدا در پیش داریم و باید با عبرت گرفتن از گذشته سعی کنیم آینده ای شیرین بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید