اسنادی که سید حسن خمینی منتشر می کند ممکن است جلوی مصادره امام را بگیرد

اسنادی که سید حسن خمینی منتشر می کند ممکن است جلوی مصادره امام را بگیرد

روز جدید فیضه صدر: سید حسن خمینی در مراسم سالگرد تأسیس مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) از انتشار اسنادی که تا امروز در اختیار این مؤسسه بوده است، اشاره کرد. به گفته یادگار امام، این اسناد پرونده های بسته جمهوری اسلامی است و مؤسسه بر اساس جهاد تبیین این اسناد را منتشر خواهد کرد. ستاره صبح در گفت و گو با جواد امام، دبیر کل حزب مجمع شهدا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما مفاد اسنادی که آقای سید حسن خمینی در مورد آن صحبت می کنند چیست؟

این سوال مربوط به اسناد انقلاب است. حاج حسن آقا اعلام کردند که ما اسناد زمان امام (ره) را داریم و این اسناد تا امروز منتشر نشده است. تصمیم اوست که برخی از این اسناد را در این مرحله منتشر کند. اما معلوم نیست چه نوع اسنادی هستند و هدف از انتشار آنها چیست و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام یا دفتر سید حسن آقای خمینی باید در این زمینه پاسخگو باشند. زیرا جز این دو مجموعه هیچکس از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارد.

این اسناد معمولاً شامل نامه ها یا گفتگوهای صوتی و بیانات امام است. البته اسناد مختلفی وجود دارد، اما عمدتاً مطالب به سخنان امام در جلسات برمی گردد. در این اسناد صحبت ها و تصمیماتی وجود دارد که امام مستقیماً می گیرند و سپس ابلاغ می کنند. به طور کلی اسنادی به امام برگردانده می شود که مکتوب و ضبط می شود و می تواند بسیاری از مسائل را روشن کند; زیرا جزئیات و دلایل تصمیم گیری را در زمان های مختلف نشان می دهد.

صرف نظر از ماهیت این اسناد، تعریف قانونی انتشار اسناد تاریخی چیست و آیا آقای سید حسن خمینی مجوز قانونی برای انتشار این اسناد را دارد یا خیر؟

یکی از رسالت های قانونی مرکز اسناد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، حفظ و انتشار این گونه اسناد است. طبق وصیت امام حاج حسن آقا حق مالکیت این اسناد را دارد و این اسناد توسط مرحوم حاج احمد آقای خمینی به ایشان تحویل داده شده است. قسمت دیگر ماجرا این است که او مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد. نکته قانونی این است که نهاد تنظیم و نشر آثار امام و روند فعالیت این نهاد توسط شورای اسلامی قانون شده است. قانون مصوب مجلس نیز به تصویب شورای نگهبان رسیده است و متولی این اسناد انتشارات آثار امام است و حفظ و مسئولیت این اسناد تاریخی یک وظیفه شرعی و قانونی است که بر عهده حاج حسن است. خمینی. هم از نظر وراثت و هم از نظر حقوقی تکلیف این اسناد مشخص است. مرکزی که می تواند به طور مشروع تعیین سند یا بیان امام را تأیید یا رد کند، این مجموعه است. بنابراین در انتشار اسناد شکی نیست.

این اسناد چگونه منتشر خواهد شد؟

امروز مؤسسه کتاب را تدوین می کند. ویرایش جدید صحیفه حاوی اسناد جدیدی است که مدتی است اصلاح شده و مستقیماً در صحیفه حضرت منتشر خواهد شد. گردآوری، بررسی و چاپ این اسناد در کتاب امام تنها بخشی از کار است. بخش های دیگری نیز وجود دارد که سند به صورت موردی مورد بحث قرار می گیرد و اسناد منتشر و در معرض دید عموم قرار می گیرد.

هجمه ها به شخصیت سیدحسن خمینی زیاد است. انتظار می رود مخالفان وی نسبت به انتشار این اسناد واکنش نشان دهند. به نظر شما آیا باید منتظر مخالفت و نقد یادگار امام باشیم؟

حاج حسن خمینی وارث ارث کبیره و در جایگاه ویژه ای قرار دارد. تاریخ معاصر کشور تحت تأثیر امام خمینی (ره) بوده است و امروز سید حسن خمینی در این مسیر قرار دارد. پس طبیعی است که به ما حمله شود. تا زمانی که سید حسن خمینی پشت سر امام و اندیشه های امام ایستاده و همین راه را ادامه دهد، از هجمه ها کنار نمی آید. از این منظر این حملات برای آنها طبیعی است.

حاج حسن خمینی شخصیتی عالم و منحصر به فرد دارد و همه ما ایشان را جانشین امام می دانیم، پس ایشان باید این هجمه ها را تحمل کند که خودش هم به این مسائل واقف است.

با توجه به نزدیک بودنتان به این مجموعه، تأثیر سیاسی انتشار اسناد مربوط به امام خمینی را در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

نوع امام و جامعیت امام نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی دوره خود بسیار خاص و ارزشمند بود، اما با گذشت این سالها هرکسی سعی در ارائه و تحلیل امام از دیدگاه خود داشت. گاهی ائمه را بر اساس مصلحت مصادره می کردند. گویا امروز گروهی برای منافع خود امام و انقلابی را که متعلق به همه مردم است مصادره کرده اند.

امام جامعیت و نگرش پدرانه داشت و ما در مقاطع مختلف شاهد این ویژگی از ایشان هستیم. او نگاهی دلسوزانه به سرمایه های سیاسی کشور داشت. انتشار این اسناد دیدگاه جامع امام را به تصویر می کشد و بار دیگر خواهیم دید که نگاه امام به یک گروه سیاسی محدود نمی شود. آنچه امروز از امام نفول باقی مانده، ویژگی بارز ایشان است. اسناد منتشر شده از سوی سید حسن خمینی ممکن است جلوی مصادره امام را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید